Om ja, i de absolut flesta fall har i så fall de saker ni skriver utanför matrisen ingen eller väldigt liten betydelse för vilken ny lön du får. Min erfarenhet är att det ifyllda i matrisen avgör lönen och det som är ifyllt utöver det kan påverka hur matrisen fylls i nästa gång.
Kanske inte stämmer alls men det är min erfarenhet av det.
Ni som nämner att jag ska säga upp mig direkt, det anser jag det är sista åtgärden jag vill göra för tillfället. Men jag medveten om att byta arbetsgivare är en metod för att höja lönen och den åtgärden är inte omöjlig att det kommer att ske. Jag mer nyfiken på, ifall det finns liknande fall och jag undrar hur det löste sig för er.
Förslag på långsiktig strategi: Finns det något du skulle kunna studera/själv lära dig för att utöka din formella eller informella behörighet? Är själv lärare och läste (genom lärarlyftet) in ytterligare ett ämne nyligen, inom ett område där det f.n. är brist på behöriga lärare. Med ny kompetens blir det ju lite av ett “omtag” i löneförhandlingarna. Den dag du senare väljer att byta jobb skadar det ju inte där heller. Visst, det tar tid och energi. Men mer konstruktivt än att lägga ner massor av obetald extratid och -energi för en arbetsgivare som inte verkar bry sig.
Om lönen är det viktigaste för dig, byt arbetsgivare/kommun.
Om du snarare är besviken och känner dig lurad, fundera på din arbetssituation istället. Framförallt, hur mycket gillar du kollegorna? (elever och föräldrar är ungefär samma, var du än jobbar). Gillar du kollegorna, stanna kvar. Tror du att det finns bättre kollegor någon annanstans, byt arbetsgivare.
Jag har råkat ut för tvärtom inom samma “bransch”. Under många år hade jag en rektor som aldrig dokumenterade något i medarbetarsamtal/lönesamtal. När hen blev flyttad till en annan skola och ny rektor kom, sa den nya rektorn att hen skämdes på varenda samtal, eftersom det inte fanns någon dokumentation på någon personal över huvud taget.
Jag tror inte du kan få hjälp av någon (läs: facket) i ditt fall, för det kommer ändå bara vara ditt ord mot en person som inte finns kvar. Nya rektorn kanske t.o.m. tolkar det som att du försöker dra en rövare och få upp din lön. (Jag tror inte det, men det kan tolkas så )
Till nästa samtal, ha en kopia av matrisen och fyll i den samtidigt. Be att få titta på originalet i slutet av samtalet och ta en bild. Det verkar extremt, men är enda sättet att bevisa att du och rektorn är på samma sida.
Återkoppling: Lönerevisionen för år 2025 är nu över. Facket anser att det finns brister hur lönesamtalen har hanteras. Arbetsgivaren anser tvärtom, att hanteringen av lönesamtalen har skett på ett korrekt sätt.
Ni på forumet hade rätt, arbetsgivaren eftersträvar alltid effektivsering möjligheter: Jag äe tvungen att vara inlojal mot arbetsgivare för att få en bra löneutveckling.
Just det du beskriver har jag aldrig varit med om. Min erfarenhet är att AG/chefen har svårt att gå utanför löneutrymmet även om de vill. Det mesta jag ha fått ett år är 3x årliga lönepåslaget dvs 3x högre än lokala förhandlingar det året. Då var chefen extremt nöjd.
Men de stora kliven har jag gjort genom att byta arbetsplats eller som senast omförhandlade min tjänst hos samma chef, dvs det blev en helt ny tjänst och därmed möjlighet till ny lön.