Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Har ni haft era löneförhandlingar för i år än?
Hur går eller har det gått med förhandlingarna?
Har ni kollektivavtal?

För egen del, hade mitt första samtal där företaget gav sin syn på marknaden, företagets finanser och omvärldsläget. De indikerade även hur mycket de skulle lägga ut i år och det verkar komma att hamna strax under 3% i snitt.
Sedan berättade jag vad jag ville ha. Och jag bad om mycket mer än vad snittet lär hamna på och de blev lite förvånade.
Får se vad det leder till.

Vi har inget kollektivavtal.
Vi jobbar inom IT-sfären.

1 gillning

Riktigt riktigt uruselt går det.

Fick oerhört bra kritik om arbetsinsats, attityd på jobbet, engagemang, samarbete, att jag utvecklats enormt och hade fått massa beröm från projektledare.

Sen säger chefen att han tyckte jag låg för högt i lön och hans förslag var därför 2,2% upp (märket). Men samtidigt ville han inte att jag skulle tolka det som ett underbetyg på prestation.

Jag blev rejält besviken, har nu kollat statistik efter det mötet och ligger definitivt inte på speciellt hög lön sett till erfarenhet och utbildningsnivå. Snarare undre medel.

Uttryckte min besvikelse för chefen och kommer under nästa möte presentera statistiken. Samt påtala att konsekvensen av att inte få en rejält hög marknadsmässig lön är att mitt engagemang går ner ordentligt. Utöver att jag ser inte det som hållbart i längden för min del på detta företaget om inte en långsiktig bra löneutveckling också kommer existera. Vi har på bolaget relativt nyligen haft en del som slutar.

Tittar även på andra jobb nu.

12 gillningar

“mer pengar, annars jobbar jag långsammare som hämnd”?
:slight_smile:

7 gillningar

Jag har förhandlat nu. 7% upp.
Fick ny tjänst i oktober där lönen gick upp 12% så jag ska vara väldigt nöjd…

6 gillningar

Inte många som brukar få ny lön året efter de fått en ny tjänst eller höjning i oktober.
Bra jobbat

3 gillningar

Nej, rejält med lön annars anpassar jag mig mindre och framförallt slutar engagera mig i företagsrelaterade aktiviteter utöver rena arbetsuppgifter (allt från företagsfester, rekryteringsevent, interna AW:s o.s.v.). Samt blir prioriterar mina arbetsuppgifter långt mycket högre relativt att hjälpa kollegor.

Det var saker som chefen tidigare och under samtalet såg som mycket positivt då han (sa sig) anse att även var viktigt för företaget.

3 gillningar

Jag såg fram emot när alla fackanslutna skulle strejka här och vi få som inte är det kunde jobba i lugn och ro, men det sket sig i veckan. :wink:

Här brukar man beta av just fackgänget först och sedan prata med oss frifräsare. Vi har fått “stränga besked” om var gränsen går, men det förhindrar ju inte samtal. De har inte satsat separat på mig på många år nu och mest tjatat (med en dåres envishet) om att jag tillhör 90:e percentilen i mitt yrke. Återstår att se vad resultatet blir…

2 gillningar

Vårt märke ligger kring 2.5%. IT-branschen, fackligt anslutet. Vissa (typiskt lite lågpresterande) var nöjda med det och att det var ungefär som vanligt. Vissa högpresterande lägger upp konkreta erbjudanden från konkurrenterna och argumenterar för belopp motsvarande mellan 10% och 30% höjning.

Antingen så går man dem till mötes - och då går vi back. Eller så går vi dem inte tillmötes, en del säger antagligen upp sig, och vi tvingas ersättningsrektytera och då landar vi ändå på vad personen begärt - och går back.

Självklart försöker vi få upp intäkterna, men kunder går liksom inte med på en 30% höjning.

Tufft läge att sätta löner kan jag säga.

5 gillningar

Instämmer och är också chef i IT-branschen. Lyckligtvis arbetar jag på ett litet bolag där många av våra anställda har uppsida i form av optioner och ägarandel + att den flexibilitet och frihet som vi erbjuder är tilltalande.

Jag har haft fall med framförallt unga och ny-exade medarbetare som försöker kräva höga lönehöjningar redan i början och sedan när vi inte möter dem kraven väljer att sluta. Något år senare hör dom av sig igen då de provat the oglamorösa och omotiverande stobolagslivet med en lite högre lön och vill komma tillbaks.

