Ta steget och bli egenkonsult IT?

Jag gör all min bokföring själv, dels för att jag litar mer på mig själv och dels för att ha bättre koll på min ekonomi. Jag har hjälp av en redovisningskonsult (Tror jag det heter? :rofl:) som gör mina bokslut och årsredovisningar dock.
Bokföringsprogram måste du betala för oavsett vad jag vet.

Sanning med modifikation skulle jag säga, självklart är det svårare att gå direkt till ett företag och sälja in sig som konsult.

Jag har bara haft 3 uppdrag sen jag startade, varav 2 varit genom större konsultfirmor/konsultmäklare. Ett där jag gick direkt mot kund men det gällde en gammal kollega som dragit igång en webbyrå och behövde hjälp under en tid.

I normalfallet tror jag nästan alla egenkonsulter går genom en konsultmäklare.
Angående att kunna ta in mer / byta ut folk så spelar det ingen roll om du är underkonsult genom en mäklare. I regel har man 1 månads uppsägning, så det är bara att bli utbytt om man inte sköter sig :slight_smile:

En del bolag vill inte ha att göra med massa olika aktörer, där kommer förmedlarna in och tillför värde. Anekdotisk exempel hur det kan se ut:

• första gigget på ett ställe en gammal kollega var chef på. (1000 sek/h)
  • andra och tredje gigget på samma företag för samma förmedlare från linkedin. (1200 sek/h första, 1200 sek/h andra men omförhandlat till 1100sek i början av corona)
  • tredje konsult gigget via en ny förmedlare från linkedin (1150 sek/h).
  • fjärde gigget från personlig kontakt jag pratat tidigare när jag funderat kring olika tjänster (1250 sek/h).

ungefär 1-1.5år på varje företag. När folk är rädda brukar jag nämna att dom har 2 månaders uppsägningstid och jag har 2 år jag kan betala ut löner utan att jobba, and growing. End game är såklart att det blir en pengamaskin där min egen insats är oviktig.

2 gillningar

Jag är rätt sugen på att testa egenkonsultande också ibland… Men trivs bra på nuvarande jobb med bra kollegor och lön. Dock försvinner ju mkt i skatt så att kunna stoppa undan pengar i bolaget och göra utdelning osv lockar såklart…
Att byta och konsulta för min nuvarande arbetsgivare till en bra summa (1100-1200:-/h) vore nog drömmen. Men gissar att det inte är så troligt att arbetsgivaren skulle gå med på det? Låter som det skulle kosta rätt mkt mer än jag kostar idag (63k/mån)? Alla i mitt team är remote och dom från andra länder är ju inte direktanställda utan fakturerar så det i sig är nog inget problem.

Dessutom blir man ju lite nojig med världsläget iom att konsulter ryker först :sweat_smile: Men det kanske är obefogat…

Självklart finns det ingen arbetsgivare som går med på att du säger upp dig och betalar dig 3x din nuvarande lön.

Haha nej precis! Jäkla skit :rofl:

1 gillning

Tyvärr är ju dock verkligheten som så att dom skulle aldrig ge DIG det. Däremot om du säger upp dig tar dom säkert in en konsult för att ersätta dig och betalar den konsulten 1100/h.

Det här är lite sanning med modifikation… Ser man till de större bolagen som varslat massa folk så är det fortfarande en hel del konsulter kvar. Det fuskas hejvilt med detta. Just för att dom får en chans att göra sig av med anställda, sen kan dom göra sig av med konsulterna ändå :slight_smile:

Jag är också lite rädd för att hitta uppdrag tyvärr. Dock tänker jag att man går via konsultmäklare men de tar väl runt 10% vilket är lite drygt såklart. Sen vill jag få lite mer erfarenhet också, har bara 4 år under bältet hitintills. Dock har gamla arbetsgivare hört av sig och vill anställa mig igen så känns tryggt ändå, finns en fallback liksom.

Jag har flex lön idag och tar ut lön till brytgränsen, tar extra tjp och kan köpa grejer momsfritt. Det enda jag saknar är att kunna ta utdelning egentligen. Pengarna jag har i bolaget ligger och ruttnar av inflationen nu. :upside_down_face:

Är du en tillräckligt viktig person i organisationen behöver det inte vara kört. Dock är risken överhängande att arbetsgivaren säger nej av policyskäl - för att förhindra ett följa-john-tåg av övriga anställda. Särskilt på större bolag/koncerner, gissar jag.

Du bör dock ha med dig att insatsen är din anställning, men ja, går du i dessa tankar är du sannolikt duktig på vad du gör och kan ta uppdrag eller ”i värsta fall” en anställning hos en annan aktör.

Min föredetta arbetsgivare erbjöd att trippla min lön genom att ta in mig som konsult när jag sa upp mig. Jag tackade dock vänligt med bestämt nej för det va inte pga pengar jag sa upp mig utan för att företaget drevs av vidriga inkompetenta människor efter uppköp av ett större amerikanskt bolag. Jag blev mer förbannad över att han kom och erbjöd så mycket pengar försent snarare än att bli glad av erbjudandet.

Jag känner flera som går i såna tankar som inte alls är duktiga på vad dom gör som ska va glada att dom har ett jobb alls. Majoriteten är tyvärr inte duktiga utan ser bara $$$$.

