Vad är det för försäkringar jag behöver skaffa om jag startar AB? Behöver jag teckna någon försäkring även om jag fakturerar via frilans finans/worknode etc?
Vad beror det på?
Jag vet inte riktigt men jag startade en EF först men den första konsultmäklaren jag pratade med sa att de inte var intresserade så länge jag körde EF bara AB. Jag har en ansvarsförsäkring via Gjensidige, det är också något som min nuvarande konsultmäklare kräver och jag förmodar att de flesta gör det. Att köpa ett företag är knappast någon vits nuförtiden, det är ganska enkelt att starta ett AB själv.
Du behöver en konsultansvarsförsäkring.
Om du i egenskap av konsult orsakar kunden skada så kan de stämma dig, och eftersom du då relativt enkelt kan tömma bolaget, sätta det i konkurs och segla iväg mot horisonten så behöver kunden ha någon att jaga för att ersätta skadan vilket blir ditt försäkringsbolag.
Lite förenklad förklaring men …
I min värld känns det här lite bakvändt att rekryterande företag ser enmanskonsulter som “bättre eller säkrare alternativ” att anlita om de har AB vs EF. Jag personligen skulle hellre anlita en konsult med EF eftersom EF är mera personligt.
Vad, intressant. Vilken del av branschen verkar du i om jag får fråga?
Jag jobbar inom anläggning, och har i alla fall aldrig hört talas om några enskilda firmor i min del av branschen.
(I min nuvarande projektorganisation är vi 50 konsulter, borträknat projektörerna, och mig veterligen 0 enskilda firmor.)
Är (enmanskonsult med AB) inom anläggning jag med men även industri och det är som du säger fler med AB än med EF men det är nog för att många tror att allt är säkrare (mera skyddad) bara man har AB vilket inte är helt sant om man tänker på ansvar och förpliktelser som företagare. Skulle skiten träffa fläkten och man som företagare blir stämd eller orsakar ofantlig skada så är du lika skyddad med EF som AB vilket egentligen mina svar handlar om dvs försäkringar och ansvar.
Började min karriär med EF och flera av mina kollegor det samma men pga tex fördelar som 3:12 gör att fler väljer AB.
Förutom den lilla detaljen att om man stämmer ditt AB så är du personligen inte ansvarig…
Om du har EF så är du personligt betalningsansvarig.
Nja det stämmer inte helt. Det beror på orsak av stämning men du har som privatperson mera skydd om man har AB. Sen ska det gå väldigt långt att inte försäkringen täcker stämningen.
som EF är du alltid personligt ansvarig, det finns ingen separation.
Med ett AB är du mer skyddad.
Detta är ju dock under förutsättning att det är bolaget och inte du som privatperson som blir stämd. Då spelar EF/AB ingen större roll.
Men om kravet riktas mot bolag är ett AB att föredra då det faktiskt är separerat från dig som privatperson och det krävs mer för att du som privatperson ska bli påverkad.
Det finns standardiserade försäkringar man tar om man ex är mekanikkonsult och andra för mjukvarukonsulter. Det finns standardavtal mellan kund och konsult inom dessa branscher minst.
I dagens pengar gissar jag på premier runt 7000 SEK per år för en ensamkonsult i ett AB.
Har visserligen aldrig varit konsult på Microsoft, Har haft mycket med dem att göra, en del bjudmiddagar osv.
Men har ju jobat med andra stora globala företag, dock inte i IT branschen utan verksamma inom Offentlig Verksamhet eller industri. Där har det aldrig gjorts skillnad på mig som konsult och anställda.
Med lönen du har, stryp lyx konsumtionen tillfälligt och du slipper 10x lättare undan om du förstås inte har andra planer med bolaget.
Lönen jag har?
Lyxkonsumption?
What?
Jag mena främst att du slipper lättare undan med att strypa utgifterna istället för att maxa lönen via företagande.
Jag menar du har rätt bra lön ändå
de va väl lite rått formulerat, tror ja va under alkoholens påverkan vid tillfället. ![]()
Men alltså visst har du färdigt återkommande kunder och kontakter så why not.