Anställd eller egen konsult? Hur kan jag jämföra 2 konkreta alternativ?

En bra tumregel jag hittade på Verksamt.se tror jag var att multiplicera uttagen lön med 1,54 och allt borde täckas relaterat till lön och tjänstepension. Lägg sedan till alla omkostnader för utrustning, resor, extra försäkringar, försäljning, avgifter för mellanhänder med mera.

Sant, det är nog lite högt räknat. Jag har själv inga barn så inget VAB, har legat kring 1800h/år senaste 5 åren.

Men som sagt mer vanligt med kring 16-1650h/år antagligen.

1 gillning

Upp till brytgräsen för statlig skatt stämmer det, men man får jämföra med den lönen man hade haft som anställd, d.v.s. man vill antagligen peta in några tusen extra i tjp för att motsvara de 30% som de flesta arbetsgivare pyntar in över brytgränsen i tjp.

Klockar in runt där på långa uppdrag, som andra varit inne på man vill ha lite semester också och är man ärlig så är det rätt svårt att klocka in 40h också en vecka, man går tidigare någon dag, gör något ärende på förlängd lunch o.s.v. Jag räknar med 10 månader med 160h fakturering per månad. Det blir rimligt med röda dagar, sjukdagar, semester vid jul och på sommaren när det ändå är dött hos kunderna. Vill jag sitta av tid på ett kontor utan vettiga saker att göra så hade jag tagit anställning. :wink:

Håller med, har man inte vettiga arbetsuppgifter så är det ju ingen mening att ”sitta av tid” :hugs:

Mina tips. Räkna så här:

Timpris: 820 kr/h, du ger kunden 50 spänn rabatt så de vinner på att de tar in dig som egen. Höj priset lite varje år eller så.
Antal debiterade timmar: 1600, du kan ha mycket semester, vara sjuk och åka på konferenser/utbildningar. Det är det fina med att köra egen firma.

Intäkter: 1 312 000 kr/år

Lön: Du vill ta ut lön under brytpunkten för statlig skatt, 51 000 kr/månad, 612 000 kr/år.
Arbetsgivaravgift: Multiplicera lönen med 31,42 %, 16 000 kr/månad, 192 000 kr/år.
Tjänstepension: Onödigt. Dela ut vinsten och/eller placera pengarna i bolaget istället.
Övriga kostnader: Låt oss räkna högt. Du köper datorer, mobiler, gem, tjänster och utbildning för hela 100 000 kr/år.

Kostnader: 904 290 kr/år

Vinst: 407 760 kr/år. Beskattas med 20 % bolagsvinstskatt. Kvar i bolaget att disponera blir sålunda 326 208 kr. Du kan förmodligen dela ut hela beloppet med förmånlig vinstbeskattning (22 % skatt), det framgår av utdelningsreglerna. Eller placera perngarna i en kapitalförsäkring i bolaget. Man kan också skjuta upp beskattning genom att använda periodiseringsfond. Rekommenderas.

4 gillningar

Kan vi vakna upp denna tråden? Jag undrar om det finns sätt att “prova på” vara frilanskonsult; alltså prova med ett uppdrag på 6 månader och se om det faktiskt är för mig? Måste man direkt öppna eget bolag? Jag läste allt ovan så ska vara i likadan spänn av pengar fast det är ganska säker uppdrag jag fick kan vara 6 månader bara kanske upp till ett år men låt oss fokusera på 6 mån. Tankar? Råd? Isåfall hur praktiskt ordnar jag det här? vad måste jag göra?
Jag är helt grön i ämnet och det känns ganska skrämmande för mig så alla råd med göra det smidigt och undvika extra stress uppskattas!
Tack för hjälpen!

1 gillning

Du kan gå via t.ex. Frilansfinans för att kunna fakturera utan eget bolag. De tar förstås en avgift för det men det kan vara värt pengen för att prova på.

Beroende på vilket bolag du vill konsulta åt kanske de inte kan anlita dig direkt utan måste gå via en upphandlande partner som anlitar dig och sedan hyr ut dit till bolaget. Det behöver du kolla med bolaget du vill jobba åt, hur deras process ser ut med inhyrning av konsulter.

En annan sak att tänka på när det kommer till att starta eget; vad händer när ditt uppdrag tar slut? Vill du lägga tid och energi på att hitta nya uppdrag? Hur länge har du råd och is i magen att sitta och vänta om du inte hittar ett nytt uppdrag direkt?

1 gillning

Jag är i exakt samma situation. Har blivit erbjuden ett uppdrag som underkonsult med start på måndag. Har dock inget eget AB än så funderar på egenanställningsbolag som frilans finans, worknode, invizio eller utbetalningar.com. är dessa seriösa? Eller finns det risker med att gå via dem? Varför betala mer för frilans finans ifall invizio bara tar 1.4 % istället för 6%?

1 gillning

Oavsett konsult eget AB eller enskild firma blr man ha så hög omsättning att det motsvarar 2 ggr din månadslön.

Egenkonsulter är ofta mer effektiva men också lätt utbyttbara när det är dåliga tider.

1 gillning

Är det högre risk med enskild firma initialt än att använda sig av till exempel worknode eller Invizio för att fakturera utan bolag? Att enskild firma registreras på mitt personnummer känns inte bra då jag inte vill bli stämd och riskera min privata ekonomi.

Du har en lojalitetsplikt gentemot din nuvarande arbetsgivare.

Det finns konkreta fall där arbetsgivare har stämt före detta anställda som konspirerat för att sno uppdrag åt sig själva medan de fortfarande var anställda (och fått skadestånd).

Det kan vara värt att kolla upp.

Är det inte bättre att köpa ett lagerbolag bara? Tar inte många minuter.

1 gillning

Jo men då behöver jag betala 25 000 kr. Vad jag förstått går det att sälja vidare lagerbolaget ifall kunden drar sig ur efter någon månad? Hur enkelt är det sälja vidare sitt AB och få tillbaka sina 25 000 kr?

Det är nog bara att likvidera bolaget så får du ut pengarna.

Annars kan du ha bolaget vilande, stoppa in kapitalet i ett KF-konto has t ex Avanza, och spara utdelningsunderlag. Om du sen kommer på om 5 år att du vill konsulta igen så kan du ta ut 5 års utdelning med lägre skatt.

Det önskar jag att jag hade gjort tidigare kan jag säga. :sweat_smile:

1 gillning

Många företag och konsultmäklare vill inte jobba med enskilda företag det är bara AB som gäller.

1 gillning

Högre risk vet jag inte eftersom du måste endå ha en företagsförsäkring vare sig du har EF eller AB så mellan dom spelar det ingen roll. Vet inte hur försäkringar fungerar via Worknode.

Om du blir stämd så är det lika om du har EF eller AB så länge du har försäkring så personnummer eller organisationsnummer spelar ingen roll.

1 gillning

Så kan det säkert vara inom IT men inte inom bygg och anläggning där jag befinner mig. Har aldrig hört att något företag tackat nej om man har EF.

Jo det är inom IT.

1 gillning