Jobba som konsult eller anställd?

Hej,

Brukar inte skriva här på forumet men läser en del i det tysta.

Hoppas ändå på lite hjälp med mitt dilemma.

Förnärvarande har jag en anställning där jag har ett stillsamt jobb. Jobbar 4-6 dygn i månaden.Behöver inte sova efteråt. Lönen varierar men i snitt ca 110’ i månaden.

När jag tröttnar på att vara hemmaman och ta hand om barnen jobbar jag lite extra som konsult via eget bolag vilket ger 15’ om dagen till egna bolaget. Har 2 st aktiebolag.

Tillägger att jag inte är rik utan fick min anställning för ca 1 år sedan, jag är även väldigt bra på att slösa. Jag är heller inte direkt arbetsam så jag har inte jobbat så mycket extra som konsult som jag egentligen borde gjort.

Nu blev jag erbjuden att jobb på företaget jag jobbat extra som konsult. De vill att jag jobbar 50-100% där, får bestämma själv hur mycket. Jag behöver dock jobba mer där än jag gör nu. De erbjuder mig jobb som anställd, 15’ om dagen. De kan även tänka sig att förhandla lite kring lönen. Semester ingår ej i detta upplägg.

Blev lite chockad så jag glömde bort att fråga vad de kan erbjuda som fast konsult som fakturerar via eget bolag.

Kanske skulle kunna kombinera tjänsterna även i fortsättningen.

Frågan är egentligen vilket upplägg som skulle vara mest fördelaktigt för mig?
Jättehög lön eller stor inkomst till eget bolag?
Vad skulle 15’ som lön om dagen motsvara som konsultarvode? (De sa även att pensionsavsättning större än jag har nu ingår, vet dock inte vad jag har nu).

I dagsläget tar jag inte ut lön från mina aktiebolag utan endast utdelning. Maxa den utdelningen i 2 bolag kommer jag oavsett göra ganska enkelt.

Finns det någon ekonomisk rådgivare som man kan ta kontakt med för att få hjälp i detta dilemma?

Tacksam för alla råd jag kan få
Mvh
Trinkle

Lite nyfiken på vad det kan vara för typ av jobb ( utan detaljer men ändå ).

Lite märkligt anställning som tillsvidareanställd med timlön. Ingen semester. Inom regionen.

Du jobbar 4-6 dygn (?) med en lön på 110 000kr/ månad. Säljer du knark?

3 gillningar

Regionanställd

Inom Region Stockholm? Stämmer det du skrev; 110.000 kr/mån för ca 4-6 dygns arbete?

För övrigt låter det som du borde fråga vad de erbjuder som fast konsult (istället för anställning). Då borde du ha kvar din frihet och hur mycket du tar ut i lön osv.

Ser mycket hellre att du förkovrar dig på en privat aktör än med hjälp av skattemedel med den arbetsbördan för de pengarna, så tycker helt klart du ska köra på det. Lycka till!

När du pratar om dygn, menar du att du jobbar dygnet runt? Fungerar det med de nya bestämmelserna för dygnsvila? Pratar vi normal arbetstid blir sex dygn blott 48 timmar och det kan knappast ge 110 00 kr. Om du inte har ett timarvode på 2 300 kr och vi pratar brutto före ev kickback osv. De högsta timarvodena jag sett ligger på 1 600 kr, men då pratar vi it-konsulter.

1 gillning

Alla verkar haka upp sig på nuvarande lön för 5 dygn. Dygn är i detta fallet 25 timmar, min lön ligger nog under medel för motsvarande utbildning. Jouravtalet ger det extra påslaget samt att semesterersättningen blir utbetalt. I snitt ca 125 timmar i månaden. Helg ger x 2 i antal timmar osv Alla timmar räknas som aktiva är den enda fördelen jag har. Timlönen baseras utifrån en timlön som skulle motsvara 80 000 vid en heltidsanställning

Inget konstigt egentligen

Byter man namn på jour till beredskap vissa timmar så är EU nöjda. Då finns inga krav på SAMMANHÄNGANDE dygnsvila, utan en kompenserad dygnsvila.

Okej. Om jag vore i din sits skulle jag först uppskatta min situation. Du har bra förutsättningar i livet. Sedan skulle jag fundera på vad som kommer vara det mest hållbara arbetslivet. Att jobba hela dygn periodvis eller jobba mycket på dagarna.

Angående din ekonomiska fråga kanske denna räknesnurra kan vara till hjälp:

Tack för länken, den var bra.

Klart jag uppskattar min nuvarande situation, delvis därför det är ett svårt beslut. Jobba lite och tjäna bra är väl det de flesta vill. Dock tänker jag att jag är dum om jag inte tar tillvara på möjligheten till att tjäna väsentligt mycket mer pengar, skulle vilja spara ihop lite pengar.

Nisse1: inte Stockholm, betydligt mindre region.

Jag ska försöka få 2 erbjudanden skriftligt. Ett som lön och ett som konsult. Insett att det är först då man riktigt kan ta ställning till detta. Bra att få se avtalen så man vet exakt vilka pensionsavsättningar som görs osv.

Om du inte har några anställda och tar inte ut löner själv från bolaget så kan du bara ta ut utdelning från en av de bolagen (detta heter förenklingsregeln).

Du kan sen använda dig av “huvudregeln”(vilket är lönebaserat) och ta ut utdelning från den andra bolaget.

125h / 8h = 15.6 dagar normal arbetstid = 50%. Varför skriva så kryptiskt, 110k för för halvtid är galet bra. Grattis, ta ett till jobb, tjäna dubbla. :slight_smile:

Dock är det väl i det rätt mycket obekväm arbetstid osv som jag förstått det vilket väl även för vanliga jobb snabbt ger rätt mycket påslag. Vilket inte behöver vara en nackdel, många gillar väl att jobba natt, långa pass osv.

Har du också ett heltidsjobb?

Om man har en partner som kan stå på ena företaget så kan man ta utdelning enligt förenklingsregeln på 2 företag. Dock bra input, uttryckte mig dåligt

Jag jobbar lite extra som konsult via bolagen. Detta när det passar mig, jobbat 8 dagar hittills i år som konsult. Så i nuläget väldigt begränsat. Det var detta jag behöver råd om

50% är en underdrift. Jag jobbar mer än 100% . Jourkompenserat i timmar blir det mer än 100% enligt kollektivavtalets jourregler. Komptimmar sparas ej så allt blir utbetalt. Semesterersättning betalas också ut.
100% innebär för övrigt inte att man jobbar 31 dagar i månaden.

Den ständig frågan, jag tycker det är slappt att vara anställd.
Att ta ut hög lön i detta land är att skänka pengar till staten.
Bättre att lägga undan låta bolaget ackumulera kapital.

Ändå intressant att du lyckas ha en åsikt när det inte framgår vad TS kan eller gör. Det enda man kan anta är att han besitter en hög kompetens. Den vill du alltså att han tar och går ut genom dörren med.