Man 35-40 år, pluggat civilingenjör
Lång erfarenhet inom service, försäljning m.m. innan och under studierna.
Första jobb efter masterarbetet 2020: rek. Ingångslön Sveriges ingenjörer 35.5k/mån 6 v semester. Undantagen lönerevision förhandlade jag upp till 36.5k mån
Andra jobbet 2022. Gick in på 37k/mån. Var undantagen lönerevisionen men förhandlade upp till 42,5k då jag blev erbjuden fast.
2023 vanlig lönerevisionen gav 44k/mån
Nytt jobb i 2024 inom ny branch (IT) 48.5k/mån, 6 v semester, tjänstepension (likt tidigare anställningar)
Undantagen lönerevisionen fram till 2026.
Vida överträffat förväntningarna. Har bett om ett samtal om nuvarande situation, prestation, framtiden och lön.
Jag tittade på Saco och jag borde ligga mellan 56-72k/mån för min roll (projektledare), branch och utbildning beroende på om man ser till utbildningsår/födelseår.
Har mycket ansvar, avlastar nyckelpersoner och har flera ggr fått beröm av beslutsfattare för hur jag sköter mitt jobb.
Vad är ett rimligt anspråk? Hur skall jag lägga upp och motivera högre lön? (Finns inget options- eller bonusprogram, ATF dagar, förmånsbil). Bolaget går väldigt bra och växer stadigt.
Under anställningsprocessen så avhandlades löneanspråket i förhållande till en roll som istället tillsattes av en annan person. Utifrån min erfarenhet så erbjöd man mig ett mer övergripande projekt- och kundansvar. Men vi hade ingen diskussion om att ändra lön i förhållande till detta.
Läser på forumet om 20-30 åringar som får 50-65k/mån ibland utan arbetslivserfarenhet.
Med det sagt vill jag känna att jag kommer någonvart och att det finns en framtid (ekonomisk frihet och att jag blir kompenserad för jobbet jag gör och ansvaret jag har)
Tack!