Jag tog civilingenjörsexamen med toppbetyg i somras. Gjorde mitt exjobb på ett litet företag som inte kunde erbjuda anställning efter avslutat exjobb. Någon månad senare lägger de upp en jobbannons på LinkedIn och jag ansökte. Hörde inget alls.
Efter några månader som arbetslös (arbetsmarknaden är katastrof för nyexade) började jag på storbolag och har jobbat där en månad nu. Då ringer chefen från exjobbet och vill prata om tjänsten jag sökte flera månader sedan. Han kommer erbjuda mig jobbet.
Trivs bra där jag jobbar nu men arbetsuppgifterna är inte exakt inom det jag pluggade och kommer på lång sikt vilja byta till mer avancerade uppgifter (internt eller externt). Företaget jag gjorde exjobb på är mycket mindre och mer forskningsinriktat och tekniskt avancerat, dessutom helt i linje med vad jag pluggade.
Är det dumt att säga upp sig efter bara en månad? (provanställning)
Har ca 40 000 kr/mån nu och bra chef, väldigt bekväm arbetsplats och tider. Hur mycket är rimligt att fråga i lön på andra företaget? Erbjuder de inte hög lön känns det inte värt besväret att lämna en trygg stabil anställning. Eftersom han ringer mig flera månader efter känns det nästan desperat. Tror jag har ett bra ställe att förhandla från då jag redan har ett bra jobb, har nischad och unik utbildning inom exakt deras område och gjorde ett bra exjobb. Det känns dock också dumt att lämna ett bra jobb för något mer osäkert, och det borde kompenseras för. De har gjort det väldigt omständigt för mig så om de vill ha mig får de betala bra
Hur hade ni agerat i en sån här situation? Hur mycket är en arbetsplats med bra work-life balance värt jämfört med mer stressigt mindre företag?
Personligen hade jag valt företaget med bra work-life balance alla gånger.
Och du har bara jobbat där 1 månad, det kan sticka väldigt mycket i ögonen på CV:et om du nu behöver söka jobb igen inom en snar framtid.
Sedan att de ghostat dig och du behövt gå arbetslös ett bra tag… Det låter mer “abusive” eller väldigt ostrukturerat än “desperat”, och varningsflaggorna vajar.
Så nej, jag hade inte hoppat på det från det du beskriver.
Jag hade kört med öppna kort och berättat vad jag har för lön idag och att jag trivs på min nuvarande arbetsplats, men att deras erbjudande är lockande, men att jag inte byter för en tusenlapp.
Finns fler röda flaggor. Frågade redan efter halva exjobbet hur möjligheterna såg ut att fortsätta där, fick svar att det såg bra ut men att han måste stämma av med resten av teamet och återkomma. Jag jobbar då stenhårt på exjobbet och verkligen anstränger mig i hopp om anställning. Får inget svar på tre månader, trots att vi nämnt det flera gånger (han måste fortfarande kolla med teamet). Efter avslutat exjobb berättar han att de inte kommer kunna erbjuda en anställning, trots att de gärna hade gjort det men går inte av ekonomiska skäl. En månad efter det lägger de ut en jobbannons…
Förstår inte att du ens överväger att börja på ett företag som ghostar dig i flera månader, när du dessutom precis har fått en ny tjänst du trivs med och med bra life balance. Ge dig själv den respekt både du och din befintliga arbetsgivare förtjänar och ge det något år eller två och se vad det leder till. Det kommer fler jobbtillfällen i framtiden.
Jag kan förstås bara tala för mig själv men att trivas på jobbet, arbetsgivarens omdöme och engagemang, trumfar arbetsuppgifterna alla dagar i veckan (underförstått att arbetet har en relevans i förhållande till min utbildning).
Du har nog rätt. Jag har nog blivit blind av att dels är det ett väldigt framgångsrikt startup-bolag inom det jag pluggat och är intresserad av, med smarta, begåvade och högutbildade kollegor. Tänker nog också för mycket på potentiell lön, tex om de erbjuder 50 000 kr/mån är det väldigt attraktivt som nyexad.
Har en bekant med en bra utbildning och ett topp jobb som hon trivdes väldigt bra med. Hon blev headhuntad till ett nytt jobb.. Hon blev såklart smickrad och glad när hon dessutom erbjöds ett rejält lönelyft. Hon hoppade på det nya jobbet och nu efter ett tag ångrar hon sig. Varje dag gråter hon när hon ska gå till jobbet pga vantrivsel. Hennes gamla tjänst har en annan fått.
Jo, men är det genuina, empatiska och trevliga kollegor? Jag menar naturligtvis inte att det finns ett motsatsförhållande i det, men återigen, du gjorde ditt ex-jobb på företaget, de hade bevisligen behov av din kompetens och ändå blev du ghostad. Just att inte svara alls tycker jag tyder på ett stökigt företag.
Briljans och spjutspets är väl inte fel, lite beroende på vad du har för personlighet kanske (du är karriäristisk, tänker jag? ). Men återigen, det som ändå betyder allra mest i slutändan är hur du trivs på jobbet.
Nej, håller med övriga om att stanna på nuvarande. De andra hade ett fönster att plocka upp dig men sumpade det. Högre förväntat värde (pga liten nedsida) att stanna.
Som nyexad och ung, inte värt mycket alls. Jag hade satsat på den arbetsplats där jag trott mig kunnat lära mig mest snabbast, och med störst karriärmöjligheter. Trygg anställning och bra work-life balance finns alltid där ett jobbyte bort.
En provanställning är väl ingen trygg stabil anställning?
