Jag står inför ett vägval i karriären och står och väljer mellan två alternativ.
Bakgrund: började på ett nytt jobb för sex månader sedan, trivs bra och börjar känna mig varm i kläderna. Just när det är dags att gå över till fast anställning hör min f.d chef av sig och erbjuder mig en riktigt intressant tjänst.
Kort sagt jag står och velar mellan:
Alternativ A Nuvarande arbete.
Globalt bolag med utvecklingsmöjligheter
Trivs bra med de arbetsuppgifterna
Kollegor och chef är riktigt bra
Flexibelt med hemarbete och tillkommer resor i tjänsten vilket jag personligen trivs med.
Har en månadslön på 60.000 kr/år + bonus.
Alternativ B (tidigare arbete)
Ny roll och nya uppgifter
Högre ansvar och får forma min roll själv
Rollen öppnar upp för liknande kommande roller som jag inte annars har utbildning för
Kortare pendlingsstid
Får arbeta hemifrån en gång i månaden Max.
Inga eller mycket få resor
Ett bolag jag känner mig rätt klar med
lugnare arbetstempo
Färre arbetstimmar
Är inget större fan av min chef, dock kommer jag arbeta självständigt.
Kollegor är bra
Denna arbetsgivare erbjuder mig dock en månadslön på 75.000 kr/mån.
I övrigt är förmånerna densamma ( bonus, friskvård etc).
Är det värt att byta tillbaka pga lönen? Jobbar i en bransch där det generellt är svårt att höja lönen mer än den årliga revisionen.
Inser ju att alternativ B även påverkar pensionen.
Min magkänsla säger att A blir bättre på sikt, men 180k/år extra är svårt att komma runt.
Har ni några tips för att fatta kloka beslut i den här situationen?
Läste en gång att du kan ta ett mynt, sätta alternativ A som krona, alternativt B som Klave. Flippa upp myntet i luften och precis när du fångar myntet för att lägga det på andra näven så vet du svaret du vill ha.
Du överlever nog på båda lönerna, ta det ur ekvationen.
En vän hamnade i samma situation för många år sedan, blev erbjuden 200% högre lön av tidigare arbetsgivare och ringde för att rådfråga mig.
Jag frågade om lönen var skälet till att han bytte från början, han svarade nej, då svarade jag ungefär att:
Om din gamla arbetsgivare vill ha tillbaka dig nu oavsett kostnad så har du nog möjlighet att återvända om ett par år om du då känner att det var fel att inte gå tillbaka nu.
Han gick inte tillbaka, har aldrig hört att han ångrat det beslutet.
Ligger själv strax under 60k/mån och har en bra chef och kan jobba hemma när jag vill. Det är ett jäkligt gott liv. Aldrig att jag hade bytt bort det för 15k extra i månaden. Kanske om jag var helt fokuserad på FIRE och varje krona räknades, men där är jag inte. Tycker att du ska stanna där du är och va nöjd med att du har ett toppenjobb där du trivs.
Ett tips om du går tillbaka:För att skillnaden i praktiken ska vara någon alls krävs extremt tydliga befattningsbeskrivning, KPIer men framförallt en enorm disciplin från både dig och din omgivning. Vanans makt är stor och det blir sällan som man tänkt det.
Talar av egen erfarenhet, är man snäll i grunden så kommer man att vilja hjälpa andra och falla in i gamla hjulspår.
Rådet från mig är stanna där du är och tala om för din tidigare chef att det är en för stor risk att det blir fel för er båda.
Jag hade valt alternativ A, att stanna kvar på det nya. Du har redan varit hos den tidigare arbetsgivaren och känner till kulturen och chefen där. Du lämnade den av en anledning. På det nya jobbet har du möjlighet att utvecklas och så länge du trivs kör du på.
Tänk på att 15 000 högre lön blir 7 500 i fickan. Om din ekonomi tillåter det är det inte värt att gå tillbaka.
