Jag står ev inför mitt första byte av arbetsgivare och behöver verkligen lite tips inför löneförhandlingarna.
Nuvarande tjänst - Strategikonsult, grundlön 70k + ca 15% bonus per år och bra förmåner (5k friskvård, försäkringar etc). Dock långa dagar
Erbjuden tjänst - Strategy Manager på stort bolag, 65k, ca 5% bonus per år och ok förmåner. Bättre work-life balance
Bolaget som rekryterar säger att dem har en ”mall” där jag redan kommer sticka ut ganska rejält jämfört med övriga. Personligen har jag dock väldigt svårt att acceptera ett jobbyte där jag även sänker min lön nästan 10k/månad (bonus inräknat)…
Beror ju på vad du värderar här i livet.
Om pengar värderas högst ska du ju stanna på befintliga jobbet. Om en bättre work-life balance på nya jobbet gör att du undviker att bli utbränd är det värt en hel del. Hur stor skillnad i arbetstid väntar du dig? Kan nya jobbet vara en språngbräda till ännu bättre karriär?
Work-life balance är absolut inte högst upp på min prio-lista. Jobbar ca 70h/vecka nu och ca 50% utomlands och har egentligen inga problem med det. Dock skönt att kunna gå ner på ca 50-55h/vecka istället
Utvecklingsmöjligheterna inom strategiconsulting är svårslagna. Olika typer av projekt i en drös av industrier, jobbar med väldigt mycket olika människor på olika nivåer etc. Tydlig karriärtrappa. Fördelen med att lämna consulting är att man kan bygga industri/bolagsspecifik expertis, mer ledarskap etc.
Ja, tjänstepensionen blir också påverkad av den lägre lönen…
Men har kommit till ett läge där jag vill lämna consulting. Frågan är således om man kan förhandla upp lönen på ett bra sätt eller om man ska tacka nej och kolla vidare. Rollen och bolaget tror jag är en perfekt fit.
Jag gjorde en liknande resa för några (10-15) år sedan. Jag lämnade ett jobb som strategikonsult och in i industrin.
En aspekt jag inte tänkte på är att den nya rollen öppnade upp stora möjligheter för konkret ledarskap som inte fanns som konsult. Jag fick snabbt möjlighet att leda andra, och blev inom ett år i nya bolaget befordrad. Ny roll med mer förmåner som bil, bonus etc. Och jag har absolut jobbat mycket i perioder, men aldrig så idiotiskt som jag gjorde som konsult.
Det tog mig ett år att hämta igen lönetappet jag gjorde när jag skiftade bransch. Idag tjänar jag betydligt mer, har bra förmåner, reser lagom lite och jobbar sällan mer än 30h/vecka (jo du läste rätt, jag är effektiv).
Nyckeln för mig har varit att bygga min egen väg framåt och skapa mina egna roller. Det fungerar absolut inte överallt men jag har haft förmånen att jobba i bolag som möjliggjort en vettig karriär utan att bränna ut mig.
Alla är ju olika. Jag har kvar gamla kollegor i den bransch där det är legio att jobba all vaken tid. De som skaffat barn har att få jobba ännu mer så att de har råd med städhjälp, fönsterputs, trädgårdservice, matkasse, extra barnpassning och hjälp med att hämta barn från dagis… Alternativt så har barnens mor anammat någon slags femtiotalshemmafrustil och så har äktenskapet havererat efter några år pga för stor obalans när en jobbar ihjäl sig och en inte förvärvsarbetar.
Jag är otroligt nöjd med mitt val att lämna stressbranschen.
Jobbar man mer eller mindre timmar än standard 40 timmar i veckan så bör man inte räkna på månads- eller årslön utan istället timlön för att jämförelserna ska bli korrekta, dvs. hur mycket pengar får du för utfört arbete.
Mina förenklade beräkningar:
Brutto
Nuvarande jobb - (70 000 + 10 500 bonus) / (4*70) timmar = 288 kr / timme,
Du får alltså ca 23 kr mer i timmen (räknat på “sämsta” scenariot att du jobbar 55 timmar och inte 50) om du byter jobb.
