Jag jobbar som senior utvecklare i ett av de större industribolagen i Sverige, som befinner sig i en storstad. Har drygt 10 års erfarenhet, och mitt CV inkluderar roller som tech lead, arkitekt, senior utvecklare etc. för stora globala företag och projekt. Har en väldig bred kompetensområde med olika teknologier som använts på avancerad nivå. Jag har 51500kr i lön.
Ett del av mitt ansvar är att intervjua och onboarda nya konsulter och anställda. För drygt 1,5 år sedan får vi in en konsult som precis avslutat sina studier som jag ansvarar för och blir en “mentor”. Han är fortfarande junior enligt mitt tycke och jag har god koll på hans kunskapsnivå, vilket tycks vara konsensus i projektet då han ej har fått större ansvar. Nyligen blev han anställd som senior (!) utvecklare med en högre lön än mig. Jag tror att han “socialt” kommer bra överens med vissa chefer/ansvariga i projektet om man ska spekulera.
Företaget har klara riktlinjer om vad som defilerar lönen vilket är kriterier som “potential, bidrag, mentorskap” etc. samtliga som jag bidrar mer på och har större ansvarsområden. Har pratat med min chef och försökt löneförhandla och relaterat mina egenskaper med de nämnda kriterierna. Det har inte hjälp. Jag är medlem i facket (Unionen). Finns det något man kan göra, eller är det bara att packa väskorna och byta jobb?
Du kan ju (om du inte bryr dig om ev. konsekvenser) be att få prata med chefen om att du anser att din lön inte är på en hållbar nivå. Räkna med det inte kommer ge något och gör det inte förrän du redan söker andra jobb…
Steg ett. Glöm detta för denna diskussion. Ni har individuell lönesättning och arbetsgivaren står i sin fulla rätt att betala din kollega precis vad som helst.