Ta steget och bli egenkonsult IT?

Hej. Har ni några utvecklare här som valt att starta eget?

Just nu arbetar jag som anställd konsult och ju mer uppdrag jag har haft har jag insett hur mycket pengar konsultbolagen tjänar på en och hur jag princip redan gör allt själv ändå.

Jag har arbetat i snart 4 år som .NET utvecklare och börjar bli riktigt sugen på driva eget, speciellt nu när fler och fler uppdrag har blivit remote.

Är det någon här som man kan bolla lite idéer med? Jag upplever det som svårt att hitta frilansare, känns som många där ute jobbar i det tysta.

5 gillningar

Hej!

Jag går i liknande tankar själv, men är mer junior än du. Testade att söka lite uppdrag, men de jag var intresserad av krävde mer erfarenhet, så nu är jag anställd konsult ett tag framöver. Men långsiktigt tror jag att inom IT, så tillför konsultbolagen inte så mycket, men tar en stor del av kakan. Bättre att göra det själv. Verkar rätt lätt att gå från en lön på 40-60k till motsvarande 100k, med mer frihet och valmöjligheter på köpet.

Jag har dock sparat ihop lite länkar som kan vara bra att ha:

Jag rekommenderar också två plattformar för att kunna bläddra bland utlysta konsultuppdrag, och se om ens profil matchar.

15 gillningar

Finns flertal trådar här inne om ni söker på Starta eget.

1 gillning

Tack så himla mycket för alla länkar!

Hur gick du tillväga med söka uppdrag? Kollade du genom brainville eller genom företagen direkt?

1 gillning

Det var genom Brainville som jag hittade uppdraget, men det skulle sen sökas på respektive konsultmäklares egen sida.

Kolla gärna din konkurrensklausul och eventuellt vite i nuvarande anställningsavtal innan du gör det.

2 gillningar

Hej!

Jag själv hade 6 års arbetserfaranhet av att arbeta som utvecklare när jag tillslut bestämde mig för att prova att starta eget. Det ver helt klart inget enkelt beslut då man kastas in i det okända, till viss del iallafall. Min största rädsla var att inte hitta ett bra uppdrag som kändes kul och som betalade en rimlig timpeng. Kort och gott lyckades jag med båda, men fram till dess var det nervöst då jag behövde riskera att stå utan uppdrag med ett nystartat bolag.

När jag skulle söka uppdrag så återkopplade jag bara med några rekryterare som tidigare hade hört av sig till mig via LinkedIn. Där kunde jag även specificera mina krav som initialt mest rörde sig kring timpengen. Jag ville nämligen att första uppdraget skulle betala okej, dvs. iallafall marknadsmässigt, för att jag skulle kunna bygga upp kapital i bolaget. Detta för att kunna övergå från nervositet om framtiden till trygghet.

Ifall du är trygg i din kompetens så skulle jag inte tro att det är något problem med att hitta uppdrag! Det finns en väldigt stor efterfrågan på kompetens just nu. Om det för dig är, precis som för mig, att du är väldigt sugen på att driva företag så passa på! Detta säger jag utan vetskapen om din levnadssituation, och det är helt klart något att ha i åtanke. Min erfarenhet är mest att det sällan finns ett perfekt tillfälle. Just nu ser jag det som att tillfället är väldigt bra, så länge man inte har obligationer i sitt privatliv som gör det extra tufft att påbörja något sådant här. För det sista man vill är att riskera en utbrändhet.

Kan även tillägga att jag hade 3 månaders uppsägningstid hos min dåvarande arbetsgivare när jag sade upp mig. Då frågade jag ifall det gick bra att starta mitt nya företag under tiden och leta uppdrag, vilket gick bra. Det tar nämligen ett tag innan allt är uppe och snurrar med företaget, och att dessutom kunna hitta en kund redan innan bolaget är bildat är rätt skönt.

Allt detta skulle kanske låta straight-forward och enkelt, vilket det kan vara ifall man har lite flyt med sig. Men överlag är det en del jobb (initialt) med att sätta sig in i hur allt fungerar. När du däremot har kommit igång och gjort det mesta iallafall en gång så skulle jag säga att det sällan är något man ångrar just pga. alla de olika fördelarna med att vara egenanställd konsult. Skulle därför verkligen rekommendera att du läser igenom de länkar som @Pong länkat och ser till så att du förstår dessa. Ifall du gör det kan du mer eller mindre dra maximal nytta av att ha ditt egna företag.

