Vad tycker ni om detta lönesamtalet?

Hej allihopa!

Min man har haft ett lönesamtal, Har själv arbetat som mellanchef/områdeschef tidigare och har aldrig upplevt ett sådant här lönesamtal om man ens kan klassa det så.
Han utbildar sig på sin fritid och pluggar nästan 100% inom det området han arbetar inom. Han är den ende på sin arbetsplats som gör detta. Hans utbildning är till stor del för egen utveckling och för att förstå sina arbetsuppgifter på ett djupare plan. Han arbetar på kontor på ett mycket stort företag, ej statligt. Med kollektivavtal.

Sedan flera månader har han velat ha ett lönesamtal med sin chef och nu, några månader senare, fick han det. Det gavs massor med positiva reviews till honom och han klassas som den bäste på sin avdelning. Vad jag fått höra gavs inga negativa reviews. Under detta samtal gavs han ingen lönesumma. Med tanke på hans prestation och numera utbildning sa chefen bara att han ska se till att han får en bra lön, men inga procentenheter eller summor nämnda. Är detta något vanligt “knep” eller brukar det gå till såhär numera?
När jag arbetade inom fältet gav jag ett erbjudande som finns i min pott, som sedan attesteras av HR, och ges ut. Kort draget. Är arbetstagaren exceptionell kan det finnas något utöver detta pga framsteg och så.
Är det något han bör tänka på nu i efterhand?

Vad tycker ni?

Där jag arbetar och har arbetat (offentlig sektor) är det väldigt vanligt, först har man lönesamtal där inga summor direkt nämns eller kommer överens om. Utan fokus är på prestationen och målen man uppnåt.

Några veckor senare får man ett lönebesked från chefen under ett kortare möte om hur mycket pengar man får.

11 gillningar

Så första mötet hos er skulle kunna tänkas vara ett utvecklingssamtal, och sedan kommer lönesamtalet/löneinfo? Har jag förstått dig rätt?

Ja men utöver det har vi även utvecklingssamtal som fokuserar på vad man ska uppnå under nästkommande år.

Lönesamtalet är mer en diskussion om vad man har gjort bra och uppnått under förgående år.

Sedan någon vecka efter lönesamtalet, får man så kallat lönebesked där chefen bara meddelar vad löneförhöjningen blir.

Under lönesamtalet kan man diskutera lön men arbetsgivaren vill det ska vara fokus på prestation och mål. Beror mycket på vilken relation man har med chefen och om den vill göra exakt som rutinerna säger.

Det låter ju bara som ett sätt att luras. Först så får man höra hur bra allt är. Sedan, vid ett annat tillfälle några veckor senare, får man bara en lönetilldelning. Du fick detta. Det är redan bestämt. Vi kan inte ändra något nu.

Ett lönesamtal hos oss innebär att man diskuterar och värderar personens kompetens och utveckling och om man uppnått de mål vi satte upp året innan, samt värdet man bidrar med i gruppen. Därefter, i samma möte, ger chefen sitt förslag och kopplar det till föregående diskussion som därmed behöver rimma så att säga. Är den anställde inte nöjd tar man det en vända till vid ett senare möte när båda parter hinner förbereda sig och komma med argument för sin sak.

Utvecklingssamtal har vi löpande.

Privat sektor med kollektivavtal.

Hade jag inte fått möjlighet att diskutera min lön (alltså de absoluta siffrorna) under ett lönesamtal så hade jag sagt upp mig. Det hade ju inte varit ett lönesamtal utan lönetilldelning.

3 gillningar

Precis så. Man får “ett förslag” och sedan kan man vara nöjd med det eller börja bråka. Väljer man varianten att bråka kan man få typ 100 kr extra från någon central pott. Det har jag gjort hela en gång. Chefen rekommenderade mig att bråka för att han tyckte att potten var för snål. Då fick jag 100 kr så det var ju iallafall någon utdelning.

1 gillning

Ok. Enligt dig skulle du alltså inte klassa detta som ett lönesamtal?
(Detta= mitt inlägg)

Det här är inte ett lönesamtal utan ett “Resultat- och utvecklingssamtal”. Det kan förstås benämnas annorlunda på olika arbetsplatser. När man har pratat igenom prestation, problem och alla sådana bitar ligger den bilden till grund för chefens fördelning av lönepotten.

1 gillning

På min förrförra arbetsplats (privat sektor med kollektivavtal) hade vi minst två lönesamtal.
Lönesamtal 1: Prata om prestation och måluppfyllnad. Chefen fick inte nämna siffror, men anställde kunde ta upp hens förväntningar.
Lönesamtal 2: Chefen ger besked och motivering.
Om båda parter var nöja slutade det där.

Annars kunde det bli ett tredje samtal efter chefen fått fundera över den anställdas syn på lönebeskedet. Ingick även att chefen pratade med andra chefer och HR innan.

Om parterna inte kunde komma överens blandade man in facket för att hjälpa till med den individuella förhandlingen.

