Sammanfattning: 50-55k i lön eller starta eget och 870kr i timmen som konsult?
Jag har följt detta forum ett tag, mest vad gäller sparande och privat ekonomi, men nu har jag hamnat i en sits som är helt ny för mig och hoppas jag kan få lite hjälp.
Idag är jag anställd som konsult och uthyrd till uppdrag (PO inom IT) och mitt konsultbolag tar 870kr i timmen för mig.
Jag är väldigt säker på att jag skulle kunna få anställning direkt hos uppdragsgivaren (dom har förlängt mitt konsultkontrakt med ett helt år 2 gånger och deras kund i sin tur vill inte bli av med mig som kontakt). Efter att ha snackat med andra POs som är anställda av arbetsgivaren gissar jag på att jag skulle kunna få en lön på ca 50-55k (förmodligen mot övre spannet).
Jag har inte frågat dom än innan jag bestämt mig för vilken väg jag vill gå och dom får inte erbjuda mig jobb innan jag frågar. Jag trivs på uppdraget och vill gärna vara kvar fast jag vet att jag skulle kunna få mer på andra ställen (vill inte gå tillbaka till att jobba direkt mot chefer och direktörer igen och all politik som medföljer).
Hur ska jag tänka när jag jämför dessa två alternativ?
det är väldigt svårt att hitta konkreta exempel, det bästa jag har hittat är i denna tråd:
Sen så har jag väldigt dålig koll på allt som krävs som egenföretagare och vilken bolagsform man ska välja, vilka försäkringar som krävs, om man behöver revisor , hur mycket man ska ta ut i lön o.s.v.
Rent ekonomiskt så har jag väldigt billiga hobbies så jag hade lätt kunnat ta ut 25-30k i månaden utan att påverka mitt liv men vill t.ex inte riskera pensionen.
Har ni tips på var man kan läsa på om allt sånt eller om ni har konkreta exempel?
Är helt nybörjare inom detta så all info ni har är väldigt uppskattat.
Om du är ganska säker på att ha 870kr/h och mer eller mindre full beläggning hade jag startat eget. Du kan ta lön till brytgräns (50kkr/mån), utdelning (300kkr/år - 20% skatt) och maxa tjänstepension och ändå ha pengar över. Redovisning är inte så svårt och är ganska billigt att leja bort om man saknar intresse.
Min lönemodell idag tror jag inte är relevant i sammanhanget då jag ligger bra bit under 50-55k. Har löneförhandling snart men skulle behöva 10-20% ökning för att komma upp i de.
Men är en lönemodell med kombination av fast låg lön, extra vid uppdrag och bugdet att spendera själv på saker som skatteverket säger är ok. hade dom matchat 50-55k hade det helt klart varit bättre än 50-55k.
Har inte pratat med uppdragsgivaren än, men gissar på att jag kan ta över uppdraget på 870kr/h.
Dom behöver mig fortfarande och deras kund i sig vill inte bli av med mig. Inte enbart pga mina PO skills, utan att jag hjälper min kunds kund med kommunikation mot deras externa parter där jag redan har sparat dom tonvis med huvudvärk för att jag reder ut misskommunikation mellan dom. Nåt dom verkligen värdesätter.
Har du ett anställningsavtal? Om ja, kika vad det står där, ofta är det ganska tydligt vad det gäller övertagande av nuvarande arbetsgivares kunder.
Varför jag frågade om lönemodell var för att jag misstänkte att du hade procent på arvode.
Då borde du ha relativt bra insyn i vilket löneutrymme det finns vid 870kr/h arvode.
Det låter spontant som nuvarande arbetsgivare har rejäla marginaler för dig utan att veta alla detaljer.
Läste igenom kontraktet igen, står inget om övertagande av uppdrag eller dylikt.
det enda som ens är i närheten är att jag inte får bedriva eller främja för konkurrenter medans jag är anställd hos dom.
Hur kommer ni fram till slutsatser som “arbetsgivaren har utrymme” och “(50kkr/mån), utdelning (300kkr/år - 20% skatt) och maxa tjänstepension och ändå ha pengar över” ?
Det kanske är super självklart för er, men jag är helt ny i detta och allt jag har att gå på är Excel uträkningen i tråden jag länkade. Vill gärna förstå.
Sök på “Bli egenkonsult” så får du upp ett helt gäng relevanta trådar med mycket matnyttig information och diverse uträkningar.
Men om vi tar det kort och väldigt förenklat och avrundat:
Antal debiterbara timmar/år: 1725h
Timdebitering 870kr/h
Totalt in: 1 500 000 Kr
Månadslön: 50 000 Kr
Lönekostnad inkl. semesteravsättning samt avsättning till tjänstepension ca 70 000kr/mån.
Totalt ut i lönekostnader: 840 000kr
Överskott: 1 500 000-840 000= 660 000 Kr/år
Så vad jag menar med att din nuvarande arbetsgivare har höga marginaler är just dessa 600 000k+.
