Stanna eller byta jobb? Gå ner ca 10 500 kr i lön för bättre balans?

Hej!

Jag står inför ett svårt beslut och skulle verkligen uppskatta lite input.

Idag har jag en trygg anställning med bra lön där jag är väldigt etablerad och betraktas som expert inom mitt område samt med ett personalansvar för 10 personer. Arbetsbelastningen är periodvis hög och de senaste två åren har varit ganska tuffa för bolaget. Jag upplever att utmaningarna sannolikt kommer fortsätta ett tag framöver.

Det har också påverkat stämningen internt och lett till visst missnöje bland kunder. Många kanske hade kunnat se förbi det, men jag har höga krav och känner ofta att vi inte riktigt lever upp till det som kunderna förväntar sig. Det påverkar min egen arbetsglädje mer än jag hade önskat och gör att jag tar med frustrationen hem från jobbet.

Kort om mitt nuvarande jobb:

• Lön: 63 000 kr
• 30 semesterdagar
• Friskvård: 2 500 kr
• Mindre förmåner ca 500 kr/mån
• 40 timmars arbetsvecka (blir ofta mer)
• Relativt låg flexibilitet
• Jag har nått taket i organisationen utvecklingsmässigt

Nu har jag fått ett erbjudande om ett nytt jobb – men i en annan bransch och utan personalansvar. Det innebär att jag till stor del börjar om karriärmässigt, men det finns sannolikt goda utvecklingsmöjligheter på sikt.

Det nya jobbet:

• Lön: 52 500 kr
• 30 semesterdagar + 5 extra lediga dagar
• Friskvård: 4 000 kr
• Träning på arbetstid
• Bonus motsvarande ca en halv månadslön (har betalats ut 9 av de senaste 10 åren)
• Förmåner värda ungefär 3 500 kr/mån (sjukvårdsförsäkring, rabatter, lunchkort m.m.)
• 37 timmars arbetsvecka
• Hög flexibilitet

Rent lönemässigt innebär det alltså ungefär 10 500 kr lägre fast lön per månad, men en del kompenseras av bonus och förmåner.

En annan sak som lockar är att företaget har ett väldigt starkt varumärke och mycket hög kundnöjdhet.

Jag är 38 år och har två barn på 4 och 8 år, så balans i livet är givetvis en viktig del.

Just nu lutar jag spontant åt det nya jobbet eftersom arbetsbelastningen och flexibiliteten lockar. Samtidigt tvekar jag kring lönesänkningen och att börja om karriärmässigt.

Hur hade ni resonerat i min situation?

Hade ni gjort ett sådant byte vid 38 års ålder med två små barn – eller stannat kvar för tryggheten och den högre lönen?

1 gillning

Det viktigaste är att du mår bra i vardagen. Jag hade sannolikt bytt.

1 gillning

Jag hade bytt, givet att ekonomin tillät det. Välmåendet måste komma först

5 gillningar

Kul med nytt. Har ekonomin råd med minskningen så kör!

Absolut trygghet är en illusion.

Självklart ska du förhandlat bort ev provanställning, det är ngt man ska ha för unga med obefintlig track record. Dina referenser är bevis nog på att du kan jjobba.Tyvärr verkar det bli allt vanligare även för seniora.

“Jag kommer inte lämna en tillsvidareanställning för en provanställning”. Kostar dem inget.

4 gillningar

Jag hade bytt.

Förutom fördelen med mer flexibilitet så är det roligt att byta jobb. Man lär känna nya människor och lär sig nya saker.

Hur ser respektive bolags pensionsvillkor ut? Om de är likvärdiga hade jag bytt jobb - du har slagit i taket och något skaver. De två tillsammans är tillräckligt för att byta tänker jag.

Jag gjorde samma för ett par år sedan, och gick också ner i lön. Klart värt det.

2 gillningar

Jag hade spontant bytt utan omsvep. Hur mycket mindre innebär nya jobbet egentligen i plånboken? Mer flexibilitet kanske leder till mindre behov av att ta ut VAB, jobba hemmifrån nån gång (mindre resekostnad), Du har statlig skatt på delar av den högre lönen du har idag också.

Så räkna ut hur mycket mindre du egentligen får i månaden, kanske inte blir så stor skillnad. Samt att du nu börjar lägre i karriären på arbetsplantsen och inom bara något år avancerat till en likvärdig lön. Och tänk på hälsan och måendet, i det långa loppet låter det fantastiskt med 5 extra dagar ledigt med familjen samt 3 timmar kortare arbetsvecka :slight_smile:

Känns som en win-win situation att byta. Lycka till oavsett vad du gör

Jag skulle också ha bytt. Jag har gjort liknande flytt och det var så värt den extra flexibiliteten och jag trivdes bättre på det nya jobbet. Det är värt mycket pengar!

Tack för din input! Villkoren är motsvarande skulle jag säga.

Och till alla er andra, jag tänker precis som er och det känns som det enda rätta att byta, men samtidigt jobbigt att gå ner så mycket i lön.