Hög lön skattas bort och gör dig oattraktiv på arbetsmarknaden om inte dina färdigheter och erfarenheter följer med. Och det är inte så kul när man inser att man inte kan få jobb utan att gå ner 20k/mån i efterhand.

För egen del så gick lönesamtalet (är ingen förhandling längre) bra i år, knappt 2,5% fick jag.

2 gillningar

Fördelen med att förhandla med en utländsk chef som sen får sparken och byts ut mot en annan utländsk chef.
Även om svenska HR har åsikter och fakta, så har min chef dålig koll på vad löneläget “borde vara” för mina tjänster.

3 gillningar

Nej, gör inte det. Fast det kanske är så det är. Låt dom förstå det på något annat sätt.

Själv får jag 1,8% enligt avtal. Sista året på ett tre-årigt avtal. Så en reallönesänkning.

Bara ett tips. Om någon i mitt team hade börjat gnälla om att han/hon minsann tänkt ta till såna grepp om inte löneutfallet blir till belåtenhet, då finns risken att jag som chef gjort en mental anteckning om att “jaha, där har vi en tjurpelle som inte kommer stå först i kön nästa gång en spännande möjlighet dyker upp”…

Lägg fram din besvikelse kring lönen men vänd istället på det och säg t ex “min målbild är att jag om 2-3 år ska ha x% högre lön - vad krävs för att jag i den här organisationen ska kunna motivera det”?
Om svaret blir typ “glöm det, så mycket tjänar inte ens VD”, ja då vet du att du är på fel ställe…

8 gillningar

Bytte jobb årsskiftet 2021-2022 så nästa “löneförhandling” (kollektivavtalad lönetrappa så lär inte bli mycket förhandling) blir i november i år. Gissningsvis lär det hamna på runt 5-6% i alla fall.

Lönen i och med jobbytet var oförändrad men förmånerna mycket bättre, framförallt mycket högre avsättning till pension och nästan dubbelt så lång semester.

Nu har jag inte personalansvar längre, men hade på tiden jag hade det noterat det hela och avskaffat personen om den faktiskt gjorde det den hotade med. Personer som är långsinta är livet för kort för. Antingen gör man ett bra jobb eller så jobbar man någon annanstans.

Håller med dig, fokus på förhandlingen och antingen blir man nöjd eller inte och blir man det inte så får man fundera på om man är på rätt ställe, lågintensivt “visa sitt missnöje” är bara energi-dränerande för bägge parter.

2 gillningar

Det går ganska dåligt för att en del av mina medarbetares förväntningar är att jag ska hänsyn till elpriser, bolåneräntor och att pandemin är ’över’; snarare än deras prestation när jag sätter löner.
Många fokuserar också förvånansvärt mkt på vad andra gör istället för sin egen utveckling.
Samtidigt vill vi som bolag hålla en moderat löneutveckling.

De som högpresterar och har rätt mindset för utveckling ger jag extra pengar och påhejande ord.
Mittengruppen jobbar jag mer coachande med.
De slöa och ogina ger jag noll och är förberedd på konsekvenserna.

12 gillningar

Helt underbart med en chef som har balls att åtminstone principiellt fördela den pott som finns.
Många storbolag med kollektivavtal tillåter ju inte detta rörelseutrymme.
Minns min frustration titdigare i karriären när jag tvingades att ge gruppens stjärna 2,5% och gruppens underpresterande konfliktskapare 2,2%…
Stjärnan blev dock min efterträdare efter bara något år så hans tålamod lönade sig.

6 gillningar

Ingen löneförhandling i år men jag tänker kräva 60k nästa år (52k idag). Alternativet blir att byta jobb eller starta eget.

Bytte förvisso jobb men fick upp lönen med ca 23% efter lite förhandlande. 6% upp från vad de först erbjöd :sweat_smile:

Annars är ju lönesättning helt meningslös. Jag har givetvis jobbat med personerna under hela året för att det inte ska komma som en överraskning och försökt stötta dem i att hitta sin motivation.
Men när de ändå inte ändrar sin inställning så är det ju helt kontraproduktivt att ge löneförhöjning.

2 gillningar

Jag hoppas fler företag tar den här vägen framöver för att ha samma lön för alla anställda gynnar bara de som gör absoluta minimum.

2 gillningar