Hej forum!
Precis blivit meddelad att min nuvarande tjänst av arbetsgivaren dragits ned med 25% vilket såklart är olyckligt på många vis.
Jag försöker nu tänka möjligheter och vägar fram och önskar av de som vill och kan dela tankar, inspiration, idéer och motivation hur jag kan göra nu?
Första tanken är sök nytt jobb. Hålla ut och ersätta befintligt 75% med 100% på annat håll.
Nästa tanke, vad kan jag göra med de 25% som nu är fria? Investera i familjen, absolut och svårt att säga att det är inte är helt rätt. Men nu tänker jag 25% skall ersättas med tid som genererar mer pengar in motsvarande lönebortfall till att börja med.
Har ni förslag, utmanande frågor, idéer som kan få mig på andra banor än inslagen väg att söka nytt direkt?
Kanske kan detta bli starten på något, vad vet jag inte.
Klart du ska söka nytt. Och, kolla också på sidosyssla eller kompletteringstimmar på annat håll. Sådant är ju beroende av bransch och arbetsuppgifter idag såklart. Vad jobbar du med?
Jag tror att frågan skulle behöva utvecklas för att kunna ge mer relevanta svar. Inom vilken bransch jobbar du? Bor du i en storstad eller i någon mindre ort?
Om jag skulle bli permitterad på deltid, tillfälligt eller permanent, skulle jag göra så här:
Söka andra jobb, som du också tänkt.
Identifiera egna projekt som inte hunnits med tidigare. Jag menar nu typ bygga veranda, måla om huset, börja träna mer ordentligt eller liknande saker.
Det är också en realitet att jobbsökande tar mycket jobb. När jag senast sökte jobb började jag granska de ansökningsbrev och CV som jag dittills använt och gav mig själv underkänt. Jag hade tyckt att de var typ perfekta men när jag började granska dem kritiskt ändrade jag uppfattning helt och hållet. Jag satte då igång att skriva ihop allting på nytt, utifrån ett nytt tänkt. Det var väldigt mycket pillande med olika format, formuleringar och anpassningar till olika arbetsgivare / branscher / roller. Till sist blev det riktigt bra.
Att sitta och leta annonser, gå på intervjuer, förbereda sig etc. är också tidskrävande. När jag sökte jobb skrev jag ihop manus för varje intervju. Jag hade ett batteri med olika historier, erfarenheter och annat som jag brukade använda. Beroende på vad som stod i annonsen skrev jag ihop en lista över de olika områden som jag räknade med att behöva prata om. Jag hade då färdiga manus även för de “händelser på jobbet” som jag kunde prata om i intervjuerna. Det gav ett proffsigt intryck när jag kunde berätta om jobbiga händelser ungefär som när man läser en saga för sina barn, lägga orden snyggt och berätta hur jag agerade smart för att lösa situationen.
Fick garden leave på 4 månader för några år sedan. Den tiden använde jag till att själv måla om huset och att renovera fönster, vilket säkerligen sparade mig 100kkr eller mer. Har du eller ngn närstående något du kan renovera eller måla?
Tack för tips! Jag jobbar som byggnadsingenjör på arkitektkontor. Fokus är BIM och digitalisering, så informationsstyrning och samordning i olika modeller är delar av det jag arbetar med och gjort i +10 år.
Tack för er input, tips och tankar! Idag arbetar jag som byggnadsingenjör på arkitektkontor. Fokus är BIM och digitalisering, så informationsstyrning/hantering och samordning i olika modeller är delar av det jag arbetar med och gjort i +10 år.
Alltså tyvärr i byggbranschen som är en av många branscher som påverkats mycket negativt av rådande konjunktur, inflation mm. Flyttade för ca 6 mån sedan till Norrköping från Stockholm och det var skälet till att jag då bytte jobb från ett kontor jag varit på i drygt 6 år. LAS-regler som gäller så sist in först ut och hela den snurran är jag i nu.
Har aldrig tidigare stått utanför arbetsmarknaden så jag är nykomling här. Förutom att självförtroendet fått sig en rejäl smocka ämnar jag göra något bra av detta. Har förutom relativt nyköpt hus, tre småbarn och en sambo hemma så stressen är stor gällande att få ekonomin att gå ihop.
Utöver att söka annat och renovera (som det finns behov av) har någon tankar om hur min tid kan omvandlas till kronor?
Hej, har mycket själv att renovera vilket såklart tar tid och det har frigjorts nu tyvärr. Är med på tanken och tycker det är bra samtidigt som materialet kostar och med tanke på hur vår ekonomi påverkas av nedskärningen följer åtstramningar av utgifter.
