Kom tillbaka från semestern och fick reda på att jag inte kommer ha mitt arbete kvar snart. Har ni några tips på vad/hur jag bör tänka på i ett sånt här läge eller vad jag inte får glömma? Egna erfarenheter? Jag är öppen för idéer allt från högt till lågt.
Om du är uppsagd pga arbetsbrist eller dålig lönsamhet och du ändå har skött dig bra på jobbet så skulle jag passa på att samla referenser också. Upplever själv att referenser nästan är det viktigaste när man söker nytt jobb.
Beklagar! Nuvarande jobb är ofta mer “stegpinnen” än officiella pappersmeriter. (Dottern blev precis uppsagd i går också…)
Så se till att säkra kontaktuppgifter till bra referenspersoner som du kan använda framåt när du söker nytt jobb. Fundera på +/- där du jobbat och sök dig MOT nya + och BORT FRÅN - så mycket du kan.
Anmäl dig första arbetslösa dagen hos Arbetsförmedlingen. Det är viktigt. Annars strular a-kassan. Har haft det tvivelaktiga nöjet att vara med om tre konkurser som anställd.
Jag måste tyvärr ta och säga emot här med egna anekdoter.
Jag har tidigare valt att gå arbetslös i mer än ett halvår för att fokusera på hobbies samt sagt upp mig från en arbetsgivare utan att ha ett nytt jobb att gå till.
Det har enbart uppfattats positivt på de intervjuer jag varit på.
ja det är klart att det inte är kört för det. Därför jag skrev misstänksam. Sen om du blir kallad och har en bra anledning så försvinner ju den misstänksamheten.
Då måste även jag tyvärr säga emot här då jag intervjuat och fastanställt ett 20-tal personer genom åren. Plus ännu fler högskolestudenter ism praktik och semestervikariat och redan här har jag och alla kollegor jag pratat med varit rörande överens om att frivilliga “hål i karriären” är negativt, och redan i CV’t. Oavsett vad man har jobbat med tidigare på fritiden, mellan terminerna eller andra anställningar. Har även deltagit i flera ledarutbildningar och seminarier där det här har varit uppe på agendan.
Så @Chigurh , försök ordna någon form av sysselsättning eller vidareutbildning så fort som möjligt så kommer det att ordna sig.
Det talar mer till dig som person och din enfald än till vad som är bäst för individen.
Alla kan hamna i dåliga tider och få luckor i cvet. Ska du dömma någon för det kan du lika gärna lotta vilka som ska jobba hos dig.
Har själv varit ledig under längre perioder dels pga permittering men också dels pga det är väldigt trevligt att vara ledig och ägna sig åt det man vill göra istället för det man måste göra.
Jag har själv aldrig haft några problem med att komma tillbaka till arbetslivet efter en sådan period. Tvärtom har den kapats kort pga alla som drar i mig och vill anställa mig.
Sen kan jag förstå att alla harcolika situationer och olika styrkor på arbetsmarknaden. Men det finns ingen poäng med att ta ett skitjobb man inte vill ha för att sedan vantrivas.
Det är bättre att leta efter ett jobb man vill ha, i längden är det billigare för företaget och bättre för din egen hälsa.
Jag har olika pappersintyg från tidigare jobb men det är numera sällan som de efterfrågas. Du kan alltså få ett utmärkt eller mediokert arbetsbetyg utan att det i praktiken behöver spela så stor roll.
Om du är ovan vid att läsa/skriva arbetsintyg så finns det en bra bok på biblioteket som förklarar allt. En variant är också att du får skriva ditt eget intyg. Om du är bra på att skriva kan det vara en bra grej. Du kan då välja bra formuleringar för att peka på viktiga resultat eller ansvarsområden.
Det är viktigt att skaffa referenspersoner och behålla deras kontaktuppgifter. Det kan vara bra att ha flera. För en del chefstjänster kan de vilja intervjua både överordnad och underordnade. Det kan alltså vara bra att behålla relationer med fler än högsta chefen.
Nä men en hel tänker så och vi ska ju komma med tips här vad som kan öka chanserna för TS. Om det nu blir lucka eller luckor så är det bra att förbereda svar på det inför intervju eller till och med nämna det i personliga brevet (om det är en vettig grej). Sjukskrivningar är sjukt dyrt för arbetsgivare så det är inte konstigt att de är oroliga för detta.
När det gäller jobbsökande allmänt är min bild att det är viktigt med en bra story. Du ska gärna kunna peka på en röd tråd i olika val du gjort osv. Viktigt är att kunna berätta om exempel på saker som gått bra och mindre bra. Det brukar ta några intervjuer för att få till en bra story och komma på bra färdiga svar på typiska frågor.
Ibland har jag skrivit ett manus inför intervjuer med punkter att ta upp. Det har varit bra.
Det som skrivs här är helt sant och det som arbetsgivare/rekryterare letar efter. Exempel som visar hur du tänker och agerar som sedan ska passa in i deras profil på vad de söker. Var inte rädd att även beskriva dina brister, det tyder på självkännedom. Bra tips är att träna på att bli intervjuad hemma. Då känner du dig säkert mer trygg när det faktiskt sker på riktigt.
Mycket kritik mot en person som säger sig ha gedigen erfarenhet av anställningar. Många ömma tår på de som blir provocerade av att andra inte fattar hur bra det är att de minsann har förverkligat sig själva.
Om vi nu hoppar tillbaka till din nuvarande situation så är detta extremt viktigt. Det är endast facket som din arbetsgivare måste förhandla med, är du med i ett sådant så ring dem NU! De kan se till att du får rätt avgångsvederlag och annan hjälp.