Fick sparken efter 2 månader

Tjena! Fick sparken igår från mitt första jobb efter att ha varit där i två och en halv månad… första jobbet efter utbildningen.

Jobbet var inom digital marknadsföring i Stockholm och jag hade inte presterat så bra sa dem, höll inte måttet.

Har nån tips på hur man kan ta sig vidare, hur man kan ta hand om sig själv och vilka liknande branscher man kan kolla in i för att vidga mina vyer? Min egentliga bransch är ganska torr just nu, och det ser väl inte ut att vända på ett tag om jag ska vara ärlig.

Och en sista fråga, hur ska man hantera frågor om att man fick sparken pga dålig prestation vid eventuell intervju?

Tack! (Mitt första deltagande i forumet)

24 gillningar

Typ inte nämna de 2,5 månaderna när du söker nästa jobb.

34 gillningar

Fattar att de var missnöjda med din prestation, eller i alla fall var det vad de sade. Har du några egna reflektioner kring det?

När jag har sökt jobb så har jag varje gång försökt tänka ut vad som är mitt eget nästa steg i min utveckling. Så har jag sökt jobb som kan erbjuda det. Till exempel sökte jag ett tag efter jobb som arbetade med enhetstestning, ett verktyg man kan använda som programmerare. Jag skrev det tydligt i mitt personliga brev och jag tackade till och med nej till två jobb som inte arbetade på det sättet. Kan detta vara ett knep för dig? Om du är ny i karriären så knske du vill ha jobb där det finns minst en mer erfaren marknadsförare? Eller att du vill få möjlighet och utrymme att testa en bredd av olika sorters marknadsföring så att du lär dig om vilka verktyg som finns?

Om någon frågar så tycker jag att du kan säga att de egentligen sökte en mer senior marknadsförare och att ni inte var en bra match. Om det inte sänker dig för mycket, där får du använda fingertoppskänslan.

5 gillningar

Har du fått reda på mer specifikt vad de menar är att du inte höll måttet?

Eller är det bara att de behövde göra sig av med personal och du hade provanställning?

Om du fortfarande har kontakt med närmaste chef kan du försöka fråga lite snyggt. Annars är det svårt att veta om det är något du gjort de stört sig på, eller om du bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.

Om det är något de stört sig på så har du i alla en chans att fundera på om det är ett beteende du vill ändra på nästa jobb.

Ibland är arbetsgivare de som beter sig dumt, ibland är det en själv. Det sistnämnda kan du ändra, det förstnämnda är bara tacka för att man slapp lida genom i flera år.

15 gillningar

Har inget råd, ville mest säga att de kan dra åt skogen. Är väl knappast man kommer igång på 2.5 månad. Jag har också börjat ett nytt jobb och är nog inte självgående på 6 månader om ens det.

11 gillningar

Inledningsvis, om du har råd så ta en stund att landa. Att bli bedömd som Inte Tillräckligt Bra är en tuff upplevelse!

Parallellt, var ärlig mot dig själv. Vad fick du för feedback från arbetsgivaren och fanns det substans i den? Diskutera den återkoppling du fick gällande din förbättringspotential med någon du litar på, och lyssna på deras åsikter.

This too shall pass! :blush:

13 gillningar

Jag vill påpeka en viktig distinktion här.

Det är en arbetsgivares tyckande om ens prestation inom ett specifikt ämne. Det är inte en bedömning om man är bra eller inte.

Man är inte sin prestation! @Fille1

31 gillningar

Beroende på var man jobbar har man knappt laptop plus passerkort och absolut inte alla konton man behöver efter bara 2 månader.

Troligen har företaget anställt ett gäng folk och sedan fått sparmål. Hoppas du inte flyttade till jobbet…

Jag skulle inte nämna eller skriva det på CV. Om de frågar på intervju blir det svårare… man ska nog inte ljuga (och kanske nya företaget vet och bara testar dig).

12 gillningar

Låter som du saknar yrkeskompetens.En lösning om du skulle bli arbetslös en längre tid och bli en kåd röd för arbetsförmedlingen är att föreslå praktisera inom yrket. Gratis arbetskraft lockar företagen. Och du får lite mindre press på dig och du kan få mer kompetens och meriter att söka med.