Önskar dig stort lycka till!

9 gillningar

@plectos Är lite i din situation idag med fast tjänst på en konsultfirma.
Hur gjorde du här och vad kan du rekommendera för att få till en smidig övergång och slippa osäkerheten?
Har egentligen helst lust att annonsera en uppsägning först när jag är säker på att starta i ett första uppdrag hos en kunde i mitt nya bolag.

Jag tänker att det kan ju ta allt från 1 dag till 1 år och hitta ett uppdrag :slight_smile:

2 gillningar

Jag jobbar inom automation, IT/OT, så inte direkt utvecklare men kanske någorlunda när-besläktat för lite tankar från mig.

Jag har tidigare varit anställd som konsult på ett större företag. Jag har länge funderat på att jag skulle vilja ha mer av vad jag drar in i egen ficka istället för att så mycket går till stora företaget. Men jag har aldrig vågat ta steget till egen konsult. Däremot så har det blivit så nu att vi är ett litet gäng som har brutit oss loss och kör en mindre firma och det känns helt rätt. Jag är även nu anställd men vi alla ska jobba för varandra och pengarna vi drar in går tillbaka till oss. Jag ser det som ett halvt kliv mot att vara egen och det känns väldigt kul med det lilla gänget.

Förhoppningsvis är du väldigt omtyckt av de kunder du jobbar med och de vill ha dig kvar även om du startar eget. Så har det varit för mig i alla fall under åren, och det har löst sig vid byten.

Annars är det bra med ett stort kontaktnät med andra konsulter mm. Där finns det sannolikt alltid många leads att följa. Bli rekommenderad t.ex.

Jag har jobbat hemifrån och remote en många år så nu när jag bytte så var det ingen skillnad alls. Jag hade fokus på att behålla mina befintliga uppdrag eftersom de är väldigt roliga. Och ha den livsstil jag vill ha. Fokusera på vad du vill göra.

Lycka till och hoppas inläggen hjälper!

6 gillningar

@Nplus

Svårt att egentligen rekommendera något då allas situation är olika. Man vet heller inte hur ens arbetsgivare skulle ställa sig till att man arbetar med eget under uppsägning, inte minst så kan det bero lite på hur ens anställningskontrakt ser ut. Jag fick t.ex. bara ta en chansning där jag sa upp mig och då frågade ifall det gick bra att jag startade upp mitt företag och leta uppdrag under min uppsägning, vilket som tur var gick bra! Därför blev det en smidig övergång (för min del) då jag började på mitt nya uppdrag som egenkonsult bara en vecka efter att jag slutade mitt dåvarande jobb.

Men lite pointers som jag själv önska att jag kunde säga till mig själv:

• Ifall du är sugen, bara gör det. Det finns en stor efterfrågan just nu och du lär hitta ett uppdrag oavsett. I värsta fall tar du ett som betalar lite mindre.
  • Se till att starta bolaget så tidigt det bara går då det tar lite tid innan allt är på plats.
  • Namnet på företaget är inte så viktigt. Det viktiga är bara att du kommer igång och börjar fakturera.
  • Våga vända dig till konsultmäklare ifall du är osäker på ifall du kommer kunna hitta ett uppdrag.
  • Var inte så rädd, det löser sig! I värsta fall kan du säkert gå tillbaka till din tidigare anställning med samma villkor.
  • Våga begära en skälig ersättning. Du kan något som är en bristvara, ta därför tillräckligt betalt för det. I mitt fall där jag är en utvecklare i ett icke-nischat område så ligger snittet runt 900:- per timme. Ifall man kommer in som underkonsult så bör man kunna landa på runt 800:- per timme. Många kommer att försöka utnyttja att du är ny och inte har koll, men var tydlig med vart din gräns går och att uppdrag under denna gräns inte är aktuella.
  • Sist men inte minst; Lita på dina kunskaper. Många gånger är man duktigare än vad man tror.

Utöver detta så kanske ett bra tips är att nyttja din uppsägningstid. Ifall du har 3 månader så är det oftast en bra tid för att hinna få upp företaget, leta kund och få allt på plats! Du kan säkert prata med några uppdragsmäklare och förklara din situation redan nu. De är säkert villiga att hjälpa till. Annars finns det de företag som tar en lite högre procent men som också hjälper dig med mycket kring uppstarten och så, t.ex. Kvadrat.

