Hur stora lönehopp har ni fått under era jobbyten?

Hur vanligt är det egentligen med större löneökningar inom IT?

Jag är relativt tidig i karriären (ca 3 år som systemutvecklare, fullstack) och låg på 35k, med en möjlig höjning till 36k. På mitt företag ligger löneökningarna runt 3% per år eftersom det finns en gemensam pott.

Jag valde att byta jobb till ett företag över gatan och fick 46k för en backend-roll inom samma område. Det blev alltså runt +30% istället för 3%, plus bättre förmåner.

Jag bor i en medelstor stad (inte Stockholm/Göteborg/Malmö).

Hur vanligt är det här enligt er?
Är det standard att behöva byta jobb för att få upp lönen?
Hur stora ökningar har ni sett vid jobbyten vs internt?
Finns det exempel där man faktiskt fått bra löneutveckling utan att byta?

1 gillning

Tyvärr är det ofta det krävs jobbyte för att få upp lönen. Det finns undantag med regeln är nog jobbyte…

6 gillningar

Ja, detta är en av de saker jag tycker är mest synd i Sverige att man måste byta jobb.

Problemet är ju de branscher där det bara finns en arbetsgivare (typ Försvaret).

Alternativkostnaden för att INTE byta är som du själv beskriver skyhög.

8 gillningar

De största ökningarna under min drygt 20-åriga karriär har skett inom företagen, började på 15k och ligger på 70+ nu. När jag bytt företag har jag nästa än alltid gått ner eller matchat tidigare lön…

Men jag kanske är undantaget som bekräftar regeln :smiley:

1 gillning

För stora lönehopp, tyvärr i princip ja. Jobbade länge på ett relativt stort företag och där var det alltid relativt “små lönehopp” för de som bytte jobb internt men för nyrekryteringar externt kunde det bli/behövas betydligt större lönehopp för att få till en anställning.

3 gillningar

Gratulerar till en bra höjning, i början av karriären är det en bra ide att byta jobb vart 3:e år eller i alla fall göra en koll om gräset är grönare på andra sidan

Vill man höja lönen mer så kan det vara bra att kolla vad man får utanför Sveriges gränser

Det beror på arbetsgivaren och situationen.

Jag dubblade min lön på drygt 5 år hos min första arbetsgivare.

Sen bytte jag arbetsgivare och gick ner 4000 kr i månaden då jag prioriterade den arbetsgivaren och uppgifterna.

Sen lyckades jag nästan dubbla lönen hos den arbetsgivaren, men det tog 12 år. Räknar inte in bonus och liknande.

Min lön idag är nästan 4x den lön jag hade som ingångslön. Är civ ingenjör om du undrar.

2 gillningar

Jag håller helt med dig. Dessutom kan det bli rörigt på arbetsplatser där det är hög personalomsättning, i synnerhet då det rör sig om chefer.

Största ökningen +27.000 kr/mån, det var ett jobb där de verkligen ville att jag skulle börja.. Största minskningen -23.000, det var ett jobb jag verkligen ville ha.

2 gillningar

Aldrig bytt jobb efter plugget. Haft samma arbetsgivare sedan jag kände mig färdig med universitetet. Men jag har bytt roller några gånger så jag svarar utifrån det.

Jobbat i 8år snart, har fått 3st ~10% ökningar, (ca 5000kr) i och med 3 nya roller och 3 nya chefer i samband med det. Har samtidigt alltid (förutom ett av covidåren) fått högre ökning än bara maxdelen av potten. Ser att min snittökning per år är 8%, är glad att det finns arbetsgivare som visar uppskattning innan man hotar med att sticka.

Har förstått att det finns många chefer som hävdar att de inte kan sträcka sig utanför potten trots att den anställde levererar.

I 90% av fallen låter det som strunt och i de sista 10% kan det nog vara sant, om bolaget går riktigt kasst.

Beror på chefen och hur bra dem tycker du är. Jag har gjort liknade hopp i lön på samma arbetsplats genom att vara ödmjuk och förklara att man är jagad och får erbjudanden som man inte vill ha egentligen, men inte kan ignorera pga skillnaden i lön.

Om du har en bra chef så kan den motivera uppåt varför du behöver en lönerevision(rekrytering och onboarding kostnader, kostnaden för att ny person som skall ersätta blir fel, marknadszlöner etc).

