Hej!
Har både tänkt själv, pratat med vänner och några i familjen men känner att jag skulle behöva ha lite mer oberoende hjälp i en fråga angående lön!
Jag är 32 år, högskoleexamen och jobbar inom privat industri som projektledare. Tog examen 2017.
Jag hade innan årets början en lön på 39 500. Nu har jag blivit erbjuden en ny tjänst (störrre ansvar och mer möjligheter) och fått löneerbjudande på 47 500 kr + 1 veckas extra semester
Problemet är att vår interna statistik för en sådan roll säger att de är för lågt, de bör ligga närmare 51 500 kr
Samtidigt har jag blivit erbjuden en fantastiskt höjning från min tidigare lön och även en möjlighet för vidare utveckling. Det ska också sägas att jag i princip har gjort jobbet denna roll kräver i 1 års tid redan.
Har ni något bra feedback? Bör man köra på och va glad eller bör man ifrågasätta lönen igen?
Tacksam för hjälp 
Rent generellt har jag erfarenheten att man bäst förhandlar upp sina villkor genom att byta arbetsgivare ( på ett snyggt sätt med bra avslut med den man lämnar ).
Det är lättare för en ny chef att motivera en hög lön för att få in en ny värdefull arbetsgivare än för den chef man har att kraftigt höja den lön man har.
Men med detta sagt - i ditt fall har du fått erbjudande om bättre lön och nya utmanande arbetsuppgifter på ditt nuvarande jobb. Så jag skulle tacka ja, tänka långsiktigt och utveckla dig genom det nya jobbet och sedan om något år eller flera ta nästa steg - på samma jobb eller på annat företag.
Det som lönar sig långsiktigt är att i alla lägen att investera i sin egen kompetens och erfarenhet - det är det som en arbetsgivare/uppdragsgivare betalar för.
Lycka till …
2 gillningar
Rent spontant så känns det som ett mycket bra lönelyft, det är inte ofta byte av en intern tjänst ger speciellt mycket extra om man inte byter från typ städare till VD …
Kan inget om er interna lönestatistik men kan mycket väl tänka mig du kan få 51.000 om du slutar, och börjar igen i morgon. Tyvärr tycker jag det är rimligt att du ska ha en lite lägre lön.
Men ta det med din (blivande) chef istället. Säg att du kanske är nöjd med 47k detta år, men vid nästa lönerevision skulle vilja ha 49k och året efter 53 eller något.
Antar också att alla som har den rollen får den extra veckan semester.
Håller absolut inte med första två inläggen här. Med det sagt så innebär det inte att du ska tacka nej eller vara missnöjd MEN du är självklart värd mer än en utomstående som kommer in helt ny i rollen, av flera anledningar.
Jag tycker att du ska vara inställd på att tacka ja men innan du gör det bör du defintivt försöka löneförhandla mer och en av dina starkaste argument är att du redan kånner ill organisationen väl, du säger själv att du redan mer eller mindre gjort jobbet i ett års tid så det blir ingen hög inlärningssträcka, de ian känna sig trygga med dig. Du kan till och med nämna att det säkerligen finns personer externt som kan göra jobbet för en mindre summa men att med dig får dem det ovan samta andra egenskaper som är till fördel för dig. De ta helt enkelt ingen risk med dig och kan känna sig trygga. Försök att få upp lönen till 51000 på det sättet. Var bara väl förberred när du går in i det samtalet.
Är den interna statistiken ett snitt på de som har rollen?
I så fall är det väl rimligt att den som är ny i rollen ligger lite lägre än de som haft den länge.
Men påtala det och visa statistiken för chefen.
Blir du övertidsavlöst samtidigt?
Det är ofta värderat till 10% lön plus en vecka semester så där har du halva påslaget för den nya tjänsten i så fall.
2 gillningar
Hej och tack för svar!
Alla som får detta erbjudande blir övertidsavlösta och får en veckas extra semester det stämmer.
Jag kanske borde lägga in lite mer info så de blir lättare att förstå, egentligen den infon jag brottas med…
Jag har tänkt att säga ja till tjänsten men inte bestämt mig om jag ska be dom titta över lönen en gång till eller inte.