Om något/några år väljer du alternativ C som är en ny arbetsgivare med helt nya utvecklingsmöjligheter och/eller lönelyft. Blicka alltid framåt.
Vill inte kapa nån tråd men är det vanligt att en tidigare arbetsgivare hör av sig? Hade jag varit arbetsgivare hade jag sett nån som slutat som förlorad om personen inte själv tar kontakt.
Med det sagt hade jag inte låtit bara lönen styra , särskilt inte om jag inte gillar blivande chefen…
Kul att du frågar, men det verkar som om du bestämt dig?
Är det pengarna du oroar dig över anser inte jag att det är en viktig aspekt. Din hälsa kommer bli lidande för 6450 kronor extra till kontot varje månad. Är det värt ditt välmående?
Varför inte se om du kan förhandla upp lönen på nya jobbet med erbjudandet från gamla jobbet som argument? Det är väl ändå läge för att se om det går att höja lönen nu när du går över till fast?
Därutöver ca 60 000 kr/år extra i tjänstepensionsavsättning. Inte illa.
Många här råder att välja med hjärtat, dvs stanna, och det är nog rätt. Men ersättningsskillnaden är rätt stor ändå, även netto. Och du skriver att gamla jobbet innebär mindre pendling, mindre timmar och mindre ansträngning. Min spaning är att många bolag, stora som små, nu snabbt drar in på flexjobb eller iaf gör det mindre flexibelt, så inget man nödvändigtvis kan räkna med på sikt. Tex minst 3 dagar/vecka på kontoret verkar rätt standard numera. Om du är i fasen i livet att jobbet inte kan gå först, utan balansen med hela ekorrhjulet är viktigare bör det tas med i kalkylen tycker jag.
Har du FIRE-ambitioner i hyfsad närtid? Isf kan också pengar i handen idag vara ett argument.
Lite Äpplen och päron. Beror på vad du prioriterar. Nivån 60 per månad skulle räcka bra åt mig och jag är/var inte värst intresserad av att avancera uppåt. Avstånd till jobbet börjar störa mig om resan tar mer än 30 minuter Och om man behöver resa kommunalt. Jag uppskattar “på kontoret” som norm .Inte bra med halvtomt kontor. Följa din magkänsla är nog vettigt
jag hade tagit 75k dvs B alternativet OM det inte fanns kravet att jobba uteslutande på kontoret. Alla andra minus skulle kunna stå ut med och “lösa” dem.
Att gå tillbaka till att pendla varje dag (idag jobbar jag 100% remote, närvaro 1 dag var 3:e månad) skulle jag aldrig kunna tåla, inte ens för en dubblering av min lön.
Men är fysiskt närvaro inte en big deal då kör alt B! 180k mer per år är rätt mycket pengar (det finns mer värde i dom än bara de 6k netto varje månad)
Nej, om du frågar mig. Det låter som att det du har passar dig bättre. Du är över brytgränsen för statlig skatt, så effekten är inte lika tydlig. Att vara spikad på plats vägs inte upp av kortare pendling och färre timmar nödvändigtvis.
Sedan beror ju allt på hur gammal du är, hur du värderar karriär vs. trivsel etc.
Bara för att ge lite perspektiv:
Jag arbetar administrativt i kommunal verksamhet, är 30 år gammal och tjänar 31 000 kr/månad. Och jag är så jäkla nöjd, det är det bästa jobb jag haft i mitt liv! Flextid, bra chef och kollegor, spännande arbetsuppgifter, och det viktigaste av allt för mig - jag känner att min kompetens blir sedd och uppskattad, jag får göra nytta och använda alla kunskaper jag har. Jag är nöjd med lönen, jag kan leva gott på den och spara undan pengar.
Jag förstår att ni som tjänar sådana summor har jobbat upp er dit och kanske har utgifter därefter, men i mina ögon är det obegripligt att ens tänka tanken att byta jobb för lönens skull om man redan tjänar 60 000 kr. Jobba på ett ställe som gör att du mår bra. Punkt.