Som jag uppfattar det är ens egen motivation för jobbet en central faktor. På statliga arbetsplatser finns det många som aldrig skulle kunna tänka sig jobba annat än statligt, eller iallafall inom offentlig sektor. Sedan finns det en mindre grupp “generalister” som inte bryr sig så mycket var de jobbar. Om du tillhör den senare gruppen så är det rimligen inte så noga. Det finns inget principiellt som hindrar dig att byta jobb och vad du specifikt byter till spelar sannolikt inte så stor roll heller.
Jag ser själv ett stort värde i att jobba statligt. Jag har även jobbat kommunalt och det var tydligt sämre. Samtidigt ska det sägas att kommuner är mycket mer olika varandra än man skulle kunna tro. Det finns bra kommuner och att jobba för en sådan ett tag kan säkert vara reko.
En aspekt av kommuner är att det verkar finnas ett kreativt kluster runt de olika större städerna. Med det menar jag att det finns en pool av duktiga personer som jobbar i större städer och kringliggande kommuner och gör karriär genom att byta arbetsgivare inom ett visst geografiskt område. Kommuner som ligger utanför dessa kreativa kluster verkar ha sämre potential. Jag menar då inte att de skulle vara specifikt dåliga utan mer att de där spännande projekten och utvecklingsinitiativen inte finns just där. Man sitter på sin stol, gör sin grej och så mycket mer att uppnå finns inte. I större statliga myndigheter finns mycket internt utvecklingsarbete som erbjuder många möjligheter till egen utveckling.
Iom att du jobbar på någon typ av lokalkontor antar jag att du bor på en ort där myndigheters huvudkontor inte finns. Den offentliga arbetsmarknaden är då i huvudsak begränsad till det egna lokalkontoret, ev. andra lokalkontor och kommunen. Den ideella sektorn är sannolikt frånvarande och det som återstår är sedan diverse privata företag, ofta med tydlig övervikt för någon/några branscher.
Jag vet inte vilket område du arbetar inom eller vilken typ av utbildning du har. Vissa områden har högre barriärer mellan det offentliga och privata, andra lägre. Jag gick själv från att jobba offentligt till att jobba på ett av de stora byggbolagen. Det var inget “objektivt” fel på något där men för mig blev det snabbt uppenbart att jag hamnat fel. Jag gick till jobbet varje dag med en klump i magen och funderade över vad det var för mening med det jag gjorde på jobbet. Att ha “tjäna pengar” som främsta mål med jobbet innebär ju att jobbet i princip är en finare form av prostitution.
Såsom du beskriver din situation förstår jag det som att du är åtminstone relativt ung, mellan 30-40 typ. Att ha 45 tkr i lön i statlig tjänst på lokalkontor låter inte som ett dåligt läge. Att du har chefen på annan ort signalerar också en viss senioritet. Den stora massan har ju normalt platschef eller motsvarande som närmaste chef. Du framstår som lönemässigt gynnad. Samtidigt kan det finnas en diskrepans mellan ens “värde” och vad man har i lön. Att du varit relativt länge på samma ställe pekar på det men du skulle behöva utreda det.
Jag tänker att staten är en bra arbetsgivare och att det kan finnas en poäng i att eventuellt återkomma till samma arbetsgivare eller annan offentlig arbetsgivare. Samtidigt är det inte fel att se sig om lite. Jag menar nu rent allmänt, oavsett vad du jobbar med.
Det jag uppfattar som en minusfaktor mer generellt är att du jobbar på en iallafall något mindre ort där omsättningen i olika roller går saktare än i storstäder. Många sitter på sin stol för länge helt enkelt för att det inte finns något mer spännande att byta till, utan att behöva flytta. Det gör att ett beslut att säga upp sig får en del konsekvenser. Skulle du vantrivas på det nya stället är det inte så enkelt att bara inom något år söka tillbaka till samma arbetsgivare du hade innan. Iom att du har bra meriter skulle du säkert få jobbet men det är ju inte givet att det blir utlyst inom rimlig tid.
Jag jobbade tidigare i en funktion där vi hade ett läge med chefen som liknar det du beskriver. Det fanns en konflikt mellan en mer konservativ och en mer utvecklingsinriktad falang. Chefen tog tydligt parti för den utvecklingsinriktade falangen och det gjorde att konflikten blev större. De mer konservativa uppfattade sig som hotade och upplevde att deras intressen inte togs tillvara. Efter något år kom en ny chef och då ändrades läget till det bättre. På en mindre ort är förstås risken att man inte kan byta jobb lika ofta och att det dåliga läget därför kommer att bestå länge.
Själv skulle jag i princip kunna säga upp mig, ta ett jobb med lite högre lön på annat ställe och sedan inom 2-3 år söka tillbaka till min nuvarande arbetsplats och då iallafall behålla den högre lönenivån. Något gigantiskt utrymme att höja min lön har jag inte men kanske 3-4 tkr eller så kunde vara möjligt.