Ifall du är sugen på att göra detta så tror jag på dig @Nplus! Som sagt är ju branschen väldigt het nu. Om det är någon gång man har en bra chans att ta steget så är det helt klart nu :grin::clap:

6 gillningar

@plectos Tack för en mycket bra respons, detta var mer informativt och bekräftande än du tror :slight_smile:

Du tog med alla punkter som jag har spenderat mycket tankeverksamhet på. Jag är nog tillräckligt säker på valet idag, så det är nog bara en fråga om hur jag bäst löser det praktiska och när jag ska kasta mig ut i det.

2 gillningar

@Nplus Kul att höra! Jag önskar sig all lycka till! Ifall du har fler frågor så får du mer än gärna ställa dem här :smiley:

Ifall du är nyfiken på lite andra praktiska beslut som jag tagit så har jag valt dessa tjänster:

• Bank: SEB
  • Bokföringsprogram: Fortnox
  • Försäkring: Svedea
  • Mobilabonnemang: Hallon
  • Domänmäklare: GoDaddy
  • Mail och dyligt: Microsoft365

Men, det finns så klart andra alternativ som också fungerar bra :grin:

4 gillningar

Mycket bra länkar!
Som sagt så använder sig många bolag av konsultmäklare som man kan gå genom och storbolagen använder konsultmäklare som ett sätt att prispressa sina konsultkostnader. Upplever dock att för en egenkonsult är det ofta relevanta timpriser, men för större konsultbolag blir det för låg timpenning då timpris ska täcka en del overhead.
Tips på konsultmäklare: ZeroChaos, Tapfin, Workforce Logiq, Ework.

2 gillningar

Vilken rolig tråd! Jobbar som projektledare inom IT och driver eget sen 2018. Jag funderar dagligen över varför inte alla utvecklare driver eget. Det är ju kompetens alla skriker efter och därför väldigt lukrativt förstås för konsultföretagen. Har aldrig gått utan uppdrag men tänker ofta på att man istället borde ha blivit utvecklare, för då hade det varit superenkelt att välja och vraka bland uppdrag :slight_smile: Säger bara - kör! Det kommer gå hur bra som helst!

2 gillningar

Samma här fast bara sen 1 år tillbaka.
Instämmer helt!

1 gillning

När jag var på väg in i IT-konsultbranschen fick jag vid anställning välja mellan tre alternativ.

1. Fast lön
  2. Lite lägre fast lön med möjlighet till bonus vid 100% debiterbar tid
    (så total-lönen blev högre än alternativ ett)
  3. Ingen fast lön men 80% av intjäningen i egen ficka
    (Tar inte gift på att det var just “ingen lön” och exakt 80%… men vill minnas att det var något sådant)

Motiveringen till alternativ tre var just att många konsulter vill driva eget, men inte vet hur de ska gå tillväga och inte vågar och orkar ta risken.

I ditt fall då så skulle jag frågat på det konsultbolaget du är på nu om liknande upplägg finns eller söka mig till ett konsultbolag som har ett sådant upplägg. Enligt mig är alternativ tre i princip som att starta eget, men du kommer ha ett administrativt team som hjälper dig, så du kan fokusera på utvecklingen och “merförsäljningen”.

Finns garanterat nackdelar med alternativ tre, så som att du låser “dina” kunder inom konsultbolaget, men du tar samtidigt en mindre risk och kan gå tillbaka på alternativ ett eller två om inte “starta eget” är din grej.

1 gillning

No brainer, klart du ska, ingen som är utvecklare och hänger på rikatillsammans borde fundera på nått annat alternativ. Länkarna i första kommentaren är bra speciellt github länken och minst två av dom kommer från samma frilans slack. För att understryka det viktiga direkt dock, poängen är att man tjänar mer pengar efter skatt. Tar du en tusenlapp i timmen och arbetar 40 veckor om året skulle du behöva ungefär 110k/mån för att komma upp i samma nivå och konstigt nog vill många betala en tusenlapp i timmen men väldigt få 110k/mån. Väldigt höftade siffror men aldrig träffat nån som ångrat sig och gått åt tillbaka.

Utgår lite från att man är attraktiv på arbetsmarknaden men väldigt lätt just nu. svara dom jobbiga linkedin rekryterarna och strunta i saker som brainville samt bygg lite egna kontakter så behöver du aldrig oroa dig om nästa gig.