Detta skall ju självfallet täcka kostnaden för konsultbolagets OH samt om du hamnar på garantilön utan uppdrag. Sedan tillkommer det säkert någon “bjudresa” och några “gratisluncher” som konsultbolaget bekostar.
När det gäller direktanställning så får dom anställa konsulter men inte “initiera” det.
Konsulten måste först själv be om anställning, och då får dom erbjuda. vet flera som har gjort den exakta resan under året.
50k i lön är 600ksek på året. Till det kommer 30% arbetsgivaravgift. 200ksek.
Pension 10ksek blir 120ksek till, plus skatt på det, 25 ksek till. Ca 950 ksek i lönekostnader.
Sedan 20 % i skatt på vinsten.
Så snarare 400ksek, i den bästa av världar.
Sedan kan du nog inte räkna med att behålla samma arvode. Praxis är att den som blir egen får gå ner i arvode.
Men.
Alldeles oavsett om siffrorna är i överkant så ändras inte sakfrågan mycket. Vill du få mer frihet och större ekonomiskt utrymme: bli egen.
Ser du möjlighet att/har lust att göra karriär: Ta anställning och jobba dig uppåt. Den delen är svår som konsult.
En stark fördel jag anser med att vara egen är friheten, och då menar jag ledighet mellan uppdrag. Jag brukar ofta vara ledig 3-6mån efter ett uppdrag. När lågkonjuktur och annat kommer blir det ett naturligt tillfälle att vara ledig. Just nu ligger min nettolön (lön+utdelning) på runt 65 000:-, skulle jag varit fastanställd motsvara det en bruttolön om över 110 000:-. Nettolönen motsvarar ungefär 4 månadsomkostnader för mig.
Jag är för rastlös för att vara fastanställd, linjearbete och inget “slut” kryper det inom mig.
Enkelt räknat så försvinner ungefär 50 % av konsultarvodet om man ska jämföra med lön:
32 % arb. avg.
12 % i semesterersättning
4,5 i tjänstepension
2-3 % i sjukdomskostnader
Jag tänker runt 55-60 % pga ökad risk och ökad admin med aktiebolag mm.
Sedan finns det såklart avdrag och liknande som gör att det kanske är mer motiverat att räkna 50 %, så som gåvor, kan lägga vardagskostnader i företaget (dator, telefon), vissa resor mm.
Aktiebolag är oftast bäst. Ordningen för vad du ska göra med pengarna som tidigare rekommenderas i forumet:
Upp till brytpunkten av statlig skatt (ca 50k)
Tjänstepension 5-10 %
Utdelning
Investera i aktier genom bolaget
Med det arvodet skulle jag ha en ekonom. Gör sakerna antagligen 50-100 % snabbare än dig och tar runt 700-800 kr/h. Ekonom kan hjälpa med avdrag och att saker blir korrekt också!
Om du är duktig på att sälja in dig och har mycket erfarenhet i bagaget (dvs jobbat kanske 10 år) är det inte mycket att fundera på. Jag är själv helt värdelös på att sälja in mig själv och det är ett under att jag fått uppdrag med de intervjuerna jag varit med på.
Det är lätt att vara kaxig när man sitter på ett bra uppdrag och tänker “jag kunde tjänat 20000 kr mer i månaden om jag hade detta uppdraget själv”. Jovars så är det, men alla uppdrag tar slut förr eller senare. Konkurrenter ploppar upp med lägre timpriser och vips var de tilltänkta kunderna borta.
För några år sedan hade jag ett fint läge att bli egenkonsult, flera kunder jag hade varit på innan som gillade mig och där det fanns hur mycket som helst att göra., men sen under loppet av 2 år:
Kund 1 slutade hyra in konsulter och anställde istället
Kund 2 blev uppköpt av ett stort utländskt bolag, dörren stängdes helt för svenska konsulter
Kund 3 nytt ramavtal, gick inte att få till något samarbete med nya konsultföretaget
o s v.
Det finns ju ett antal konsultmäklare som jobbar över hela Sverige, kan uppdragen utföras på distans är det ju inga problem att sitta i Vrigstad och jobba mot en kund i Kiruna. Antagligen behöver du aldrig gå utanför dörren, men du gör jobbet och får inkomsten.
Tror inte man ska räkna med 1725 timmar. När jag jobbade som konsult med uppdrag på heltid debiterade jag strax över 1600 timmar per år. Semester, sjukdagar och VAB, utbildning drar ner antalet timmar.
Även med 1600 debiterade timmar a 870:-/h per år skulle du landa på 58’ brutto i månaden.
Är du tveksam till att starta eget skulle jag börja med att förhandla med ditt konsultbolag! Som andra säger tidigare verkar dom tjäna mkt pengar på att du gör jobbet. Förhandlar alltid lönen med konsultbolaget och dom ska ha max 10% enligt mig. Lycka till!