Hej! Jag står framför ett vägskäl i mitt arbetsliv. Jag är 28 år gammal och civilingenjör inom samhällsbyggnad som konsult.
I nuläget tjänar jag ca 37 tkr, tre år efter examen. Ökning på 1,5-2,5tkr per år verkar jag kunna förvänta mig.
Jag utvecklas bra och min chef pushar mig att gå ledarskapskurser för framtida chefer/ledare.
En konkurrent har hört av sig och är intresserade av att rekrytera mig. De erbjuder 43 tkr, med 3 fler semesterdagar. Där finns dock inte möjligheten för utveckling åt chefshållet på samma sätt. Det är även en ny grupp som startar upp, så kommer säkert vara lite utmaningar till en början.
Jag trivs väldigt bra på nuvarande arbetsplats, men när jag jämför med mina andra civing vänner, dock inom IT, märker jag att jag börjar halka efter. Med avseende på inflation, räntor, priser osv så behöver jag tänka på att 6 tkr är mycket pengar. Speciellt för framtida sparande, utveckling osv.
Möjligheten finns säkert att bolla detta erbjudande med min chef, men då tänker jag att jag möjligen kommer att ha misslyckats med någon “corpo-lojalitet” och att vissa dörrar kommer att stängas för mig, även om jag stannar kvar.
Hur ser ni på situationen? Någon som varit i en liknande sits? Värt att arbeta vidare på samma för att göra karriär och klättra på ett bolag? Eller hoppa runt var 3e-5e år? Tänker att det kommer att komma en lönetak förr eller senare i det fallet på kanske 60-70 som projektledare. Medan om man blir kvar och når högre chefspositioner kan se högre toppar?
/OP
Det är osäkra tider, kommer nog bara bli värre med lågkonjuktur ett tag nu.
Du utvecklas bra på nuvarande arbetsplats och har bra relation med chefen. Kan leda till högre position och då mer lön.
Du trivs på jobbet (en viktig faktor).
Ska du byta se till att avtala bort provanställning från kontraktet, lite mer säkerhet i dessa tider.
Min åsikt:
Stanna och se hur du utvecklas inom 2-3 år. Därefter byta jobb (bolla erbjudande med din chef) Generellt ger det mer utveckling, pengar, förmåner etc. för en själv att hoppa runt.
Det är ett svårt val och jag har varit i liknande situationer under min karriär. Jag fortsatte inom samma bolag så långt det gick. När det tog stopp valde jag till slut att byta jobb. Dessa är mina lärdomar:
Att ta sig an nya roller inom samma bolag är väldigt utvecklande och roligt. Så länge man trivs bra är det ett jättebra sätt att bygga upp sin kompetens
Att byta jobb är väldigt utvecklande eftersom du får uppleva en helt annan kultur, en helt annan bransch och/eller helt nya utmaningar
Att stanna kvar på samma jobb ökar inte lönen speciellt mycket. Det var först när jag så småningom bytte jobb som min lön rusade iväg
Om man stannar kvar för länge finns risk att man bli bitter på grund av att lönen inte följer med ens ökade ansvar. Om man däremot byter jobb finns risk att man inte trivs på det nya stället. Jag har upplevt båda
Om du gillar trygghet ska du stanna kvar. Om du lätt blir uttråkad ska du prova nytt. Jag upptäckte att jag tillhör den senare typen: så länge jag kunde söka nya roller inom företaget trivdes jag men så fort det tog stopp var det roligare för mig att byta jobb och prova helt andra branscher. Jag är oerhört tacksam för båda valen eftersom jag inte hade varit där jag är idag utan att testa båda, både erfarenhetsmässigt och lönemässigt.
I slutändan är inget av valen fel utan du ska välja det som lockar mest. Om du skulle lämna ditt nuvarande jobb, gör det på ett värdigt sätt så att dörren alltid är öppen om du skulle vilja komma tillbaka.
Detta är skitsnack. Du säljer din tid för pengar. Detta är en professionell, kommersiell relation. Din chef vill att du ska förhandla bra för ditt företag med andra parter, och du bör förhandla bra för dig själv med din chef.
Berätta för din chef:
att du är väldigt nöjd här
du har fått erbjudandet från konkurrenten (som motsvarar ditt marknadsvärde)
du skulle vilja diskutera alternativ för att antingen höja din lön just nu för att stanna eller diskutera kortsiktig ansvarshöjning med en högre lön
kanske du kommer överens om en bonus, om samma lön för kortare tid, om extra semesterdagar, om ett skriftligt avtal om en (större) löneökning vid nästa omgång, ett skriftligt avtal om en befordran inom kort. Hitta saker som är värda mycket för dig men kanske lite för honom. Här är en bra bok: Möts aldrig halvvägs:förhandla som om det gällde livet
Tröghet fungerar till din chefs fördel, försök minska det. Var bara ärlig mot honom att att byta jobb skulle innebära en betydande ökning.
