Byta till säkert jobb med lägre lön eller vara kvar?

Hej,

Jag står inför en utmanande situation i mitt yrkesliv och skulle verkligen uppskatta några råd och perspektiv.

Jag är 31 år gammal, gift och har en son på cirka 6 månader. Min inkomst är den högsta i hushållet, vilket är avgörande för att vi ska kunna fortsätta bo där vi gör nu. Mitt nuvarande företag genomgår en omorganisation och planerar att stänga kontoret i Stockholm för att flytta all verksamhet till landet där huvudkontoret ligger. Jag har erbjudits att stanna kvar för att hantera IT-systemet, med ett löneförslag på 70 000 kronor (upp från 55 000) plus bonus baserat på besparingar jag kan åstadkomma inom IT.

Situationen med företagets svenska verksamhet är osäker, och jag är osäker på om min fortsatta anställning bara är till för att förbereda för en nedläggning, eller om det finns en genuin avsikt att behålla verksamheten i Sverige, inriktad på inkasso. Därför har jag börjat utforska andra jobbmöjligheter och är nu i ett avancerat skede av rekryteringsprocessen hos en av Sveriges större banker. Dock ser det ut som att lönen där skulle bli omkring 45 000 kronor. Vill också påpeka att jag planerar föräldrarledighet någongång i September. Något som min nuvarande arbetsgivare vet om, jag vet inte hur det tas emot om jag börjar hos min nya arbetsgivare och jobbar enbart 4 månader innan jag går på föräldrarledighet.

Min dilemma gäller hur jag bör resonera: Ska jag stanna kvar i mitt nuvarande jobb med högre lön, trots osäkerheten och att jag inte finner arbetsuppgifterna särskilt stimulerande? Eller ska jag ta det nya jobbet på banken, där jag känner att arbetsuppgifterna skulle vara mer engagerande, trots den lägre lönen?

Tacksam för era tankar och råd.

Jag var i samma situation för ett par år sedan och efter diskussioner med min sambo beslutade vi att jag skulle vara kvar för att behålla lönen under ett känsligt skede i våra liv. Gissar att du redan har diskuterat detta med din partner, vad hen säger väger ju allra tyngst.

Med mitt eget fall som grund skulle jag säga att det är aldrig värt att gå ner i lön för att ta ett nytt jobb. Sök fler arbeten, drömjobbet med den bättre lönen finns där ute.

4 gillningar

Vet man om att man ska vara föräldraledig inom så kort bör man berätta det för arbetsgivaren man söker jobb hos. Vill de ha dig är det nog inget hinder, har varit i den sitsen själv. Dock bör du kolla upp om de toppar upp lönen under FL samt vad kvalificeringstiden är. Vanligt är att arbetsgivaren toppar upp till 90%, men att där finns 12 månaders kvalificeringstid. Gör stor skillnad.

Med det sagt hade jag troligtvis stannat hos nuvarande arbetsgivare. Skillnaden i lön och tjänstepension blir för stor för att motivera bytet nedåt.

1 gillning

Behåll jobbet och njut av den högre lönen tycker jag :slight_smile:

6 gillningar

Jag hade stannat kvar. Om man blir uppsagd pga arbetsbrist eller om företaget lägger ner sin svenska verksamhet helt så finns det ju en del skyddsnät som fångar upp en (här är det verkligen värt att ha inkomstförsäkring, när tiderna är osäkra och familjen förlitar sig på din inkomst). Om företaget sätter sin svenska verksamhet i konkurs så får du ju till och med statlig lönegaranti. Men om du byter jobb så blir du ju antagligen provanställd först och hänger lite löst ett tag, med färre skyddsnät. Med lägre lön får du också ut mindre av inkomstförsäkringen. Sitt i båten du, skulle jag säga.

1 gillning

Jag hade stannat kvar.

Om du skall gå på föräldraledighet om fyra månader så är det bättre att ligga i en fast tjänst och när du kommer tillbaks så har antingen verksamheten landar eller så får de köpa ut dig med minst tre månadslöner.

Kan dock vara bra att se till att vara med i facket och ha akassa och inkomstförsäkring på plats. Inte heller dåligt att se till att nätverka under föräldraledigheten.

3 gillningar

Då kommer ett inlägg lite tvärtemot.

Jag hade nog bytt, för mer stimulerande uppgifter framöver allt, och även en tryggare och mer orosfri situation mitt i småbarnsåren.

Å andra sidan - tillvaron är ju rätt konstig just nu med småbarn hemma. Så det kan också finnas en fördel i att inte stöka till den ytterligare med all mentala belastning som ett nytt jobb innebär, utan stanna i det bekanta ett tag till, tills du är åter från föräldraledig och laddad för nya tag.

Du känner nog bäst dig själv!

Allt är en förhandling och du får väl avvakta erbjudandet och sen säga att du har x i lön nu och vill inte gå under det. (Om ni inte diskuterat önskemål om lön)
Tror inte FL ledigt är ett större problem, men bra att vara öppen med

Om du är beredd att betala SEK 300k/år för lite extra säkerhet finns det nog bättre sätt att göra det på än att byta jobb, till exempel att helt enkelt spara undan pengarna.

