Arbetsgivarna verkade ändå förstående för att jag ville titta på olika alternativ och inte hade blixtsnabba svar. Det handlar ju ändå om vad man ska göra 8 timmar om dagen i ett par år.
Du kan alltid säga till din lönesättande chef att du har upplevt din lön som något låg och gjort en ‘undersökning’ och baserat på den borde en marknadsmässig lön vara, vad det nu är du anser vore rimligt. Utan att känna din organisation och chef, är sannolikheten att du snabbt och smidigt får din önskade ökning är inte speciellt stor. Och vad händer då? Finns flera scenarier. En del OK, en del rätt tråkiga.
Personligen skulle jag inte nämna något förrän dagen jag sade upp mig.
Fast nu skrev ju ts att det kanske var aktuellt att byta. Som i alla förhandlingar är det inte garanterat att man blir överens innan allt är beaktat, inkl konkurrens från andra arbetsgivare. Eller ska arbetsgivare börja garantera anställning innan intervju också, man vill ju inte slösa tid på en intervju om det inte blir något…
Om det här är ett verkligt problem kan man ju börja skriva ut löner i annonserna, som i de flesta civiliserade länder. Fast det driver ju upp lönerna, förmodligen därför ag i Sverige har så mycket hysch-hysch kring löner. Men det leder ju till mer komplicerade förhandlingar.
Glömde uppdatera här.
Sa som det var till chefen, att jag trivs med jobbet men känner mig underbetald då det visat sig att flera kan tänka sig att betala betydligt mer för mig.
Fick nästan lika hög lön som jag erbjöds av bolagen jag sökt hos. För mig var det mer värt att vara kvar på jobbet jag trivs med än att byta när skillnaden blev så liten.
Finns även lite andra fördelar med att vara på bolaget jag är på förutom pengar.
Som en chef själv som haft hand om ett x antal anställda så kan jag säga att hos mig lönar det sig att köra med öppna kort.
Sen visst finns det säkert riktiga skitstövlar till chefer men de flesta normala chefer vill nog ändå sina anställda det bästa även om det kan vara lite surt för stunden för företaget men ingen är oersättbar.
Till de som kör öppna kort så står även dörren mer öppen för att få komma tillbaks i framtiden vilket har skett med 3 av mina anställda.
Som vi alla “vet” - ingen är oersättlig.
Jag konsultade på en mindre firma där det fanns en person som hade alla fingrar i alla syltburkar, dessutom var personen kompetent, ödmjuk, trevlig och ställde alltid upp. Han hade arbetat på firman i +10 år.
Vid den årliga löneförhandlingen framförde han önskemål på en höjning av lönen med ca 10%. Han fick nej och bytte arbete.
Ett år senare fanns det 2,5 anställda som utförde samma arbetsuppgifter som personen som slutade. Varav en inte fungerade i gänget vilket ställde till mycket gnissel i organisationen. Misstänker att alla dessa personer hade högre ingångslön än han som slutade.
Så kan det gå.
Härligt, det lönar sig att förhandla ![]()