Inkomst är en offentlig handling. Lätt att kolla upp.
Min gissning är att det kan vändas emot en på så många sätt att man ogärna tar upp det. Man blir bränd på ena eller andra sättet.
Har man lägre lön än någon blir man besviken eller får stämpeln som förlorare.
Har man högre blir folk avundsjuka och missaktar en för det.
Detaljer som hur länge man jobbat, vilket förtroende man har hos arbetsgivaren, ob, övertid, utbildning, erfarenhet, flit m.m. kan nästan alltid vändas till att någon borde ha mer eller mindre. Gnällkälla.
Ja och nej, men eftersom lönen var offentlig handling där jag jobbade så kunde man alltid be att få ut uppgiften, alternativt påminna om den rätten vid löneförhandlingen.
(Ja, det har jag gjort flera gånger.)
Jag har aldrig hållit det hemligt och diskuterat det öppet med många kollegor på olika platser. Men det märks ju tydligt vilka som inte vill prata om det och då är det ju bara att låta det vara.
Det gynnar ju bara arbetsgivaren om det hålls hemligt.
På min arbetsplats talas det bara allmänt om lön, aldrig i konkreta siffror. Det verkar vara outtalat tabu.
För några år sedan hörde jag om ett annorlunda tilltag på en närliggande arbetsplats. En anställd hade skrivit ut ett papper med namn på samtliga anställda med tillhörande löner. Pappret sattes upp på kaffemaskinen i fikarummet. Detta resulterade i varierade reaktioner vad jag förstod.
Jag har jobbat som personaladministratör tidigare och där hade vi tillgång till allas löner på företaget så då kunde man jämföra allas löner. Där behövde vi inte prata om löner då alla visste vad alla på avdelningen tjänade.
Det är bara arbetsgivaren som tjänar på att man inte pratar om sina löner.
Får se vad det kan ge i årets revision, fick reda på att enda kollegan med samma roll har ca 20% mer än mig. Påtalade det för chefen (som är ny) vid årets “förhandling” och han gjorde stora ögon när han kollade tabellen och insåg att jag hade rätt (han är ny, första löneförhandlingen med honom). Han påstod iaf att han ska försöka jämna ut skillnaden, återstår att se vad det betyder.
Jag pratar främst inte om det för att jag inte bryr mig om vad mina kollegor tjänar, men jag är nog mer aggressiv än andra när det kommer till löneförhandling.
Brukar kolla av vad andra kan erbjuda kontinuerligt och gå på intervjuer.
Om gapet mellan det jag har och det jag kan få blir värt risken av ett byte så gör jag det.
Egentligen precis samma förhållningssätt som resten av min ekonomi.
Ringer varje år och förhandlar om bredband och andra tjänster för att komma ner i pris med.
Är det orättvist mot dom som inte gör det? Ja kanske det, men jag lägger ner mycket tanke och tid på det vilket hittills har lönat sig.
Jag jobbar i en koncern där man i huvuddelen av verksamheten har helt transparenta löner, dvs allas lön står i ett Exceldokument på intranätet. Samtidigt har man en väldigt tydlig lönemodell med definierade steg och nivåer.
För oss är det bara att begära ut en lönelista på HR kontoret…alltid några som gör inför löneförhandlingar o man få ALLTID det snacket. . "den o den har så mycket o gör ju inget alls) …
Jag TYCKER det är jobbigt med frågan…vi hade löneökning nyss o jag hatar när folk frågar “vad fick du?” , ,ja sa till o med till chefen att jag inte ville ha löneökning
Folk är blyga, avundsjuka, osäkra, säkra, osv. En rad skäl så att säga att man inte pratar om det.
Själv drar jag alltid ut listor över allas löner ner på individnivå. Diskuterar också gärna löner med kollegor. Den enda som tjänar på att det är hemligt är arbetsgivaren.
Poängen är att du vill ha så mycket information som möjligt inför din förhandling, oavsett var du ligger på löneskalan på din arbetsplats.
Jag tycker det är tråkigt att folk inte vågar prata öppet om lön, men jag vet en tydlig anledning till att man ska vara försiktig: Många människor saknar totalt kunskap om hur löner sätts, och kan inte hantera även helt rättvisa löneskillnader. Har både sett och hört om personer som blir sura och helt omotiverade på jobbet när de får reda på även väldiga små löneskillnader, någon tusenlapp.
Att vissa människor totalt saknar självinsikt är ett stort hinder för transparanta löner. Varför ska man som chef inte vara helt knäpptyst kring löner om man vet att 10-20% av folk inte kommer kunna hantera sanningen?
Vet ju inte vad du fick, men är det inte värt några procent högre lön per år att lära sig säga “Skit i det du”, eller “Kolla min deklaration nästa år om du vill veta”?
Har haft kollegor där vi diskuterat öppet vad alla har i lön och fått i ökning.
Det jag märkt genom åren är att ju mer rollerna skiljer sig desto mindre vill folk diskutera lön. De vill inte visa att de får mer eller att de skäms över att de kanske inte har lika bra som andra.
Sen kan vissa inte hantera skillnader som är motiverade.
En fråga till er som kollar upp taxeringskalendern eller Ratsit etc.
Kan ni ge en screen shot eller ange exakt vilka poster eller belopp som visas?
Maskera gärna så ni inte visar upp riktiga siffror för någon individ.
Jag har aldrig kollat upp och är nyfiken på exakt vad det är man ser.
Pengar skapar avundsjuka…men få tänker på hur de skapas…Tex jag fick ett luckrativt kontrakt i fordonsbranschen.Det tog 3 år att komma till skott…
Hade jag berättat för de anställda att jag själv drog in 300 k per månad hade de presterat sämre pga avundsjukan…
Arbetare klagar på allt,de känner sig slagna på förhand…
Jag flyttade hemifrån efter 9an och bestämde för att överleva…
Det funkade rätt ok efter många upp å ner perioder.
Nu spelar pengar ingen roll längre.
Ska tilläggas att mina anställda har prestationslön.+ förmåner
Det är siffran “Inkomst av tjänst” (även “Inkomst av kapital”) från deklarationen man ser. Samma information som man kan få om man begär ut någons deklaration.
Inkomst av tjänst inkluderar även bonusar, övertid, traktamente, extrajobb (dock inte så vanligt) så den är oftast högre än grundlönen. Har personen bytt jobb under året så ser man summan av inkomsten från båda jobb under året. Informationen är också alltid minst 1,5 år gammal, årets löneökning syns inte.
Löneväxling sänker också inkomst av tjänst, så där är en extra felkälla om man vill jämföra lön.
Tack!
Jag, det blir ju inte exakta siffror för lönen, utan man får fundera på vad som kan ingå och räkna bakåt.
Mycket som påverkar. Även VAB, sjukskrivning etc.
Tror du skattefria belopp syns under inkomst av tjänst?
Tänker på milersättning eller utbetalning av utlägg man gjort för biljetter, hotell etc.?
Edit: Jag själv skulle anta att de inte ingår
Rätt säker på att “Inkomst av tjänst” endast redovisar den inkomst du behöver betala skatt på, så utlägg, skattefria förmåner, förlorad inkomst, osv syns ej.
Det är ju detta som är problemet - sjukdagar, vabb, jobba mindre än heltid, allt detta sänker ens inkomst av tjänst, så folk som kollar upp en lön kan tro att man tjänar mer än dom fast man egentligen bara haft färre sjukdagar. Väldigt onödig källa till konflikt…