Examen i organisk kemi, 27 år gammal tjänar 36.000 tycker det är lågt | Ska jag byta bana?

Hej på er!

Jag pluggade kemi i fem år (Master i organisk kemi) och har nu jobbat i 2,5 år. Fyller snart 27. Började med riktigt låg lön på 31 och är nu på 36k. När jag läser trådar här känns det som att jag går miste om så mycket. Läser om folk som pluggat 2-3 år IT och har dubbla min lön.

Jag gick ut gymnasiet med 22,5 i merit och läste kemi för att jag tyckte det var kul. Men nu inser jag att jag valt fel, just på grund av lönerna som folk beskriver här på forumet och funderar på att läsa t.ex högskoleingenjör i datateknik eller systemvetenskap. Tycker överlag om naturvetenskap/matte/teknik. Är det en bra idé eller ska jag bara försöka byta jobb till jag hamnar på ett bättre ställe? Det kan ju lätt vara värt tre roliga år i skolbänken till om man sedan kommer ut med en ingångslön på 50k och senare plockar in helt sjuka löner. Jag trodde att genomsnittet även för folk som pluggat t.ex civilingenjör i datateknik och liknande var runt 46-50k men jag måste ha fel

2 gillningar

Hej,

Folk löner här representanter absolut inte övriga samhället . Ta dom med en STOR nypa salt.

Du har absolut ingen dålig lön för din tid på arbetsmarknaden.
Mina råd för att öka din lön är att fokusera på att bli bra på det du gör, se till att hitta en arbetsplats där du kan utvecklas och där du har en bra chef som tror på dig och öppnat dörrar. Testa olika saker och olika sorters känslor men känns onödigt att gå en ny utbildning för lönens skull. Det har jag svårt att tro kommer löna sig. Jag jobbar inom IT men har en civil ingenjörsexamen inom annat område. Det är väldigt vanligt.

26 gillningar

Allt du skriver är fel tyvärr, ifall du litar på en enda person som skriver sin lön på ett internetforum så kommer du vara missnöjd hela livet då mer eller mindre alla ljuger, räknar med allt från bonus till pensionsinsättningar osv.

Medellön för högskoleingenjörer i datateknik som tog examen 2018-2022 från Sveriges ingenjörer kan du se här nedan. De nyexaminerade lägger väl lite under, så om du har 36k och de har 38k t.ex. är det ju typ ingen skillnad:

15 gillningar

Allt det här plus att de som ligger lågt i lön inte skriver i lika stor utsträckning.

14 gillningar

SCB visar annorlunda?

Du har en jättebra lön med tanke på din ålder samt hur kort tid du varit i arbetsmarknaden. Allting är relativt och jämför du dig med andra så kommer du aldrig riktigt vara helt nöjd, för det kommer alltid finnas personer som tjänar mer än dig.

Jag trodde att jag hade en galet bra årsbonus men läser här inne om folk som får flera miljoner i bonus.

Fokusera på att försöka få så mycket erfarenhet och utveckling som möjligt och dagen du byter arbetsgivare så kommer du öka markant i lön men byt absolut inte yrke enbart baserat på det du skriver.

15 gillningar

Byt bana? Nej.
Byt land.

Första steget är väl att berätta vad du jobbar med.

Andra steget, och det gäller de flesta, är att inse att antal år i skolbänken har låg bäring på lön i arbetslivet. Vad du tillför på arbetsplatsen är allt.

7 gillningar

Låg lön 31k? Är du full? :rofl: När jag börja jobba hade jag 19300:- idag 39500:- Bara sluta bry sig om andras löner. Det beror helt på yrken, bransch och kunskaper. Se till att du själv är nöjd och strunta i allt annat.

9 gillningar

Som sagt svårt att säga iom att du inte skriver vad du jobbar med. Men spontant håller jag med om att din lön inte är hög, men du är också i början av karriären. Du har nog goda möjligheter att få en bra lön i framtiden om du är duktig på det du gör.

Du behöver kolla nyexaminerades löner och inte medellön för alla åldrar. TS tror ju att det går att plugga 3 år datateknik och få 50-60k direkt. Ingångslönen är ju runt 35-37k idag, TS har 36k, alltså är det inte en bra idé att börja plugga för att höja sin lön.

9 gillningar

Du har en stabil lön för att vara så ung! Inget att oroa sig för.

