Erbjuden ny tjänst och nytt kontrakt, relativt låg lön

Hej, ber om ursäkt om det här är jätte rörigt. Jag är dyslektiker så skriva är inte min starkaste sida, så tveka inte att fråga om något är otydligt.

Jag har just nu en projektanställning på produktionsavdelningen på ett mellanstort bolag. Mitt kontrakt går ut i slutet av augusti och jag har fått frågan om att signa ett nytt kontrakt för en helt annan tjänst på utvecklingsavdelningen. Tanken är att jag ska ”vikariera” för en kille som ska göra ett annat projekt. Denna tjänst kräver mycket mer kompetens samt har ett större ansvar, men med mer frihet och enligt chefen en bra väg in i företaget.

Jag tycker jag redan har ganska bra koll på företag efter ha jobbat på IT-avdelning i ca 8 månader (4 månader praktik + 2x2 månader sommarjobb). Under praktik lyckades jag verkligen visa framfötterna, vilket resulterade i sommarjobben och mitt nuvarande jobb. Jag har alltså jobba här totalt i drygt 1,5 år.

Erbjudandet jag fick var en löneökning på 1000kr för en projektanställning på ytterligare ett år. Detta tycker jag är extremt lågt. Visserligen tjänar jag just nu bra med tanke på min ålder (27kkr och 22år). Dock så tjärnar resten av teamet som jag skulle ingå i mellan 35-37kkr, och jag tror att det skulle bli mycket dyrare för företaget att rekrytera någon utifrån. Dessutom fick jag ingen lönerevision i våras utan min nuvarande chef sa att det skulle ske om jag skrev på ett nytt kontrakt.

Jag skulle vilja ha minst 30kkr för att vara nöjd och skulle vilja sätta hårt mot hårt och säga att 28kkr för den tjänsten inte är intressant. Samtidigt kan det ju vara lite lurigt att få jobb iom corona. Dock tror jag att inom min sektor är ändå hyfsat lätt, speciellt nu när jag har en del arbetslivserfarenhet + bra rekommendationer.

Hur skulle ni tänka? Tacka och bocka och skriva på ett år och hoppas på få ytterligare ett nytt kontrakt och mer lön? Eller skulle ni dels börja titta efter andra jobb och samtidigt sätta hårt mot hårt och vara beredd att säga nej till erbjudandet?

Tack för din fråga och välkommen till forumet!

Det kommer säkert vara flera som har bra åsikter. Min spontana tanke är att jag ogillar förhandlingar där man ”krigar” eller använder sig av ”hot”. Problemet med att köra med ett hot i en förhandling är att man måste vara redo att exekvera på det, annars har man gjort bort sig för alltid. Något jag har full respekt för med Nooshi i (V) just nu. Hon hotade och genomförde.

Mitt förslag är att ta ett samtal med chefen och göra det till ”ert gemensamma problem”. Det vill säga att sätt er på samma sida om bordet eller se till att ni spelar på samma lag. Berätta hur du känner, att du inte är nöjd med lönen på den nivån den föreslås nu, berätta att det för hen kommer vara dyrare att rekrytera någon än att ge dig en något högre lön.

Om det sedan inte fungerar, då kanske det inte är värt att vara kvar och då kan du ju söka andra jobb parallellt.

5 gillningar

Jag köper hur du tänker, och håller med att det inte är någon idé att hota med något man inte är villig att genomföra.

Grejen är den att jag försökte argumentera för att jag tyckte att lönen var låg samtidig som att kostnaden för att ta in någon extern skulle bli dyrare. Chefen sa då att hans händer är bundna och hans chef (VDn) endast get honom mandat för 1000kr och en projektanställning.

Vi kom överens att jag skulle fundera på det hela tills efter min semester och då (kanske) skriva kontrakt. Jag funderar på om jag ska kontakta honom tidigare och flagga för att jag är missnöjd med erbjudandet för att ge honom lite mer tid.

Lyft punkterna:

• Att du inte fick någon revision i våras och att den skulle komma sen
  • Att den nya tjänsten är mer kvalificerad än den du har nu
  • Att du ser en risk att du alltid kommer halka efter om du ska fortsätta efteråt hos arbetsgivaren
  • Om det bara rör sig om ett halvår så är det förmodligen billigare/enklare att ge dig ett par tusenlappar till i månaden än att ta in någon helt ny

Hot måste kunna verkställas. Man kan också vända på det och säga ngt i stil med “Hade det varit 30 tkr hade jag kunnat skriva på idag, nu måste jag fundera någon/några dagar”. Om arbetsgivaren då försöker att pressa och inte ens ger en dags tidsfrist är det kanske en signal om att börja leta annat.

2 gillningar

Såg ditt svar nu…

Att det är en projektanställning är väl snarare ett argument för att ge bättre betalt? :wink:

Funderar på om du ska flagga att för 30 tkr kan du skriva på nu. Om du inte får positivt svar innan semestern, så börja söka andra jobb. Du går inte på diet och det är helt OK att läsa menyn…

1 gillning

Ah jag är på semester nu så har ca 2 veckor innan vi eventuellt skulle skriva kontrakt.

Hur skulle en projektanställning var ett argument för bättre betalt?

En projektanställning är mycket sämre för dig. Du kan inte få bolån och du har sämre anställningsskydd. Varför blir det en ny projektanställning? Det är dags att de erbjuder en tillsvidareanställning om de vill ha dig kvar.

