Förutsättningar:
-Kan gå fire nu om jag vill. Men har inte så många hobbys och vill ‘nog’ ha nått att göra på dagarna ett tag till.
-57 år. Har trygg och ostressig fast anställning med 72000 + bonus 60000 år. Möjlighet till distans när jag vill. Nackdel är möjligtvis att jag inte känner mig utmanad eller att jag gör samhällsnytta
Nytt erbjudande:
Konsultuppdrag 6 månader med möjlighet till förlängning 6 mån (kanske ännu längre). Samhällsnytta och troligtvis en utmaning på gott och ont. Behöver leverera på hög nivå.
Lön 105.000/mån. Ej distans. Förmodligen ett par resor ut i vida världen.
Mitt dilemma:
Stanna i den trygga (men ganska tråkiga) anställningen eller hoppa på konsultuppdraget som kan ta slut efter 6 månader. Skulle eventuellt bli svårt att som 58-åring få ny fast tjänst. Jag behöver egentligen inte pengarna.
Jag tycker du har förtjänat rätten, möjligheten och friheten att göra det du vill göra och sen hantera livet som följer därefter. Det kommer gå bra!
Så ta en termos, åk till en plats med imponerande utsikt och drick en kopp av dryck och fundera på vad du vill göra.
Praktikaliteter behöver du inte ta hänsyn till. Det kommer alltid finnas lösningar på de situationer som kan uppstå.
Jag har själv stått inför ett liknande val och gjorde resan. Ångrade det efter två år och kan idag vara stolt att jag både vågade prova och för att jag vågade byta riktning igen när det inte kändes bra.
Lönen är som anställd via brokermäklare under just detta uppdrag. De tar alltså inte ansvar om jag hamnar på bänken.
Får lägre lön om jag blir anställd av konsultbolaget - som sen skickar mig på detta uppdrag. Vilket inte är intressant - då jag skulle hamna ungefär på min nuvarande lön.
Nja, har rest mycket i tidigare jobb, så det gör varken från eller till. Kunden vill dock åt mina språkkunskaper - så jag vet var resorna skulle ta mig. Och jag har varit där tidigare.
Tyvärr vet jag att min nuvarande arbetsgivare inte ger tjänstledigt för att prova annan tjänst. Däremot för studier. Men känns lite vågat att söka tj.ledigt för studier vid 57 år.
Är samma ålder med delvis liknande förutsättningar/tankar. Hade dock ej fast jobb men bytte ändå spår häromåret och kombinerar nu både konsultjobb med säsongsarbete inom två heeeeelt olika områden men båda ger mig glädje i livet på olika sätt.
Utifrån det du skriver skulle jag prioritera utmaning/trivas med livet högre än “tryggheten i fasta jobbet”. Så jag hade kört på konsultspåret.
Lite av ett sidospår men det är rätt många som inte är purunga som tar ett varv på universitetet nu pga arbetsmarknaden. Den äldsta på den kursen jag undervisar på är född -69.
Det här var lite otippat att läsa. Det kändes inte i linje med ditt första inlägg där jag snarare fick känslan av att du har vunnit pengaspelet och snarare är på jakt efter att göra nytta och/eller bli utmanad.
Om ett argument emot bytet till konsult via mäklarbroker är osäkerheten i speltid vs bli bänkad så låter ju anställning med uthyrning som en tämligen bra kompromiss?
Det är klart att du kan vilja ha både kakan och äta den, men dina egna ord var att du inte behöver pengarna… så vad är då kvar som invändning?
…Om det är nåt du vill prova. Du har ju gett dig själv förutsättningarna ekonomiskt att göra just det!
Om ditt jobb känns lite bekvämt och slappt så tycker jag att du ska ta jobbet för att stärka din egen vitalitet. Du är inte gammal nog att börja ta det lungt. Växla upp istället för att växla ned; utmana dig själv; visa för dig själv att du har glöd och ambition! Tänker att åldrande lika mycket är en mental grej som en fysisk.
Något jag funderar på är om du har möjlighet att ta uppdraget och fakturera från eget AB? Isåfall kan du bygga en egen verksamhet där och bygga företagskapital som du sen kan ta ut eller vad du nu vill göra.