Jag jobbar som senior utvecklare i ett av de större industribolagen i Sverige, som befinner sig i en storstad. Har drygt 10 års erfarenhet, och mitt CV inkluderar roller som tech lead, arkitekt, senior utvecklare etc. för stora globala företag och projekt. Har en väldig bred kompetensområde med olika teknologier som använts på avancerad nivå. Jag har 51500kr i lön.
Ett del av mitt ansvar är att intervjua och onboarda nya konsulter och anställda. För drygt 1,5 år sedan får vi in en konsult som precis avslutat sina studier som jag ansvarar för och blir en “mentor”. Han är fortfarande junior enligt mitt tycke och jag har god koll på hans kunskapsnivå, vilket tycks vara konsensus i projektet då han ej har fått större ansvar. Nyligen blev han anställd som senior (!) utvecklare med en högre lön än mig. Jag tror att han “socialt” kommer bra överens med vissa chefer/ansvariga i projektet om man ska spekulera.
Företaget har klara riktlinjer om vad som defilerar lönen vilket är kriterier som “potential, bidrag, mentorskap” etc. samtliga som jag bidrar mer på och har större ansvarsområden. Har pratat med min chef och försökt löneförhandla och relaterat mina egenskaper med de nämnda kriterierna. Det har inte hjälp. Jag är medlem i facket (Unionen). Finns det något man kan göra, eller är det bara att packa väskorna och byta jobb?
Du kan ju (om du inte bryr dig om ev. konsekvenser) be att få prata med chefen om att du anser att din lön inte är på en hållbar nivå. Räkna med det inte kommer ge något och gör det inte förrän du redan söker andra jobb…
Steg ett. Glöm detta för denna diskussion. Ni har individuell lönesättning och arbetsgivaren står i sin fulla rätt att betala din kollega precis vad som helst.
Däremot är det ju en märklig ordning, om vi förutsätter att du uppfattat situationen korrekt. Det spelar ju viss roll om du själv upplever din lön som marknadsmässig och mest är putt för att nån annan tjänar mer, eller om du känner att du ligger fel mot marknaden i stort. Försök få klarhet i det först.
Om jag vore du skulle jag ta ett djupare och öppnare snack med närmsta chef, och vid behov även dennes chef, och förklara att du har svårt att förstå lönesättningsmodellen om det nu är meningen att du som ”senior” ska ha lägre lön än en ”junior”. Fråga vad som ligger bakom att du inte har högre lön, och vad du kan göra för att ta dig till din mållön på x. Fokusera på dig själv, inte kollegan, men det är inte någon hemlis att du vet vad vederbörande fått i lön och att det är högre än dig. Var konkret och saklig. Det är business, inte personligt.
Du nämner att den yngre killen precis har avslutat sina studier. Vad har han för utbildning, och vilken utbildning har du? I utvecklingsbranschen smäller erfarenhet mycket högre än utbildning, men om han har en längre eller mer relevant utbildning än du har skulle det fortfarande kunna vara en del av förklaringen till lönen.
Jag skulle säga att det faktiskt är du som är underbetald här. Givet vad du beskriver om din kompetens och erfarenhet så skulle du säkerligen kunna få minst 65 om du bestämde dig för att söka nytt.
Vad du menar med ”egentliga lön” är ju lite oklart men det går utmärkt att få upp lönen hos samma arbetsgivare också. Kruxet är väl att man i normalfallet måste prestera riktigt bra och tillräckligt för att bli befordrad. För de flesta är det enklare att byta jobb.
Ska ha och ska ha… En anledning kan ju vara att man bör ankra diskussionen om sin egen kompensation i något som berör en själv. Kollegans lön har egentligen inget med TS lön att göra. Däremot kan man ju efter en konkret och saklig, faktabaserad diskussion om varför man upplever sig underbetald, även fint påpeka att man är medveten om att det råkar vara så att juniorer fått högre lön…
Ja… Blev ju egen så snabbt jag kunde då jag starkt upplevde att detta inte var fallet. Åtminstone i det företag jag arbetade.
Ang. “Egentilga lön” så är det vad jag hört sägas från “career influencers” och är generellt förklarat som den lön någon med din erfarenhet och utbildning borde få.
Jobbar också på större svenskt industribolag. Var med om liknande fast det handlade om nya erfarna personer. Jag har dock väldigt god relation med min chef som såg till att det ordnade sig till min fördel. Just IT och erfarenhet kan jag tycka inte har lika stor betydelse som i andra branscher. Du kan ju komma in som en ninja utan att ha gått ut mer än gymnasiet om du suttit på rummet och kodat sen du lärde dig sitta upp.
Om du känner dig orättvist behandlad får du ta upp det med chefen. Du säger att den nya har bra relation med cheferna, har inte du det?
Din kollega har en bra lön! Du har ju en alldeles för låg lön. Nu säger jag inte att du gör så, men det stör mig något otroligt mycket när äldre kollegor klagar på att nyanställda går in med “för hög lön”.
Så som TS skrev den delen så läste jag det som att den andra personen kände cheferna utanför arbetet på nåt sätt. I mitt egna fall såg jag golfklubbs-kompisar och personer med samma efternamn få rediga löner och jag antog att det var sånt han menade.
Sluta bry dig vad någon annan har, det är upp till dig att ta dig i kragen och förhandla en bättre lön.
Bästa sätt du kan göra det på är att ha X antal jobberbjudanden redo att signa. Ta ett möte med din chef där du önskar en lönekorrigering. Förklara att du efterfrågar X i lön samt att du har fått erbjudande på liknande lön hos andra företag men vill ge din nuvarande arbetsgivare chansen först. Om hen inte är intresserad så signar du ett av dina löneerbjudanden. Kör du detta utan att ha något annat jobb förberett och istället stannar kvar så har du dåligt förhandlingsläge framöver.
Ta inte illa upp men ställ dig frågan om det är något i din personlighet som stör ledningen. Det får du snabbt veta om du säger upp dig och chefen säger “Okay”.
Tänker att det inte behöver handla om att prestera riktigt bra så garanteras du en god karriär på samma företag, utan att det ställer vissa krav på organisationen att kunna erbjuda en resa som din också. Sen kanske det är skicklighet eller något annat som gör att man som individ söker sig till företag som har de möjligheterna, men att byta jobb behöver ju inte nödvändigtvis vara att företaget hade erbjudit dig nya roller ifall du presterat bättre.