3 gillningar

Dessa inlägg är guld värda! Jag går också med tankar att bli egenkonsult.

@Krovo, hur har det gått för dig med att starta företaget?

1 gillning

Kan fylla på med lite ytterligare här för min egen del ser det ut såhär:

• Bank: Handelsbanken (För jag hade Handelsbanken privat innan så det blev naturligt)
  • Bokföringsprogram: Fortnox
  • Försäkring: Trygg-Hansa
  • Mobilabonnemang: Hade Hallon vid start men bytte till Tre, dels för att dom har obegränsad surf och dels för att man kan surfa gratis i flertalet länder utanför EU som jag reser till ganska ofta.
  • Mail och dyligt: Google G-Suite

Förövrigt 10 års erfarenhet, .NET utvecklare. Startade mitt egna 2019 och har aldrig varit utan uppdrag ofrivilligt.

4 år kan vara för lite, många av uppdragen jag söker kräver ofta 8-10 års erfarenhet.
Jag söker dock uppdrag som kräver 4 års erfarenhet också, sålänge dom betalar vettigt. Mer erfarenhet = mer betalt :slight_smile:

Man får inte va för kräsen på första uppdraget och vad det är för timpeng, minns mitt första tog jag 630kr/h år 2019 bara för att få tag i något uppdrag öht. Nu prioriterar jag lite annorlunda än bara pengar också dock.

Jag har egentligen ett gäng olika kriterier för olika timpris:

1. Måste jag vara på plats 100% så går priset upp. Är det dessutom på en annan ort så jag måste bo på hotell så ska timpriset täcka detta också.
  2. Får jag vara tillräckligt mycket delvis remote så att jag inte behöver befinna mig på kontoret mer än varannan vecka går priset ner lite (Ponera att uppdraget är i Stockholm och jag bor i Göteborg).
  3. Får jag vara 100% remote och måste sitta i EU tidszon kan jag tänka mig ett lite lägre pris.
  4. Får jag vara 100% remote och får sitta i vilken tidszon som helst kan priset gå ner ytterligare.

Sitter och spanar nytt uppdrag sen någon vecka tillbaks faktiskt, mitt nuvarande tar slut denna månaden.

Allt som oftast är det genom lite större konsultmäklare och dom har ofta ett “fastpris” till kund som man får rätta sig efter, stora ramavtal etc. Men för det mesta är dom helt ok förhandlade så man iallafall får 1000kr/h. Varit och spanat lite på Norge och Danmark också, i Norge erbjöd dom 1300 SEK/h och i Danmark runt 800DKK/h (CA 1100SEK/h) för de senaste jag varit i kontakt med.
Dessa var/är dessa 100% på plats så då behöver det täcka för hotell / lägenhetshotell.

I min förra anställning så reste jag absurt mycket pga jobb och var i princip på resande fot i 5 år och bodde på hotell nästan hela tiden. Efter 2018 fick jag nog av att resa på det viset. 43 flyg och ungefär 3 veckor (504h!) spenderat i luften. Blev rätt trött på hotell så nu när jag letar uppdrag på annan ort ser jag till att det finns någon form av lägenhetshotell där jag har ett kök och tvättmaskin! Räknar på ett ungefär att denna typen av boende kostar runt 30k/månad.

3 gillningar

Låter helt rimligt faktiskt med 3 månaders semester och få det att motsvara den summan. Jag har aldrig ångrat mig :slight_smile:

LinkedIn är ganska bra för att få kontakter faktiskt, sålänge profilen är uppdaterad så hör rekryterare av sig mer än vad man vill i vissa perioder.
Själv kikar jag en del själv på The smart choice in consulting - Verama och Skills Management för ditt bolag. Know, Show and Grow your skills utöver mina LinkedIn kontakter :slight_smile: Verama (eWork) tar bara 0.7% jämfört med andra konsultmäklare som i regel tar 10%.

3 gillningar

Ett tips är att anlita en redovisningsbyrå för det praktiska, ofta blir kostnaden mindre än om du själv sköter det och betalar licens för något bokföringsprogram.

Jag själv går i samma tankar ibland, men min bild är lite att det kan vara lite svårt att få tag på uppdrag som en enmansfirma, jag har en bild av att företagen hellre tar konsultfirmor så de kan höja och sänka eller byta ut folk lite mer flexibelt, men det kanske bara är så där jag jobbar.

1 gillning