Kemi är heller inte en av de högst betalda brancherna. (Bland tex civ ing ligger kemiteknik lägre än flera andra inriktningar.)

Kolla SACOs lönesök. Fysiker/kemister/naturvetare med födelseår 1995-1999 har medianlön på 32750 kr. Där är du rejält högre.

(Och glöm inte, att jobba med nåt man gillar har också ett värde… plus att det ska till en rätt rejäl höjning för att kompensera för tre år utan inkomst…)

5 gillningar

Exakt, håller med här, TS borde kolla lönestatistiken på Sveriges ingenjörer och utgå från den, verkligen inte konstigt med 36k några år efter plugget.

Kolla upp hur du ligger till globalt också med 36k/mån, skulle gissa topp 0,1% i hela världen om du jämför med andra i din ålder (36k/mån vid 26 års ålder). 99,9% av alla människor i världen i din ålder har det alltså inkomstmässigt sämre än dig, ifall min gissning är rätt.

3 gillningar

Det är många faktorer som påverkar din lön. Om du exempelvis bor i Sundsvall så har du inte så många arbetsgivare att välja bland och lönen lär vara lägre.

Som arbetsgivare i Stockholm inom kemi / biologi rekryterar vi kemister med högre ingångslön.

Har du alternativ till andra arbetsgivare så kan det vara vägen till bättre lön.
Vill du vara kvar på befintliga arbetsarbetsplats så skulle jag rekommendera dig att tillsammans med din Arbetsgivare ta fram Utvecklingsplan med konkreta mål till exempel Nya ansvarsområden eller vad nu din arbetsgivare värdesätter. I slutändan värderar Arbetsgivaren dig med vad du tillför.
Rent krasst är vissa nästan oersättliga medan andra inte. Lycka till!

4 gillningar

Vad jobbar du med?

Sök dig till processindustrin, raffinaderi, olja- & gas, läkemedel eller bli konsult hos någon stor huvudentreprenör (EPC bolag) som servar de här industrierna. Exempelvis har Worley ett ganska stort kontor i Stenungsund.

För att vara användbar och kunna erbjuda något som folk är beredda att betala bra för hade jag satsat min fritid och mina lediga kvällar på att bli riktigt duktig på Aspen Hysys/ChemCAD.

Förmodligen kan du inte speciellt mycket ännu och har några hundår framför dig. Jag möter varje dag ingenjör inom ovan nämnda industrier som vill ha allt - men nästan alla har en gemensam brist, kass ambitionsnivå och ovilja. Tror det är Sveriges fel, lätta tider fostrar lata hundar eller något i den stilen.

Om du har möjlighet göra några år i fältet på exempelvis ett raff kommer du aldrig ångra det karriärmässigt. Du kommer lära dig och bygga förståelse som är omöjligt att uppnå bakom ett skrivbord.

2 gillningar

Om det känns bättre, så fortsätt intala dig det. Lönerna som folk skriver här är förvisso ibland i det högre spannet, men vill man uppnå dessa är det fullt möjligt. Och det är knappast extrema löner.

Jag skulle säga att om ts vill tjäna bra med pengar så är han klart rätt ute. Analysera möjligheterna i nuvarande bana, se över alternativ etc. Det första steget jag skulle rekomendera är att söka massor av jobb i olika branscher där nuvarande utbildning är relevant. Se vad lönerna är och hur arbetsmarknaden ser ut.

Lyssna på senaste poddavsnittet och använd samma strategi som gästen gjorde (minns ej namnet nu) för att höja lönen. Väldigt inspirerande.

1 gillning

Bra råd! Det är ju precis det här ts behöver, inte alla andra som bara säger att ts ska nöja sig. Vill man tjäna pengar så går det. Det gäller bara att se sig om efter hur. Det finns ju någon som tillhör topp 1%, hur gick det till? Det är ju knappast bara tur, även om många som inte har lyckats gärna inbillar sig det.

2 gillningar

Karriären är ett maratonlopp inte 100 m.

Om lön är viktigt för dig bör du göra en karriärplan som siktar mot positioner med hög lön.

Vet inte om det är relevant för organisk kemi, men Pfizers VD Albert Bourla tjänade exempelvis ca 33 miljoner dollar förra året.

1 gillning

Om du har tänkt att jobba fram till pension och du valde kemi för att det var roligt, tycker jag att det var ett bra val.

3 gillningar