Blåst under mitt lönesamtal

Hej forumet!

Jag hade lönesamtal under våren 2025, det bestod av två olika samtal, då vi inte kunde komma överens över min prestation över mitt arbete. Vid slutet av lönesamtalet upplevde jag att min rektor förstod att jag presterade bra över mitt arbete.

Detta är en konsultrektor som är inhyrd av kommunen och som nu har avslutat sitt uppdrag. Jag fick nu under augusti reda på den nya lönen, jag var inte nöjd. Jag begär blanketten med ifyllda matrisen och jag ser att den ifylld men inte vad som vi har kommit överens under lönesamtalet. Jag fick aldrig se den ifyllda matrisen och jag fick aldrig någon möjlighet att skriva under matrisen.

Jag känner mig ganska blåst av mitt lönesamtal och jag inser denna rektor inte har följt kommunens praxis för lönesamtal. Jag har ställt frågan till facket, men har inte fått något svar än.

Spontana tankar?

3 gillningar

Byt arbetsgivare

7 gillningar

Säg upp dig och bli konsult

10 gillningar

Tyvärr är det så som det fungerar. Jag har kommit fram till att prestations matriser inte har någon koppling till vad man i slutändan får för löneutveckling.

Är du ny på marknaden är det bara att bita i det sura äpplet och gilla läget tills du har några år erfarenhet.

Sen är det dags att byta jobb. Det är genom jobb byten som man utvecklar sin lön på dagens arbetsmarknad förutsatt att du jobbar inom ett yrke där det är brist på erfaren kompetent personal.

12 gillningar

Bli konsultrektor

8 gillningar

Detaljerna om matriser & cetera är irrelevanta. Är man missnöjd med sin lön bör man leta upp ett arbete med en bättre lön. Hittar man inte ett sådant bör man i stället nöja sig (eller starta eget eller så).

7 gillningar

Håller med övriga ovan. Man ska inte förvänta sig göra värsta lönekarriären inom sin arbetsplats genom de där årliga lönerevisionerna. Att ha sådana förhoppningar gör en bara besviken och tar en massa energi så försök ändra inställning. Gör så gott du kan på ditt jobb och försök se till att folk nöjda med dit så du får bra referenser till då du byter jobb och får den där löneutvecklingen du eftersträvar.

8 gillningar

Jag tycker att det också har att göra med hur du trivs på ditt jobb eller inte. Om chefen som gett dig dålig lön har slutat så kommer det kanske en ny som värdesätter ditt arbete.

1 gillning

Nu loggade jag på mitt konto för första gången på ett par år bara för att kunna svara dig här, i ditt kollektivavtal så ska det stå med om det finns ett skriftlighetskrav eller inte när det gäller lönesamtal. Detta styr i sådana fall att det som ni kommer fram till ska dokumenteras, och du ska ha rätt till informationen.

Om du själv har svårt att skumma igenom kollektivavtalet så kan du be erat arbetsmiljöombud om hjälp.

Hoppas att det löser sig.

4 gillningar

klaga hos den nya rektorn eller kommunens HR avdelning.

Vad deprimerande det måste vara att vara lärare. Både ha en egen matris och en per elev.

5 gillningar

I lönervisionen i det offentliga så är din lönejustering bara en mindre höjning. En fantastisk prestation kan ge något mer, men det är aldrig en helt ny lön. Bara om du är en snedsits som kommit in med helt fel lön kan detta justeras i efterhand. Det är då en kraftigt felaktig lön och då tar vi det utanför ordinarie löneprocess, så att den justeringen inte ska äta upp utrymmet för övriga. I regel är det bara några få hundralappar vi kan låta vissa dra iväg med, då potten är en viss procent som vi låtar alla dela på, utan att det blir jäkligt surt och jobbigt hos många som presterar nästan lika bra som de som presterar fantastiskt och får lite mer.