3 gillningar

Jag hade stannat å passat på att utnytja den högre lönen…

1 gillning

Skulle sannolikt valt att stanna kvar hos nuvarande arbetsgivare, och parallellt blivit medlem i ett fackförbund med en riktigt bra inkomstförsäkring :smiley:

2 gillningar

Det beror helt och hållet på hur ekonomin ser ut i för övrigt. I min situation jagar jag inte pengar längre så tar hellre ett roligt jobb för 20000kr/mån istället för ett tråkigt för 100000kr/mån. Jag hade bytt till en säkrare anställning.

Hade absolut stannat kvar med ny högre lön. Men gjort det lite med avsikt att ha som buffert in i föräldraledigheten. Lagt en peng på inkomstförsäkring, akassa etc.
Hade sökt jobb o slängt ut krokar så att när du kommer tillbaka från föräldraledighet så är det till jobbet du vill va på framåt tex bankjobbet du nämner. Gör bare minimum på nuvarande arbete och lägg energi på att preppa det som går inför föräldraledigheten, stötta upp lite extra hemma redan nu med 6mån är det ganska fullt upp ju :blush: tar du nya jobbet nu vill du säkert visa framfötterna där och får omvänd effekt hemma.

Sen är september knappt 6 mån bort men med semester och uppsägningstid inräknad kanske 3-4mån bort?

1 gillning

Har jobbat på flertal banker inom IT och det är inte bättre där vad gäller trygghet om det nu ens finns längre, de gör sig av med folk utan pardon även där, allt är kortsiktigt idag, tror man annat är man i fel bransch.

Personligen hade jag följt med till HK utomlands och kanske veckopendlat om du hsr familj

Jag antar det är Spotify du pratar om…

Jag hade stannat kvar och börjar smått leta efter ett nytt jobb så man är redo om det stänger ner.

Sen skulle jag slå ett slag för att inte leva på gränsen. Bo inte så dyrt att ni precis har råd med nuvarande arbetssituation. Man blir inte lyckligare för det! Se till att bygga en rejäl buffert så kan du slappna av mer.

Skulle jag bli av med jobbet och allt går åt skogen så klarar jag i alla fall 10 år som arbetslös med bibehållen standard och det är utan akassa eller andra bidrag.

Nog för att statlig lönegaranti existerar, men det kan vara värt att läsa på lite om begränsningarna som gäller så att man inte har orimliga förväntningar att allt skall lösa sig utan problem. Exempelvis taket på 4 prisbasbelopp i total ersättning. Detta motsvarar ju mindre än 3 månaders ersättning för någon som har en månadslön på 70 000 och en tjänstepension avsättning enligt ITP1.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/322252.html

Insåg nu att jag ej tog med all info om min situation. Vi lever lite på gränsen nu då min fästmö är mammaledig och pluggar heltid. Hon är klar för nytt jobb i september så då ändras vår situation drastiskt.

Vi lägger undan 6 000 i månaden just nu men för en som brukar lägga undan 20k så känns det som på gränsen. Vi har en buffert på ca 2 miljoner.

1 gillning

Tack! Ska läsa på :slight_smile:

För alla som är intresserade så har jsg kommit fram till två alternativ.

1. Nuvarande arbetsgivare går med på 6 månaders uppsägningstid från deras sida samt anställning direkt mot moderbolaget (som går väldigt bra).

2. Förhandlar upp lönen till närmar 50 000, fast anställning och sen berättar om föräldraledig.

Värt att notera att det jag kommer arbete med hos nya arbetsgivaren är en mer attraktiv teknik på marknaden än den jag använder hos min nuvarande som egentligen låser mig mot en applikation.

Jag sitter i en liknande situation. Ingen föräldraledighet på gång eller så, men har ett ovanligt välbetalt jobb och en stark känsla av att en klocka tickar nedåt.

Hos oss så är det uttalat att vi ska göra en “finansieringsrunda” om 2-3 år. Det innebär nog rent praktiskt att bolaget säljs, då nuvarande ägaren närmar sig pensionsåldern. Vi räknar även med en stor bonus vid det tillfället, då vi anställda kommer få en stor del av den finansieringsrundan under förutsättning att bolaget ökat i pris sedan vi fick beskedet. Jag räknar krasst med att den nya ägarna har andra planer med bolaget. Men att lova stor bonus (på miljonnivå) är ju ett smart sätt att få nyckelpersoner till att stanna kvar.

Men jag tänker så här. Även om jag får gå på dagen så ser jag till att ha möjligheter. Jag vet att jag är attraktiv på marknaden. Jag har kontakt med tidigare arbetskamrater som numera jobbar på andra bolag och ser till att ha en aning flirtig attityd. Jag kanske får gå ner i lön, sämre pendlingsavstånd eller andra nackdelar. Men jag är säker på att jag inte hamnar på obestånd.

Så jag hade stannat kvar, om du nu trivs, men sett till att hålla alla dörrar öppna inför framtiden.