Stanna och se hur du utvecklas inom 2-3 år. Därefter byta jobb (bolla erbjudande med din chef) Generellt ger det mer utveckling, pengar, förmåner etc. för en själv att hoppa runt.
Inte ovettigt, ska fundera på det. Det kanske är lite för tidigt för att börja kolla runt.
Om du gillar trygghet ska du stanna kvar. Om du lätt blir uttråkad ska du prova nytt. Jag upptäckte att jag tillhör den senare typen: så länge jag kunde söka nya roller inom företaget trivdes jag men så fort det tog stopp var det roligare för mig att byta jobb och prova helt andra branscher. Jag är oerhört tacksam för båda valen eftersom jag inte hade varit där jag är idag utan att testa båda, både erfarenhetsmässigt och lönemässigt.
Jag gillar nya arbetsuppgifter, vilket jag får på min nuvarande arbetsplats. Det enda som verkligen väger ner det är lönen just nu.
Tröghet fungerar till din chefs fördel, försök minska det. Var bara ärlig mot honom att att byta jobb skulle innebära en betydande ökning.
Bra argument. Ja, jag får ta det med chefen och se vad som sägs. Jag kan tänka mig att stanna kvar för livet om lönen skulle skala med mitt marknadspris som de verkar göra i asien? Aja, får checka antar jag.
Svårt läge, jag är i liknande situation men har jobbat aningen längre och är aningen äldre. Jobbar dessutom i samma bransch. Jag tror tyvärr att vår bransch ligger lägre än IT så du kan nog inte jämföra rakt av där.
Än så länge har jag valt att stanna på mitt nuvarande jobb, men ingen av dom som har velat rekrytera mig har gett mig några bra lönerbjudande. 6000kr mer är ett bra erbjudande tycker jag själv. Men förhoppningsvis kanske du kan nå den nivån förhållandevis snabbt på ditt nuvarande jobb med.
Om du vill nå andra positioner tänker jag att det finns ju säkert inga nackdelar med att byta jobb till den nya arbetsgivare, jobba där några år och sedan komma tillbaka till din gamla arbetsgivare eller nån annan för den delen och få en högre position på så vis.
Det jobbigaste jag själv tycker med jobbyte är att jag trivs idag på mitt nuvarande.
Att vi går en lågkonjunktur till mötes, då är det skönt att inte vara sist anställd.
Att det är en ny grupp som startar upp kanske kräver att du förväntas jobba väldigt hårt för att lyckas med detta? Är du villig för det för 6000kr mer? Viktigt att undersöka detta, även om det är svårt.
Du kan även välja att prata med din chef om att du inte är nöjd med din lön utan att dra in information om andra erbjudanden. Om din arbetsgivare vill satsa på dig vill de såklart att du ska vara nöjd med din lön.
Men från en person inom samma bransch måste jag säga att din lön ändå låter marknadsmässig. Risken om du byter till en arbetsgivare som kan erbjuda dig en lön som ligger något över den marknadsmässiga lönen är att din framtida löneutveckling blir lidande.
Stämmer det verkligen med lönestatistiken att det är så dåligt? Jag hade typ 28k efter tre år men det var för tio år sedan. Visserligen en mindre lönsam inriktning av civ ing, men har det ändrats så snabbt? Beror ju på vart i landet man bor också förstås.
För egen del är lönen mindre viktig, skulle lätt välja att stanna där jag trivs med bra utvecklingsmöjligheter före någon tusenlapp hit eller dit.
Finns bra statistik på scb om du vill djupdyka, men ja du var underbetald. Efter 3 år som civ.ing bör man iaf ligga över en svensk medellön. Allt annat är galet.
Som samhällsbyggare arbetar man nästan uteslutande inom offentlig sektor, vilket drar ner lönenivån en del. Med tre års yrkeserfarenhet är man dessutom fortfarande ganska junior, och som konsult på de större bolagen innebär det normalt att det man debiterar inte bara ska täcka ens egen lön, utan även lite av de mer erfarna kollegornas löner. Sen kan man såklart tycka vad man vill om det.
Jag jobbade på ett större konsultbolag och tror att jag hade en ganska normal lön för min tjänst. Men jobbade med klimat och hållbarhet och det ger sällan dom höga lönerna.
Men ja, du verkar ha rätt. Jag gick in på Saco Lönesök och medellönen för civ.ing som tog examen 2019 ligger på 39k (median är något lägre). För mig som tog examen tio år tidigare ligger den på ca 54k. Men som alltid är det stor skillnad på bransch, stad etc.
Du ska inte lyssna på andra angående lön men det du kan göra är att prata med din chef och berätta att du har blivit erbjuden ett bättre betalt jobb. Det är så det funkar i arbetslivet, sen får du ta ställning till hens svar du behöver inte ens göra något mer än så.
Sämsta du kan göra är att byta jobb i affekt och utan att ha varit öppen i din kommunikation. Sen är det en dålig inställning att tro att företaget kommer straffa dig för du är öppen och transparant mot dom för det funkar precis tvärtom.