Om jag hade projektanställning så skulle jag sätta min status på Linkedin till “söker aktivt” och så hade jag börjat gå på intervjuer för andra jobb.

Det du ska kolla väldigt noga i det nya kontraktet är om du har möjlighet att säga upp dig i förtid. Det finns projektanställningar där man inte KAN säga upp sig utan måste jobba tiden ut.

3 gillningar

Nu har jag bara arbetstagarperspektiv och har ingen koll på hur arbetsgivare resonerar.

Eftersom det är en tillfällig anställningsform så behöver de ju inte ta full hänsyn till den lön du får om de erbjuder en till projektanställning eller fast anställning efteråt. Och det är ju inte helt säkert att de vill/kan erbjuda något sen. (Om det nu inte är samma tjänst.)

Och för att fördjupa @emilv tips: Om de inte erbjuder den lön du vill ha, ska du åtminstone ha möjlighet att sluta innan, även om det är 1-2 månaders uppsägningstid. Det skulle vara trist om drömjobbet dyker upp och du måste tacka nej för att du är bunden av projektanställningen tiden ut.

2 gillningar

Jo skulle vilja ha en tillsvidareanställning men iom corona så är det “anställningsstopp”, eller ja det får inte anställas några fler än de tjänster om utannonseras. Dock undrar jag inte om jag har snart kommit upp i 2 år på min LAS-tid, men är lite osäker iom att det är lite olika typer av anställningar.

Tar med mig tipset om att se till att jag har möjlighet att säga upp mig i förtid!

“Grejen är den att jag försökte argumentera för att jag tyckte att lönen var låg samtidig som att kostnaden för att ta in någon extern skulle bli dyrare. Chefen sa då att hans händer är bundna och hans chef (VDn) endast get honom mandat för 1000kr och en projektanställning.”

Min erfarenhet är att alla middle-managers alltid är “budna/skyller ifrån sig uppåt” vid lönesamtal och säger att de ska ta det vidare med den som har mandat att höja mer. Hens chef känner antagligen inte dig (du är bara en siffra på ett papper) och har inga direkta anledningar till att ändra sitt initiala beslut/budget. = dålig löneförhöjning

Jag tror som Jan att det handlar om att aktivt jobba för att hamna på samma sida i dialogen. Det ökar chanserna iallafall, men ibland så funkar inte det och då är hårt mot hårt enda vägen, framförallt om man är junior i rollen.

2 gillningar

Frågade löneansvarig om hur många dagar jag kan räkna till min LAS-tid och fick ett goddag yxskaft svar.

Vad jag vet så kan man inte avtala bort ”inlasning”. Någon som har bättre koll på det hela?

Du är 22 år, om jag fattar rätt? Jag hade inte kastat bort en möjlighet för att du fick 28k istället för 30k. Ta jobbet och sök nytt om du inte har något som betalar bättre / är roligare på gång.

När jag var 22 pendlade jag mellan att köra budbil, stå på lager och städ som timanställd. Låter som du hittat en mycket bra start redan!

Slå in 22 år, 28000 kr här:

Var är du på inkomstskalan?

Du tjänar mer än 96% av ditt åldersspann, med en lön på 28000.

1 gillning

Observera att länken ovan enligt texten under själva räknesnurran går till inkomster 2012 så idag ligger nog lönerna högre😉

3 gillningar

Jo min första reaktion var kanske lite knee jerk och jag har det ganska bra. Samtidigt så kändes det väldigt snålt. Ska träffa chefen idag igen och ska försöka förhandla upp lönen så får väl se hur det går.

1 gillning

Om det är ett mindre bolag kan det stämma, men av alla gånger jag eller kollegor hört det argumentet har det inte varit sant en enda gång.

2 gillningar

Det är ett bekvämt och nästan barnsligt sätt för chefen att säga nej. På klarspråk säger chefen egentligen att ”Företaget vill inte betala mer än detta för din arbetsinsats”. Om man känner att man har en bra förhandlingsposition så tycker jag man bör (tillspetsat :grinning_face_with_smiling_eyes:) svara chefen med antingen ”Skaffa ett nytt mandat då”, eller ”Kan jag få prata med en vuxen?” (VD:n)

Om man är 22 år och på första jobbet så ska man nog inte vara så kaxig, men det skadar aldrig att prata med chefen en gång till.

2 gillningar

Samtalat med chefen och fick inte igenom någon högre lön men fick i skrift att vi ska ha ett lönesamtal i december när både jag och han har kommit in i det hela. I guess it could be worse men inte helt nöjd.

Dock kvarstår det fortfarande med LAS och hur många dagar jag har, eller om det har blivit bortförhandlat. Om jag förstår LAS rätt så kan man inte förhandla bort det men jag är inte säker. Någon som vet?

1 gillning

Ring ditt fackförbund! Mycket i LAS är inte möjligt att förhandla bort på kollektivavtalsnivå. En hel del annat är det.

Det kan ju vara så att kollektivavtalet har bättre villkor för dig så de redan skulle gett dig fast anställning?

4 gillningar

Se till att du har vettig uppsägningstid (1-2 månader, möjligen 3 månader) och inte är bunden av anställningsavtalet hela perioden om du hittar något fast under tiden.

2 gillningar

Fan det glömde jag ta upp! Finns det något snyggt sätt att ta upp det hela utan att låta som att man vill leta nytt jobb innan skrivit på?