1 gillning

Angående hur du ska söka med uppsägningen bakom dig. 2 månaders kompetens är egentligen ingenting. Man kan inte en arbetsplats fullt ut på så kort tid. Så bäst är att glömma att det hänt och starta om. Då låter det som du ej fått chansen än. Att nämna det är och säga till nästa arbete att du fick en chans och klara inte av det. Du har ju inga positiva meriter därifrån ändå. Så lägg det bakom dig för framtida intervjuer. Det hände aldrig

6 gillningar

Tänkte det också, skulle nog göra mer skada än nytta att nämna det.

1 gillning

Jättebra tips, tack! Ska fundera mer på vad jag faktiskt är ute efter för mig själv

2 gillningar

Tack! Har råd att vara arbetslös några månader, och får betalt till 18 april också, och ja, det är viktigt att ta hand om sitt mående i dessa situationer.

Jag har fått feedback 2 gånger tidigare och jag tycker att jag har förbättrats, men kanske inte tillräckligt då… gjorde några missar, men också andra saker bra, men i slutändan så trodde de nog bara inte på mig mer i längden. Ja, vad ska man säga, kan bara vara mer fokuserad nästa gång och visa framfötterna mer kanske

Praktik kan bli en sista utväg. Hade praktik under hösten på en annan byrå. Det var också en juniorroll, men jag tror att jag inte tog deras förväntningar med mig så mycket som jag kanske hade behövt. Man lever och lär

Min korta reflektion: 2,5 månader är generellt kort tid för att kunna göra en omfattande bedömning, speciellt för någon som är på sitt första jobb. Ingen av de som började i mitt team på en bank hade fått gå tidigare än sex månader.

2 gillningar

Du visar en god egenskap genom ditt inledande inlägg, dvs att du beskriver situationen med fakta utan blanda inte allt för mycket känslor.

Gav de ingen mer specifik återkoppling vad de ansåg inte fungerade?

Jag utgår från att du skötte dina åtaganden runt arbetstider, företagets värdegrund, kom hel, ren och nykter till jobbet osv. Hade du sjukdagar under dessa 2.5 månad?

5 gillningar

Ja med kod röd menade jag att man varit arbetslös i 300 dagar. Är i regel då man får lite mer möjligheter och stöd. Lönen är ju inget och hurra för. Eller bidrag. Men i längden kan det vara värt det. Se det som att studera igen. Men du slipper betala tillbaka bidraget

Tycker än idag att den gången jag själv fick sparken från ett tidigare jobb är en av mina största lärdomar i arbetslivet (om mig själv). Det är hemskt i stunden och man känner sig helt värdelös. Men i mitt fall var det en läxa att man inte är “odödlig” på arbetsplatsen och att man behöver lägga manken till.

2 gillningar

Du har redan fått några bra svar.

Jag som jobbar inom samma bransch kan säga att din analys av jobbsituationen är korrekt. Det är dåligt med jobb, både med tanke på lågkonjunktur och att AI spökar lite. Folk är rädda att satsa på människor då AI kan göra (vissa delar av) jobbet, tror jag.

Din arbetsgivare tycker jag känns som ett Kalle Anka-företag. Vem anställer en nyutexaminerad och tror att den kan producera på hög nivå de första två månaderna? Hade du ens någon som du kunde gå bredvid? Jag skulle ge juniora personer minst 6 månader att bli varma i kläderna och vidareutbilda dem löpande. Full utväxling blir det efter 2–3 år.

Om jag vore du skulle jag lägga detta bakom mig och försöka hitta något nytt. Du behöver inte ta upp detta jobb på CV, LinkedIn eller i en jobbintervju.

13 gillningar

Förutsatt att du inte gjort något väldigt fel så låter det helt knasigt att du som nyexad fick sparken efter bara två månader. Låter mest som att företaget inte vill lägga resurser på att lära upp dig vilket är en red flag då detta bör vara ditt huvudfokus såpass tidigt i karriären.

2 gillningar