Kolla vad andra jobbet vill erbjuda. Försök också förhandla till dig en tillsvidareanställning direkt (ställ i alla fall frågan) med argumentet att du vill ha något stabilt i denna ekonomin.
Du har en guldläge att få prova på att förhandla, finns inget att förlora på att testa.
Det kan vara så att det inte fanns budget för en anställning då, men att det ändrades?
Har ca 40 000 kr/mån nu och bra chef, väldigt bekväm arbetsplats och tider. Hur mycket är rimligt att fråga i lön på andra företaget? Erbjuder de inte hög lön känns det inte värt besväret att lämna en trygg stabil anställning.
Det här är mitt råd: bry dig inte för mycket om lönen just nu. Välj den arbetsplats som erbjuder bäst utvecklingsmöjligheter inom det område du vill inrikta dig inom ( bra work-life balance, gruppdynamik etc. är såklart viktigt också). Kan du få någon extra tusenlapp med det nya jobberbjudandet så är det väldigt bra, men långsiktig så är det din erfarenhet + din villighet att byta tjänst som har störst effekt på din framtida lön.
Jag tycker chefen på exjobbet borde kunna ge dig en förklaring på varför processen att tillsätta tjänsten dragits i långbänk. Det kanske finns en, om inte rimlig så i alla fall godtagbar, förklaring?
Tycker även att du kan spela med öppna kort och förklara varför du (med all rätt) kanske känner viss tvekan att bara tacka ja.
Med tanke på att du gjorde ditt exjobb där borde det finnas möjlighet att gå direkt till en fast anställning, utan att behöva genomgå en provanställning.
Om du skulle vilja byta efter en månad så tycker inte jag att det är några konstigheter. Det kan man förklara. Särskilt som nyexad.
Däremot i din situation som ny på arbetsmarknaden tycker jag du ska fokusera mindre på lön och mer att bygga en plattform, nätverk och CV för framtiden. Vilken av arbetsgivarna ger detta bäst? Givetvis ska du trivas också.
I mina ögon låter det helt normalt. Han/hon var nummer 2 eller 3 och de innan tackade nej.
Mindre företag är lite som mindre hyresvärdar i min erfarenhet. Du kan få jackpot men det kan också vara rejält mkt sämre än vad större företag (med HR, kollektivavtal etc) brukar kunna vara som sämst. Vilket man gillar beror nog på läggning och kemin med närmsta chef och kollegor.
Att fundera på vilka skillset du får låter bra.
Jag hade om jag ville tacka ja bett om 10k mer än idag; 50k. Om du är ok med högre risk för nej, vilket det låter som. Rejält högt men att de kommer till dig nu innebär troligen månader av misslyckade rekryteringsförsök. De känner dig efter X-jobbet så risken är lägre med dig.
Hqr du fast anställning idag ska du också begära detsamma frammåt.
OAVSETT hur du gör/väljer det kommer fler tåg så inget är beständigt eller livsavgörande.
Eftersom du nu känner till BÅDA bolagen lite grann, välj det som känns bäst/roligast/mest utvecklande.
Att t ex sitta på ”fel jobb” med högre lön är ofta en jobbig sits i längden som tär på en på så många sätt. Att sitta på ”fel jobb” med lägre lön tär ännu mer!
Så jag skulle fokusera på vilket jobb som känns mest ”rätt” i första hand och sen efter det tänka in hur skillnad i lön påverkar som nästa parameter.
Inte ovanligt att processer kring anställningar/ekonomi är en komplicerad process med många inblandade. Där man kanske inte får/kan hålla dialogen öppen med alla. Mycket möjligt att du är deras 3:e hands val OCH? Finns alltid andra som är bättre så svälj stoltheten och släpp det och fundera på MÖJLIGHETEN som nu dykt upp istället.
Om du ens överväger detta så bör du kravställa på slopad provanställning, du har ju redan varit där och X-jobbat så ingen poäng med att ha provanställning också, samt ett rejält lyft i lön.
De har shoppat runt efter folk, inte hittat det som de ville ha och plockade fram dig från sin back-burner. Ställ krav som är rimliga redan nu, annars kommer samma beteende fortsätta som anställd.
Att folk som precis blivit anställda byter tjänst händer hela tiden. Det är knappast något att vara rädd för. Däremot finns det ju ingen anledning att byta om nya jobbet inte på något vis känns betydligt bättre.
Det kan tex handla om lönen. Om jobben är likvärdiga i övrigt känns det som ett bra val att byta om du kan förhandla upp lönen med 10 000. När det gäller just att få upp lönen handlar det ofta om att gripa särskilt bra tillfällen. Att bara jobba på på samma arbetsplats leder sällan till så stora påslag, åtminstone inte snabbt. Att tro att sådana tillfällen kommer ofta och automatiskt kan vara ett misstag.
Sen ska man förstås undvika arbetsgivare som beter sig uppenbart illa. Men att rekryteringar tar lång tid och kommunikationen brister händer ofta. Det behöver inte vara samma sak som att arbetsgivaren jävlas utan har ofta helt andra förklaringar. Tex omständliga processer för avstämning i kombination med frånvaro. Troligen har de förstås också andra kandidater vilket inte heller är konstigt. Som nyexad kan man sällan räkna med att vara ensam kandidat. De flesta som söker jobb konkurerar med att stort antal andra och att få ett jobb är för många en utdragen process.
Sammantaget finns det mycket som talar för att det är värt att byta om du får upp lönen ordentligt. Annars är det väl mer tveksamt om inte det nya jobbet är betydligt bättre på andra sätt.