Kan du tänka dig att söka jobb i ex. Luleå? Vi ser fortfarande ett behov av den typen av anställningar med allt som händer här uppe. Vi behöver bli många fler i Luleå för att möta behovet som finns.
Om du planerar att till varje pris försöka “övervintra” på nuvarande arbetsplats så borde nog fokus vara att bara hitta något kneg av valfritt slag. Risken är kanske samtidigt att neddragningen på 25% bara är början.
Det finns ju diverse påhugg av enklare slag som du säkert kan få men knappast något som ger en kvalificerad lön. Jag skulle själv försöka undvika att ta den typen av uppdrag. En bättre modell vore väl i så fall att titta på omställningsstudiestödet. Det skulle då kunna handla om någon vidareutbildning på deltid och distans. Utbildningar är bra på det sättet att de kan stoppas in i lediga hål i kalendern. Ska du få ett uppdrag som tar motsvarande tid är det mycket krångligare att matcha ihop.
Finns det gymnasieskolor som du skulle kunna jobba på? Skulle du kunna ta fram en kurs av något slag inom det område du jobbar inom?
Det är kanske lättare på kort sikt att använda din extra tid för att spara pengar åt familjen snarare än att tjäna mer. Kan du t.ex. laga billigare mat genom att lägga mer tid på planering eller baka eget bröd går det nog kapa en hel del kostnader för en barnfamilj. Kanske använda cykel för att hämta lämna barnen för att spara bensin/underhåll på bil mm.
Varför ska du ge 25% av din arbetstid till en arbetsgivare? Vet inte hur viktiga de 25% är för dig.
Jag kan säga att jag gör minimum och satsar på att äga min tid men öka inkomsterna ett snäpp helatiden. Vara fri från allt vad en vanlig anställning ger etc.
Det är en sport att göra och är efter ens unika förutsättningar och situation.
Tyvärr finns det nog mycket som ligger i det du säger/skriver att vändningen är avlägsen. Min uppfattning är dock att det beror vilka olika sektorer man tittar på men klart är att det generellt långt ifrån blomstrar.
Hur lång tid, ja vem vet. Försöker förbereda mig på det värsta med att de övriga 75% också inom kort kommer försvinna. Då är det ordentlig kris här hemma och man får möjligen tänka om på nya banor i livet som sträcker sig längre än bara försöka byta arbetsgivare.
Vi sitter på ett nyköpt hus sedan 6 mån, tre småbarn och utgifter som en barnfamilj drar på sig. Där finns stora löpande kostnader som behöver betalas så därför är de 25% viktiga. I mitt fall ca 15 000 & mindre/mån så det gör mycket i plånboken. Hur tänker du kring att öka intäkterna då? Några tips och tankar?
Jag kan inte bygg- och anläggningsbranschen i detalj men det mest sannolika om du vill hålla dig flytande ekonomiskt är nog att titta på alternativ som Northvolt, gruvor eller andra nischer som fortfarande fungerar. Du skulle då alltså bli tvungen att veckopendla i någon form.
Att göra mer “trevliga” saker på hemmaplan är förmodligen svårt. Jag hade själv en kortare period som arbetslös för några år sedan. Det var svårt att göra något vettigt av tiden. Man behöver ha tillräcklig koll på framtiden för att kunna slappna av någorlunda. Det är bara då som de går att lägga tid på privata projekt på ett rimligt sätt.
Jag vet inte vilken bransch du verkar i. Det är ett ganska nyköpt hus ni har, och tre småbarn.
Jag är i samma sits men ensam med tre småbarn.
På 1 1/2 år har jag gått från 2 arbetsgivare till två nya som jag är timmis på. På så vis jobbar jag varannan vecka variant. De två nya gav mig mer lön i timmar och det viktigaste för mig, äga min tid.
Jag startade ett företag nyligen och tänkte ha som mest två kunder per vecka. Det kommer ge lite mer än mitt förra och ena fasta arbetsgivare. När det blir så ska jag ta bort mitt ena timmisjobb som har sämre, mycket sämre, timlön men jag kommer ha mer i lön i företaget än en månadslön på en heltid på det timmisstället.
Hoppas att det kommer fram det jag vill säga.
Samma sak med de insatser jag gjort på huset men det kommer löna sig rejält om några år och efter inflationen. Det jag gjort nu i huset är energieffektiviseringar och det kommer spara mig en liten slant på de löpande kostnaderna. Man måste våga och bara komma bort från trygghetszonen, banker, arbetsgivare och vara din egen i samhället.
Har man buffert vilket jag saknar så skulle jag investera. Men den kommer.