Så frågan är, vill du hellre ha lite mer betalt per timme plus ca 4 timmar extra lediga timmar per vecka, eller vill du ha lite mindre betalt i timmen, jobba 4 timmar mer per vecka men tjäna ca 12 000 kr mer brutto (6 000 kr netto) mer i månaden?
Inget av valen är rätt eller fel utan beror vad dina mål är. Däremot bör man koppla bort den känslomässiga delen som jag upplever att du och flera kanske har, dvs. att det nya jobbet är ett nerbyte/försämring lönemässigt. Det stämmer inte utan det nya jobbet verkar lönemässigt snarare vara en förbättring.
Däremot kanske det viktigaste för dig är att maxa vad du får ut på en månad, kanske för att antal arbetstimmar är mindre viktigt och du vill ha mer pengar att spendera eller spara? Då kan du absolut ha kvar ditt nuvarande jobb, åtminstone om du inte tror att du kan tjäna mer pengar på de extra 15 - 20 timmarna i månaden du får om du byter jobb genom någon side hustle.
Hoppas att detta hjälper och att mina snabba beräkningar stämmer.
edit - Glömde ändra timmar från vecka till månad i uträckningen. Opsi Men kontentan blir densamma.
Så låter det ofta på storbolag. HR sätter en policy men i min erfarenhet så stavas policy istället förhandling Idealt sett passar man in lönemässigt i den boxen men vill de ha en så brukar det finnas utrymme. Frågan är mer om chefen kan ändra på boxen som du hamnat i. Kanske det finns en annan box man passar in i? Kanske du har andra erfarenheter som gör att du kan placeras i en annan box?
Vänd på det istället, vill du jobba där om 3-5 år om du med en betydligt lägre lön redan sticker ut och får räkna med rätt begränsade lönehöjningar i framtiden (ligger man högt i ”boxen” blir det ofta så).
Tänk också på vad det kan kosta dig över en karriär, antagande att du gör det jobbet resten av livet (inte för att du gör det men för att kvantifiera). Jämför inkomst för de olika lönerna med säg 2% lönelyft över en karriär. Blir rätt mycket pengar, men kan vara bra att ta ställning till det på den nivån, om det är värt det.
Personligen hade jag inte tagit en så stor lönesänkning, speciellt inte om jag trivs med jobbet och inte har problem med att jobba mycket (vilket jag själv gjort). Tveksamt om din ev nye chef heller hade gjort det.
Jag brukar betrakta sådana bud som skambud för att testa en. Antingen höjer de budet (i min värld åtminstone till det du har idag) eller så får man leta efter en arbetsgivare som är beredd att betala
Han skriver ju 70h/v.
Ganska vanligt bland vissa testosteronstinna PE-bolag, management- och strategikonsulter att man framgångsrikt gjort det till en grej som nästan är cool. Indoktrineringen börjar redan på Chalmers/KTH/HHS med att firmorna är med på arbetsmarknadsdagar, ordnar events för ”topp”-studenter och odlar en glamorös image den vägen.
Men visitkorten har nog spelat ut sin roll nu.
Hej, inget illa menat men din timlön är låg med tanke på att du jobbar 70h/vecka.
Slår man ut det 70k/(4,270)= 238kr i timmen med bonus 2381,15=273kr/h.
Din lön om man kollar per timme är strax över någon som gått ut från gymnasiet och jobbat ett par år.
Jämför man med någon som jobbar på golvet i en fabrik i ca 5 år så har den en timlön på 37k/(4,2×38)=245kr/h efter bonus på 8% som är motsvarande en extra månadslön 245×1,08=265kr/h.
Så du tjänar ca 8kr mer i timme än normal industriarbetare. Lägger man till att den här personen skulle klocka 200h övertid per år så får den en timlön på 265×2×200=106000/(52×38)=54kr+265=319kr/h för en 42 timmars arbetsvecka.
För den tid du lägger in och med tanke på hur mycket du reser så är lönen si så där.
Räknar vi på nästa job så får vi 65k/(4,2*50)=310kr/h och med bonus 310×1,05=326kr/h.