Kontentan är: om du har en helt fel satt lön, så är det delvis ditt fel som har accepterat en för låg lön, delvis din chefs fel som lagt dig för lågt från början. Nu är det knöligt att rätta till och du gör bäst i att söka nytt jobb eller försöka argumentera för att du är en snedsits. Därför sätter jag som chef alltid rätt lön när en medarbetare erbjuds en tjänst, oavsett om det innebär ett par tusen mer än de begärt. Det vore inte rättvist att ta in någon på en omotiverat låg lön, och jag orkar inte med tjatet som kommer efteråt från nån som sålt in sig billigt.

Bland mina femton medarbetare, som har samma ansvar och roll, accepterar jag ett spann på cirka 5 000 kr (de ligger mellan 44 000 och 49 000), och den skillnaden beror i huvudsak på senioritet, erfarenhet och i viss mån hur marknaden såg ut när de kom in. Jag arbetar aktivt med att inte dra isär lönerna för mycket, men ser från år till år att det som ligger högst i lön också är de som presterar högst.

4 gillningar

Min erfarenhet är att snacket om “prestera mer så får du kanske upp lönen nästa år” mest är lögnerna ämnade att få ur mer gratis övertid ur folk.

Lönen får man upp genom att byta arbetsgivare eller hota med det.

4 gillningar

Ja, matrisen är ett skämt skapat av HR för att hålla ner löner.

Jag är anställd på konsultbolag.

De lovar alltid att göra kraftiga lönerevisioner ifall man når satta mål. Vi kör med 2 såna. En i maj och en i oktober.

Utfall vid lönerevision: “barely meets performance”

Konsekvens : jag säger upp mig.

Utfall : jag får 2tkr mer än vad konkurrenten erbjudit.

Denna cykel har jag upprepat med alla mina tidigare arbetsgivare.

7 gillningar

En stor andel av anställda nöjer sig med vad de får och så sparar företaget stora pengar. Delvis lägger de av dessa på de som står upp för sig.

Min erfarenhet är att arbetsgivaren gör vad den kan för att hålla lönerna nere. Lojalitet gentemot arbetsgivaren lönar sig inte. Bästa sättet att få upp sin lön är på anställningsintervjun på nästa jobb. Om din nuvarande arbetsgivare värdesätter din prestation så kommer de erbjuda det du vill ha.

5 gillningar

Hur stor är differensen mellan förväntan och verkligt utfall?

Om du inte står och faller med de uteblivna extra kronorna, lägg det bakom dig och blicka framåt istället :blush:

Har du fått del av lärarlönelyftet? Det är väl det du skulle kunna göra samt bli förstelärare för något flum (typ likabehandlingsansvarig eller dylikt). Det fårtal lärare jag känner brukar få mindre än 1 000 kr om året i löneökning. Tror det var något liknande nu också. En bytte jobb till grannkommunen och fick 500 kr mer, en annan bytte till privatskola som kunde erbjuda 500 kr mer i grundlön + lärarlyft om ytterligare 5 000 kr.

Lärare som grupp har väl rätt bra ingångslön och löneläge, även om utvecklingen är sådär.

Vi har också en tvåstegsprocess som några här beskrivit. I det första samtalet får man ett omdöme och i det andra ett påslag.

I det första samtalet brukar företaget också visa hur man ligger lönemässigt i sin kategori. Givetvis ändrar man modell då och då för att finta bort oss anställda.

Jag kollar bara mitt relativa löneläge relativt fackets statistik på nationell nivå för folk med samma utbildning som jag. Det ger mig en uppfattning om vad jag vill ha. Facket ändrar heller inte modell.

De senaste åren har jag sedan typ två minuter in i det första samtalet nypt av den rätt tröttsamma monologen från chefen och sagt den % som jag vill ha.

Den tydligheten har cheferna reagerat rätt positivt på och jag är ganska nöjd med de senaste årens påslag.

1 gillning

Jag har aldrig kört den där metoden utan bara bytt jobb ifall jag inte är nöjd. Känns renare och snyggare. Har man tagit sig så långt i en anställningsprocess att man har fått ett avtal redo att signerad tycker jag det känns fel att bara använda det för att utpressa befintlig arbetsgivare.