Om det inte går så får man ju byta. Då är det ju ingen som belönar en för att man stannar kvar, de bara litar på att folk är bekväma och rädda.

1 gillning

Det är väl inte något som är unikt för Sverige, när jag jobbade i USA pratade man alltid om att snabbaste vägen till högre inkomst är att byta jobb typ vart tredje år. Sen kan man ju även använda ett annat jobberbjudande som motivering till att få högre lön av sin nuvarande arbetsgivare, men det kräver ju att man inte är rädd att stå på sig.

1 gillning

Jag jobbade statligt tidigare, bytte till exakt samma tjänst, också statligt, fick upp lönen med 11k.

Inom staten finns det dessutom tydliga riktlinjer för lönen, BESTA.

Helt orimligt att det ska behöva vara så. De blöder kompetens för att de inte tar hand om sina anställda. Så får man lägga tid och kraft på att rekrytera, säkpröva, lära upp en person som sedan slutar inom 3 år. Under tiden går kollegorna på knäna för de ska bära den tappade resursens arbetsuppgifter. Och så får man börja om, och i slutändan tvingas man rekrytera en person med högre lön än den som slutade för man inte hade budget att öka lönen för den redan anställde.

1 gillning

Jag har till och med gått på intervjuer och fått skarpt erbjudande om högre lön som jag visade för chefen på jobbet jag hade.

Begärde samma grundlön (nya jobbet hade bättre bonus). Fick 5k höjning istället för begärda 8k och sa upp mig i stort sett direkt efter.

Jag var uppskattad av kunder, kollegor chefer men av någon jäklar princip så är det bom stop att öka lönen inom samma företag ens när man svart på vitt visar på bättre lön på annat jobb.

Absolut byta jobb.
På 30 år ökat lönen med 350%. Startlönen redan då bra.

För två år sedan jobbade jag som junior konsult hos en kund som köpte ut mig och erbjöd mig fast anställning med chefsroll. Hade totalt 1 års arbetslivserfarenhet vid tillfället, efter studier i industriell ekonomi och management. Ökade min lön med 80%, vilket är helt galet egentligen.

Jobb 1 - ingångslön

Jobb 2 - +24%

Jobb 3 - +26% (baslön +1% per fakturerad heltidsdag)

Jobb 4 - +2.5%

Jobb 5 - +37.5%

Jobb 5.1 - +3.6% (lönejustering enl. kollektivavtal :frowning: )

Jobb 2: +39%

Jobb 3: +30%

Löneök övriga 13 år då jag inte bytt jobb, snitt 3.5-4% skulle jag tro.

I min erfarenhet kommer företagen sällan ge betydande löneök till någon med mindre än att de säger upp sig först. Jag vet en hel del på mitt bygge som fått uppemot 8-10% utan rollbyte. Oklart hur men misstänker hot om uppsägning. Aldrig hört ngn som sagt att företaget självmant kom och gav ut. “Billigare är bättre “ verkar vara devisen.

1 gillning

Första jobbet = 19 tusen , slutade på 26.

Andra jobbet = 28 tusen, slutade på 52.

Tredje jobbet = 61 tusen and still going.

Jobbat inom IT i 12 år och är under 40. Så känner mig ändå helt ok med detta. Så nej, har man tur med val av område inom IT och kämpar/hotar lite, så kan man få upp sin lön på befintlig arbetsplats, men svårt i många fall. Jag hade tur, timing och visste hur mycket pengar jag drog in till företaget. Samt området jag utvecklade mig inom var väldigt eftertraktad. Bor också i en medelstor stad. Har kommit fram till att när man kommer upp i en lön man är “nöjd” med, så är arbetsplats, chef, kollegor och arbetsuppgifter viktigare än om man har 60 eller 70 tusen i månaden.

Mvh

1 gillning

Är civilingenjör inom logistik men typ knappt jobbat inom det. Utan mer planering och projektledning. Jobbade nästan 10 år hos min första arbetsgivare med modesta löneökningar. När jag bytte fick jag upp den fasta lönen till 41k + betald resor och restid 5 mil enkel resa vilket var ca30% upp i lön. Nästa byte av arbetsgivare gav 5k i påök och nuvarande gav ungf samma så ligger strax under 60k och är nu 47år.