Nu vet jag inte hur gammal du är eller vart du är i livet. Kan vara så att du älskar att ditt job ger dig möjligheter att resa. Sen ska man lägga till karriärsmöjligheter som man får. Som konsult brukar de vara ganska begränsade om man inte jobbar som speciallist inom ett snävt fält.
Men det är väll vad man väderar som ligger i grund för hur man vill jobba. Själv skulle jag kolla på timlönen och inte månadslönen.
Det är ju faktiskt ännu värre givet att TS har förmånen att få betala väldigt generös statlig skatt till oss alla. Tack förresten!
Oavsett håller inte denna analogin riktigt eftersom ”timlön” är ett rätt dåligt mått på hur du bygger rikedom. Alla som jobbat mycket vet att de bygger inför framtiden, inte bara för stunden. Man jobbar t ex inte som strategikonsult för att det råkade vara ett smidigt kneg ”här och nu”, man får inte ens chansen till ett sånt jobb om man inte först ässat gymnasiebetygen, kommit in på och klarat en tung högskoleutbildning bland de bästa och stått ut från mängden under väldigt lång tid.
Fråga - är det bäst att gå tillbaka med bud på åtminstone samma nivå som dagsläget, eller bör man gå tillbaka med ett ännu högre bud för att i slutändan kanske nå en medelväg?
Att räkna antal kr/h spelar ingen roll för mig. Jag är 29 år, trivs bra med att jobba, ser detta som en långsiktig investering. Om man skulle räkna kr/h borde man aldrig gå in inom strategikonsulting. Däremot blir utväxlingen i form av utveckling, exitmöjligheter etc VÄLDIGT hög! Att tex ta en Strategy Manager roll innebär att man ofta jobbar mot CxO, VP level stakeholders i ett bolag där man kanske vill bygga en mer långsiktig karriär. My two cents
På din fråga - kör en slagning på t ex Ratsit på motsvarande roller på bolaget. Stämmer HRs påstående att ditt erbjudande är högt så är det ju så. Du är rätt grön och har, oavsett vilket bolag du kommer ifrån och hur smart, hungrig och ambitiös du är, förmodligen rätt många år kvar till de riktigt tunga rollerna. Och den lön du har idag, liksom den du blivit erbjuden, är såklart väldigt bra givet din korta erfarenhet.
Om jag vore du skulle jag fokuserat mer på rollen än lönen i det här läget. Du kan ju givetvis försöka förhandla och även höra hur det ser ut med bonusstrukturer och andra incitamentsprogram på företaget även om du inte kommer omfattas av alla direkt. Själv bytte jag ”ned” från en maxbonus på 20% till en på 10%. Men utfallet har i stort sett årligen blivit max. Och idag har jag en max bonus på 50% av min årslön.
Själv hade jag inte gett mig in i en budsituation. På detta stadiet hade jag berättat helt transparent vad jag har idag (inkl förmåner, erbjud dem att få bevis om de behöver). Konstaterat att jobbet verkar riktigt spännande, att jag gärna arbetat med dem och tror jag kunnat bidra med XXX, YYY men att du trivs tillräckligt bra där du är och inte alls desperat söker förändring så det finns ingen anledning att gå ner rejält i lön. Att du inte insåg tidigare i processen att lönen skulle vara på en betydligt lägre nivå (sådant som händer). Om det inte blir något så är det bara att tacka och säga att man hoppas kunna jobba ihop en annan gång i framtiden. Så hade jag nog kört det. Men såklart bygger det helt på att du är beredd på att inte ta den nya jobbet
Håller helt med att man i din sits inte bör eller behöver räkna kr/h i 30 års åldern. Det är bara att maximera erfarenheter som man har nytta av sen, långsiktigt. Själv jobbat i en liknande roll på ett större bolag. Väldigt lärorikt men skulle ändå inte gå ner i lön. Det är nu i 30 års åldern du ska ha höga löneökningar. Tids nog trappar det av ändå, för man är “dyr”. Dock känns det inte rätt att hamna i den fällan redan som 29 åring
PS: För cirka 20 år sedan hade jag ett liknande jobb på ett “storbolag”. Inflationsjusterar jag den lönen jag hade då så ligger den väldigt nära din, något över, så jag tycker inte det är orimligt alls.