1 gillning

Får man fråga hur det avtalet ser ut? Du är alltså anställd i ett bolag och kan göra vad du vill med din bruttolön? Om du inte använder upp den, hur bokförs det då? Kan du spara överblivet kapital till nästa år eller måste du ta ut det?

Undrar för jag är tveksam att Skatteverket verkligen kommit så långt att dom ser att en anställd kan ha något annat än en fast månadslön…

Detta upplägget är relativt vanligt. Har en vän som är anställd med liknande avtal i ett konsultbolag. Han får 70% av det fakturerade beloppet att göra vad han vill med. Lön / Pension / Köpa ny dator/telefon etc. Inget konstigt med det. Enda problemet är ju när man vill ta “utdelning” så blir det lön med 50% skatt :slight_smile:
Inte konstigare än att konsultbolaget man är anställd i håller koll på hur mycket pengar varje anställd har. Detta bokförs såklart inte på något vis.

Första 2 månaderna han mot förmodan är utan uppdrag måste han betala sin egen lön från sin kassa, efter 2 månader får han garantilön från bolaget.

Ja, alltså jag är anställd av ett konsultbolag. De hittar sedan uppdrag(samt sköter sälj, bokföring etc) jag får vara med och bestämma om jag vill ha det samt timpris. Sedan tar bolaget 25%(går att förhandla provisionen) från mig för varje fakturerad timme. Så tar jag 1000kr/h får jag 750kr som sätts in i min pott. Sedan väljer jag själv lön, utrustning, pension, semester, förmånsbil,friskvård, förmånscykel etc från denna pott. Det som blir över sparas till nästa månad. Så jag drar in t ex 120k till mig själv men har sedan utgifter på ca 80k. 40k sparas till nästa månad.

Blir du utan uppdrag så fakturerar du inget heller och får således nalla av din pott. Men då vi är kollektivavtalade är man ändå garanterad minimilön om potten är slut, tror det är 21k/mån om jag minns rätt. Men det råder inte brist på uppdrag direkt.

Men nu ligger jag ca 600k+ i min pott som blir mindre för varje dag som går. Visst jag kan höja lönen över brytgränsen men blir ju mycket skatt. Så jag kanske tänkte ta några veckor extra semester istället om kund är ok med det. Men hade jag varit egen kunde jag ju tagit utdelning istället. :nerd_face: Har även funderat på att gå ner till deltid men det är svårt att hitta uppdrag med det.

Vad jag menar är, att om du skulle komma på kant med din arbetsgivare, så ser jag inte hur du som anställd kan hävda några pengar från potten överhuvudtaget - om det inte är avsatt till dig direkt. Men skulle det bli avsatt till dig på ett eller annat sätt så innebär det skatte och arbetsgivaravgifter. Tex på din tjänstepension betalar ju företaget särskild löneskatt.

Jag vet också att dessa avtalen är vanliga och har själv haft ett liknande upplägg, men det är rent lagligt väldigt svårt att hävda att du som anställd har anspråk på en del av bolagets pengar om det inte är bokfört som en skuld till dig som anställd.

Jag kan inte se vad poängen skulle vara med att ha en sådan anställning istället för att vara underkonsult i eget bolag, men visst, det beror säkert på hur bekväm man är att med hjälp av sitt nätverk kunna hitta uppdrag. 25% - 30% avdrag från faktureringen är hutlöst kan jag tycka!

3 gillningar

Det här är en väldigt viktig poäng som man kanske riskerar att glömma i detta sammanhang. Låter ju som att upplägget bygger på ganska mycket goodwill mellan bägge parter. Eller finns det några skrivna klausuler om vad som händer med “dina” pengar när du slutar (potentiellt ofrivilligt)? Vad händer om du själv väljer att säga upp dig?

En halvrelevant parallell: en bekant slutade på ett företag där vi bägge jobbade på, han valde att säga upp sig. Hade en del innestående flextid men den “försvann” (frånsett den del som han hann ta ut som ledighet under uppsägningstiden). Flextid är inte en äkta “skuld” till den anställde, tyvärr. Stor skillnad mot t.ex. innestående semesterdagar som ju arbetsgivaren är skyldig att betala ut om/när man slutar.

Bottom line: var på er vakt. :slight_smile:

1 gillning

Jag håller med helt och hållet! Jag personligen skulle aldrig vilja ha en sån anställning, jag är förvisso egenkonsult redan.

Det blir ju något mellanting mellan att vara anställd och egen, och jag misstänker att det regleras i något avtal vad som händer om man säger upp sig / får kicken :slight_smile:

Yes man får ut summan om man slutar eller får sparken. Ja det är ett slags mellanting mellan att vara en klassisk fast konsult jämte egen. Håller med om att provisionen de tar är för hög, 15-10% är mer rimligt. Men jag gillar det bättre än att vara fast som jag var innan, de tog ju betydligt mer när man räknade på det.

Egen är nästa steg! :smiley:

1 gillning

Helt klart tar företagen mer om man är normalt anställd :slight_smile:

Med premissen att du bara får 21k/månad om du är utan uppdrag så hade jag inte tvekat att anställa folk dock, det låter asbilligt :slight_smile:

1 gillning