Innan jul 39 500
Efter jul (årlig höjning) 41 000
Nu i mars erbjuden 47500 inkl övertidsavlöst
Räknar man procentuellt så är ju första höjningen cirka 3,7 procent (snittet på företaget var runt 8)
Sedan från 41 000 till 47 500 cirka 16 % där 10 % är övertidsavlöst. Innebär att de egentligen ”bara” är en höjning på 6 % procent från föregående lön
Kan man resonera så?
1 gillning
Jag gjorde något liknande. Det är lätt att man tittar på andra när det gäller lön. Jag gissar att ni tillämpar individuell lönesättning. Ta den nya lönen, kör ett år och sen fixar du till din linkedin och sätter “open for work”. Du är ung, 32 år. i och med att du jobbar privat så kommer de höja lönen när du säger att du ska byta jobb om de vill ha kvar dig. Så oroa dig inte. Höj kompetensen, den är värd mer än de 8K du får i löneökning.
1 gillning
Du får lyfta blicken och titta längre på, titta mer strategiskt. Du kan ju återkoppla och säga att du vill ha 48500kr i och med att övertiden blir inlöst. Det är inte så att du får som svar “då skiter vi i det och du behåller din gamla tjänst”.
De är de jag funderar på samtidigt som jag vill fortsätta ha en bra relation med min chef som jag i varje fall får uppfattningen om har gjort mycket för min lön de senaste åren och även med utvecklande arbetsuppgifter osv
Samtidigt när jag kollar statistik Sverige för min ålder, examensår osv så är en medellön 48 och då ligger den ju ganska rätt… de är de som gör mig kluven
Du kommer ha en bra relation till chefen då du är i en förhandling. Då måste man våga säga att man vill ha mer. SLUTA titta på alla andra, utan fokusera på vad du kan ge. Det är därför du har fått chansen och kanske inte kollegan. Medellön är ju ett otroligt trubbigt verktyg. En chef som inte tål att arbetaren löneförhandlar ska man byta bort.
Hur mycket övertid finns det en (uttalad eller outtalad) förväntan om att du kommer att jobba?.
Ofta är 1 veckas extra semester är en mycket klen ersättning om man går från betald till obetald övertid.
Det händer att förväntningarna om övertid ökas på “de facto” när tiden blivit “gratis” för arbetsgivaren.
Jag skulle tagit jobbet vid din ålder i vilket fall.
Efter säg tre år har du lärt dig massor och byggt ditt CV och kan byta arbetsgivare om du vill med bra utfall på ny lön mm. .
Typ ingen iaf inte enligt chefen och då är de ju bra, samtidigt kan de nog lätt fort ändra sig… jobbar nästan ingen övertid idag.
Ja man kanske inte kan förlora något bara genom att förhandla. De värsta som händer är väl att jag accepterae jobbet för den första lönen men då har man i varje fall sagt sitt och försökt !
1 gillning
Genom att förhandla så vet du ditt eget värde. Sen kanske du kan få något annat om du inte kan få högre lön. Kanske extra ledighet eller nåt annat smått och gott. KBK!
Tack för bra input! De är nog precis så man ska se de också. De är ju väldigt billigt för dom att ta in mig på en roll jag redan gör och kan samtidigt som dom lägger mig lågt i den rollen. Att sätta någon annan på samma jobb skulle kosta mycket mer.
När går man över gränsen i en förhandling anser ni? Att få ett löneerbjudande och fråga om mer är väl knappast att gå över gränsen? Däremot om man får de man vill och ber om ännu lite mer hade enligt mig varit fel.
Gå över gränsen är att ni har kommit överens och skakat hand på 47500kr och en vecka senare säger du att du känner dig lurad och vill ha mer pengar omedelbums. Jag blev frågad vad jag ville ha, då sa jag 50K om jag fick drömma. De returnerade med 47500kr, då sa jag att jag vill ha 48000kr och det var viktigt för mig. Då autohöjde de till 48500kr. (fråga mig inte varför, de ville ha mig).
En tanke jag har är hur erbjudandet du får på nytt ställe påverkar din anställningstrygghet? I dessa tider kan det vara värt att sitta still tänker jag.
Hej, de är på samma företag så ingen skillnad i anställningstrygghet. Däremot så hade ju lönen behövts höjas avsevärt mycket mer om man byter företag just på grund av det du säger 
Ja de har du ju faktiskt helt rätt i! De lutar åt att jag kommer ge ett motbud och se vad dom säger