3 gillningar

Tusen tack JesseX! Detta samtalet har skjutits upp i flera månader så jag blir inte förvånad varför där inte fanns en summa eller enhet presenterad. Han fick höra att han skulle försöka ordna det som facket krävde, och att han ska försöka få till “något litet extra” då han presterar så bra och utbildar sig inom detta. Under samtalet nämndes att han kan tänkas ta över “ledarnas” roll inom något år, därför har han inte tryckt på för mycket i samtalet. Men att kalla detta för ett lönesamtal… njae. Jag är osäker.

Inte hos oss. De har ju inte samtalat om lönen, bara om prestationen :wink: Det låter som ett utvecklingssamtal. Ett lönesamtal utan att nämna siffror är som en bladlös kniv utan skaft. Det blir liksom inget kvar :slight_smile:

Tack för ditt svar Erik! :handshake:t3:

Bör han göra något nu? Hans plan är ju att bli chef en dag, som hans chef menar är en mycket naturlig utveckling för honom, sagt på utvecklingssamtalet tillika “lönesamtalet”. Så han ville nog inte push back för mycket. Där finns inget uttalat uppföljningsmöte eller något sådant i dagsläget. Bör han kalla ett nytt möte eller bör han avvakta?

Arbetar inom landstinget och det är precis så här våra lönesamtal går till. Min chef pratar aldrig siffror med argumentet att vi pratar om prestation som sedan genererar en lön från vår pott på typ 2 %. Vissa kommer få 1.5 och vissa kanske 2.1 elle 2.3 %

Så här har det varit i 9 år och det är så sjukt skevt att jag inte vet var jag ska börja. Man kan heller inte jämföra sig med andra, för då kommer arugumentet att “Jag diskuterar inte andras lön”.

EDIT
Jag hade lönesamtal i måndags och fick höra mycket lovord och “Du är särskilt yrkesskicklig”, vilket innebar för 4 år sedan att man fick 3 000 kr + sin normala löneförhöjning under 3 år, alltså över 10 000 kr på 3 år. Detta togs ju självklart bort från förra året och nu är det chefen som ska försöka visa på att man är särskilt yrkesskicklig genom att höja lönen så gott det går… Chefen sa även “Jag håller med om att din lön behöver skyhndas på uppåt”.

Så, ska bli spännande nästa vecka och se om detta innebär 100 kr eller mer än de andra haha

1 gillning

Åh så tråkigt att dessa belöningar togs bort! Förhoppningarna är ju att företagen inser hur viktigt det är med personal som presterar så bra och arbetar självständigt (och det som är belöningsvärt på din arbetsplats). Bra personal är egentligen ovärdeligt.

1 gillning

Jobbar på statlig myndighet och vi har samma upplägg, ett lönesamtal där man går igenom hur man uppfyllt mål/ens prestation under gångna året. Under nästa möte får man ett besked för nya lönen, baserat på den gemensamma potten.

I praktiken är detta ett spel för gallerierna eftersom det är så stora skillnader i lön mellan handläggarna (som beror på när man blev anställd snarare än ens kompetens). Chefen sätter löner så att skillnaderna ska utjämnas för de som halkat efter. Prestationer är sekundära och eftersom arbetet är i stort sett samma för alla är det svårt att ens urskilja någon skillnad i prestation, i ärlighetens namn. Hade varit skönt att slippa denna plågsamma fars och att man hade nån slags schematisk höjning istället för att låtsas att vi är i det privata och har individuell lönesättning :smiling_face_with_tear:

3 gillningar

Har arbetat med lönesamtal och även coachat chefer om hur dessa ska genomföras.
Kan bekräfta att detta är det vanligaste tillvägagångssättet för att undvika att hamna i någon typ av förhandling och den svenska konflikträddheten gör att de allra flesta bara tar emot vad som än sägs.

Det är min bestämda uppfattning att det enda sättet att höja lönen avsevärt utan att byta jobb är att ställa hårt mot hårt. Antingen säga att man inte accepterar löneökningen utan förväntar sig mer p.g.a. X, Y, Z alternativt ha ett faktiskt erbjudande att luta sig emot. Det viktiga är bara att du måste vara beredd på att “lämna bordet” annars blir det bara tandlöst. Självklart också viktigt att vara ödmjuk inför att man kanske inte, i arbetsgivarens ögon, är värd det man kräver.
Har stött på många personer som haft en glorifierad bild av sig själva och trott sig vara oersättbara. Min erfarenhet är att det är väldigt få personer som faktiskt är det.

3 gillningar

Tack för ditt meddelande!
Du menar alltså att detta “lönesamtalet” inte skulle klassas som det?

Han verkar ha fått ett helt korrekt lönesamtal i arbetsrättslig mening. Många slår ihop medarbetarsamtal och lönesamtal. Man sen måste skilja på lönesamtal och löneförhandling. Unionen beskriver det rätt enkelt: Lönesamtal och löneförhandling | Unionen

Eftersom din man arbetar på ett bolag med kollektivavtal skulle jag rekommendera att han vänder sig till sin fackliga organisation för att få mer information om hur lönerevisionen ser ut på hans kollektivavtal och vad han har rätt till. Har sett något kollektivavtal där arbetsgivaren enbart behöver förhandla lönerevisionen om medarbetaren har synpunkter på utfallet, så det är viktigt att vara påläst.

Man får så lov att armbåga sig fram lite som arbetstagare, annars är risken stor man blir runt tossad och utnyttjad.

1 gillning