22 år och jobbar idag tillsvidare inom logistik, ca 31 000 kr/mån, dagtid 07–16. Får ut ungefär 24k efter skatt. Har bra chefer, ganska bra kollegor och relativt bra förmåner, så jag trivs ganska bra där jag är.
Har nu fått erbjudande om samma typ av arbetsuppgifter inom lager på en annan arbetsplats, med provanställning på kvällstid 15–24 för ca 43 000 kr/mån. Lite sämre förmåner och jag vet såklart inte hur chefer, kollegor eller arbetsmiljön kommer vara där. Samtidigt är det ju lager, så arbetsuppgifterna är ganska lika vart man än går.
Efter skatt skulle jag få ut ungefär 33–34k istället för dagens 24k. Det är ju en rejäl skillnad, särskilt eftersom jag bara behöver runt 10k/mån för att leva bra och kan investera resten.
Har idag ca 350k investerat och mitt mål är FIRE, eller åtminstone att nå olika milstolpar som första miljonen, egen bostad etc, inom ca 10 år.
Samtidigt känns det lite tveksamt om ~10k mer i handen faktiskt är värt risken att lämna ett jobb jag ändå delvis trivs på, för att kanske inte få fortsätta efter provanställningen och stå utan jobb, A-kassa finns ju såklart men inte drömmen att eventuellt leva på det tills man hittar nytt
Helt ärligt så är jag lite osäker. Jobbade kväll i en kort period när jag var konsult. Ca 3 månader, men då var det mer varierande, dagtid en vecka, sen nästa under kväll etc.
Tror det bör funka, men aldrig jobbat enbart kväll, heltid dessutom i en lång period.
Vill inte kasta smolk i bägaren men 15-24 låter ju som ett nerköp jmf med ditt nuvarande schema. Är det hållbart i längden? Och är löneökningen värt det?
Vet inte själv svaret, men något att fundera på. Om du skaffar barn i framtiden till exempel så är 15-24 ett riktigt dåligt schema, du får se dina barn på helgerna då. Och kan inte gymma med kompisar etc på vardagar.
Ta ett snack med nuvarande chef om att du blivit erbjuden ett liknande jobb med bättre lön och se om de kan tänka sig att höja din lön för att behålla dig. De behöver ju inte matcha lönen men några tusen kan de säkert höja?
Själv skulle jag aldrig lämna en fast anställning för provanställning. Bland annat påverkar det möjligheterna att få lån, abonnemang och liknande.
Prata med nuvarande chefen om tjänstledighet för att prova en annan anställning. Det kan i bästa fall leda till en diskussion om arbetsuppgifter, ansvar och lön.
Och ja, jag instämmer med dem som varnar för udda arbetstider!
Inte byta bort en tillsvidareanställning mot en provanställning. Hade varit schysst som någon tidigare skrev, att man pratar med sin nuvarande arbetsgivare och ser om det går att göra något åt lönen. 15-24 är inte alls kul.
Om man tar det så får man nog se det som en period du gör det bara för att spara, i längden blir de nog jobbigt dock. Men kan man tänka sig att bara spara 2-3 år för att sedan gå tillbaka så är det ganska många extra slantar ändå. 10k extra investerat blir 20k efter 10 år, 40k efter 20 år, 80k efter 30 år… Frågan blir om du själv tycker det är värt uppoffringen, för en uppoffring blir det… jobbar man till 24 är du i säng vid 1 kanske? beroende på hur långt tid det tar att varva ner. Att byta jobb behöver inte vara för evigt, det tar ju dessutom inte lång tid att spara ihop en hyfsad summa med den lönen om du sparar mycket.
Alltså! Du är 22, har jobbat nåt år och har sådär 50 år till pension. Har inget hus och barn som måste försörjas. Nu är tid att ta chanser, prova karriärsmöjligheter och förbättra din inkomst.
Lagerbranchen kommer behöva folk några år till så du kan byta igen om du inte trivs. Då med ett jobb till på CVt, fler referenser och en annan lön att förhandla ifrån.
Kvällsjobb var inte för mig är dessutom en legitim anledning att byta igen utan att ses som hoppjärka.
Sen tycker jag att redan nu bestämma dig för att FIRE är det du sparar till är lite tidigt. Målet kan lika väl va att jobba sig mot att bli anställningsbar på vad som skulle va ens drömjobb. Men pengar till valmöjlighet är alltid bra.
Som ung jobbade jag två-skift i 12 år. Jag gillade att jobba kväll för man kunde sova ut på morgonen. På vintern ficka man alltid dagsljus, det får man inte om man jobbar dagtid. En sak som blir lidande är aktiviteter som är på kvällar som föreningsliv och kurser.
för 10000 extra netto är det en nobrainer att gå vidare till det nya jobbet.
Imponerad att du lyckats med detta. Jag har som anställande chef velat ta bort detta flera gånger men enda gångerna jag har lyckats är med “bomeranger” (tidigare anställda som återvänder). Eventuellt är det ett explicit undantag i reglerna att man inte får tillämpa en ny provanställning. Annars är det tvingande på axiomatisk nivå hos HR.
Får du inte tjänstledigt för att testa nytt jobb under provanställningen? Jag trodde det var standard, annars skulle det bli väldigt trög på arbetsmarknaden.