Skönt med ert stöd och att ni bekräftar min tanke - jättetack! Konstigt det kan kännas så bra med digitalt stöd från ingen man ens känner :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Löneskillnaden är inte 10000.

Förmånerna täcker upp en del, mer ledig tid, ev bonus och andra småsaker.

Svantesson minskar skillnaden ytterligare och så har vi övertiden du lägger ner. Om du är ärlig får du nog inte bwtalt för all tid jobbet tar från dig.

Om du tror att det nya jobbet kan vara kul hade jag inte tvekat att byta givet du kan förhandla bort provanställningen.

När du är 38 år har du fortfarnde tid att bygga karriär, och har du redan nått gränsen på ditt nuvarande är det CV mässigt ganska naturligt att gå åt sidan och pröva nya vägar.

Lycka till!

2 gillningar

För mig är svaret enkelt, du har 5-10 år kvar med små och halvstora barn. Jag hade bytt jobb och tagit vara på de här relativt sett fåtaliga åren i privatlivet.

Med ditt sätt att vara som yrkesperson så tänker jag att du iaf delvis kommer att ha hämtat in lönetappet inom inte alltför lång framtid när de ser vad du går för. När det inträffar då vet du redan av tidigare erfarenhet hur mkt “mer” som du är villig att lägga på jobbet och vilka förutsättningar som företaget/ledningen behöver uppfylla för att du ska åta dig mer ansvar.

Lycka till :+1:

2 gillningar

Din arbetsmiljö är redan så dålig att du tänker tanken att byta miljö. Det räcker som argument för att göra handling av dina tankar.

Däremot kan man fråga sig om du pratat med din nuvarande arbetsgivare, kan dom anpassa så att du stannar kvar?

2 gillningar

Jag hade aldrig ens gått in i det jobbet du har om jag hade varit i din situation med barn men om jag mot all förmodan hade hamnat där du är så hade jag bytt :slight_smile:

Spontant säger jag byt.

Om det inte är så att du lever lönecheck till lönecheck, dvs slut på kontot i slutet av månaden så hade jag definitivt bytt.

Om du tänker på all den extra tid du får med familjen + mindre stress så är det definitivt värt en löneminskning på kortare sikt.

Jag hade inte stannat enbart för att ha lite högre lön. Men du måste värdera vad som är prio för dig i livet nu. Är det att ha mer tid för familjen osv, eller är det karriären. Eller vill du egentligen ha båda?

Det är lätt att tänka att du i situationen bara har två alternativ. Antingen stanna på nuvarande eller ta den nya erbjudna tjänsten. Förmodligen finns det alternativ där du med den erfarenhet du har skulle kunna söka efter tjänst som innebär att du inte “börjar om karriärmässigt” men ändå flyttar dig från nuvarande arbetsplats. Det alternativet kräver förmodligen lite mer tid innan du får en annan verklighet än vad alternativet med den erbjudna tjänsten innebär men beroende på hur du vill leva livet är det kanske vad du egentligen vill?

Mina tankar går till om du behöver den högre lönen för att gå runt eller om det bara påverkar sparkvot. Om det inte är något problem ekonomiskt att gå mer i lön tycker jag absolut du ska köra på det nya. Finns det dessutom möjlighet att klättra högre där till skillnad från nuvarande jobbet, så ser jag det som en väldigt värd investering i livskvalitet.

Byt! Kan privatekonomin hantera bytet så skulle jag inte tveka. Låter som att du får mer tid för familjen på det nya jobbet, så mer tid och energi till barnen låter givet när de är så pass små.

Sedan är det väl bättre att räkna på vad du får på kontot efter skatt har dragits. Är det verkligen 10k mer i lön på nuvarande jobb? Eller är det närmare 6-7k? Inklusive alla förmåner du verkar få på nya, samt kortare arbetsveckor, så ligger det säkert på + - noll.

Bor du i större eller mindre stad? 63 000 låter lågt om det är en av Sverige större städer.
Om du ändå har nått ett tak så skulle jag säga byt, om du då vill utvecklas och göra mer karriär.

1 gillning

Jag har pratat med min nuvarande arbetsgivare och dialogen är bra men har tyvärr inte skett någon förbättring. En trögstyrd organisation och problemet ligger mycket i att vi har olika värderingar samt att jag har väldigt höga krav, kanske för höga vilket jag är är medveten om och försöker jobba på.

Ni är flera som är inne på hur det påverkar oss ekonomiskt och vi klarar oss, det påverkar egentligen bara sparande/investeringar.

Visst det är lite svårt att räkna 100% rätt, trust me jag har försökt. Men skillnaden blir ju utöver lönen även 50% pensionsavsättning över 55 tkr/mån.

Men jag har nog kommit till insikten att det inte är värt pengarna att vara kvar.

Måste verkligen säga WOW - vilket stöd och enormt tack för allas input!

4 gillningar