Vägval i livet, företagande eller anställd?

Jag har en lång universitetsexamen och verkligen älskar mitt arbete. Men, det är alltid ett men, på min arbetsplats finns kollegor som gör allt för att göra livet sur för mig. Jag har varit anställd i två år och nu är min gräns nådd. En av mina kollegor har gjort ett stort övertramp. Ledningen är inblandad och kollegan har fått en tillsägelse men kollegan förstår inte och jag tror inte att kollegan kommer sluta göra livet sur för mig.

Nu är det så att min far snart går i pension. Han driver ett företag utan anställda som går bra, arbetet är vansinnigt tråkigt men väldigt lönsamt och upptar inte en heltid. Jag funderar på att ta över efter min far och arbeta deltid med företaget men fortsätta arbeta deltid eller på timmar inom branschen jag är utbildad inom. Lite som ett gig-jobb när det finns möjlighet för företaget.

Det skulle kunna ge oss mer pengar totalt. Min sambo har en spetskompetens inom ett bristyrke och ligger över brytgränsen. Hans arbetsgivare har godkänt att han på deltid arbetar för en annan arbetsgivare och fakturerar ur eget företag (så gör de flesta inom hans yrke för att undvika) Då skulle vi kunna kombinera mitt företagande och sambons konsultande i samma företag och ta ut lågbeskattad utdelning enligt huvudregeln eftersom jag skulle ta ut lön i företaget. Det skulle ge mer pengar i plånboken och mindre hos Skatteverket.

Jag är rådvill, jag kan inte starta eget inom min egen bransch. Det skulle krävas mycket mer både erfarenhet och framförallt resurser än vad jag har och det är inte aktuellt på många år, kanske någonsin. Ska jag söka nytt jobb inom min bransch, som jag älskar, eller ska jag ta över pappas företag och jobba deltid inom min bransch?
Kan någon hjälpa mig att bolla idéer?