Jag har sökt lite jobb för att se vad marknaden är beredd att betala för mig.
Det visade sig att mitt nya löneanspråk som innebär en ökning om 25% inte var några konstigheter för 2 av 3 arbetsgivare jag varit på intervju hos.
Ska jag vänta tills jag har ett konkret erbjudande innan jag tar upp det med chefen eller hur ska jag gå tillväga?
Den arbetsgivare som är mest intressant vill gärna ha klartecken från mitt håll om jag tar tjänsten eller inte om jag blir erbjudanden den.
Man kan även beakta följande punkter:
Eftersom att marknaden verkar beredd att betala 25% mer är det inte så troligt att jag stannar om lönen inte åker upp.
Jag vill gärna ge en heads up så snart som möjligt så att min nuvarande arbetsgivare hinner planera om saker och ting, vill inte bränna några broar i onödan. Mindre företag.
Att öka min lön 25% hos min nuvarande arbetsgivare vore inte orimligt, det är ingen fantasilön, men jag förstår om dom helt enkelt säger nej ändå.
Jag ser ingen som helst risk att bli illa behandlad den sista tiden även om jag inte byter jobb direkt.
Det är snart lönesamtal.
Har ni några inspel?
Edit:
Jag trivs mycket bra hos min nuvarande arbetsgivare och är själv omtyckt, men jag känner att lönen måste komma före då det gör en så stor skillnad för möjligheterna framöver.
Får inte riktigt ihop det - men det finns säkert en bra förklaring - men du kan ju inte ge klartecken till en ny arbetsgivare och ni inte redan kommit överens om lön och andra ersättningar. Eller har jag missat något.
Arbetsuppgifter och lön/ersättningar hänger ju ihop som kommunicerande kärl. Man kan inte säga Ja till det ena om man inte känner till det andra.
Om du söker jobb för att få din nuvarande arbetsgivare att förhandla upp lönen, så säg till arbetsgivaren nu innan eller så fort du fått ett erbjudande.
Om du inte vill vara kvar på ditt nuvarande jobb, hade jag meddelat när du har fått ett konkret erbjudande och skrivit på kontraktet. Onödigt att oroa chefen med att du söker jobb om du ändå inte går vidare med något.
Innan jag sökte lite jobb hade jag ingen aning om vad andra hade kunnat tänka sig betala.
Jag hade ju kunnat testa att löneförhandla hos min nuvarande arbetsgivare utan att veta vad jag kan få på annat håll, men jag tror inte att dom är särskilt sugna på att öka lönen när ingen av oss har koll.
Säg bara att du tycker att du ligger lågt i lön och har genomfört en marknadsundersökning som bekräftar din bild, berätta vad den har gett. Säg sedan att på grund av det vill du ha upp lönen. Vänta på svar.
Är din nuvarande arbetsgivare och chef bra önskar de dig lycka till. Så ha allt påskrivet och klart med den nya.
Att ge löneförhöjning till de som hotar att säga upp sig ger helt fel signaler till de andra anställda.
Så tala alltså om det när du säger upp dig.
Är ganska smärtfritt så länge man inte går in med taggarna utåt. Förklara att du får erbjudande från andra och att du trivs bra där du är/med din chef som du tycker gör ett bra jobb. Men du kan också förklara att de summor som du blivit erbjuden är frestande för din familjs ekonomiska trygghet.
Fråga om chefen kan hjälpa dig att slippa känna dig frestad när du blir kontaktad av andra då du vill stanna kvar och inte behöva känna att det är jobbigt att tacka nej när folk frågar bara för att du ligger fel i lön just nu.
Ja, dåligt beteende. De andra kollegerna tänker " skall man behöva säga upp sig för att få en vettig lön?"
Jag har mest jobbat hos jättestora företag, de är svåra. När jag för 35 år sedan började som trainee så tjänade vi som studenter. Men ok, vi var lärlingar. Men sedan gick det trögt, nyanställda fick mer än vi som jobbat några år. Så fort jag var attraktiv stack jag. Sedan jobbade jag på några andra ställen och när jag efter många år kom tillbaks till min första arbetsgivare fick jag en konkurrenskraftig lön.
Oavsett om du tänkt utpressa för att få upp lönen hos din befintliga arbetsgivare eller om du tänker byta jobb så tycker jag du ska ha ett avtal på ny arbetsgivare framför dig där det enda som saknas är din påskrift.
Jag skulle ärligt säga, om du vill vara kvar.
Att du helst stannar men vill ha dom högre löneanspråken som du blvit erbjuden av annan arbetsgivare.
Var ödmjuk och ge din chef chansen att reagera och det gäller att inte bränna broar.
Men får du 25% lönelyft så är det bara att gratulera, det är få som har den förmånen!
Det här är inte alls säkert. Det beror på varför personen som hotar att säga upp sig tjänar för lågt, och vad andra på företaget.
Finns många fall där en chef satt för låg lön eller där marknadslönerna har sprungit ifrån, vilket gör att det kan komma som en mindre chock när någon plötsligt kan få 25% mer någon annanstans.
Hur ska man annars få en marknadsmässig värdering av sitt arbete? Vad många chefer och företaget glömmer är att man som ledare sitter på ett stort informationsövertag när det kommer till lönesättningen. Något som man som chef uppfattar som respektlöst är för arbetstagaren ett av få sätt att få en objektiv bild av marknadslönen.
Inte behöver man väl känna medlidande för de som söker arbetskraft. De har själva noll respekt för arbetssökandes tid. Herregud vad jag fått utstå en massa idiotiska intervjuer, tester, referenser osv för att sedan få svaret att man ångrat sig och lägger ned rekryteringsprocessen eller i sista sekund kommer med någon ny viktig information som man mörkat under hela processen och som gör att man själv måste tacka nej.