Hur lång tid tog det för dig att fördubbla din lön?

Från det att du fick din första fasta heltidsanställning (efter avslutade studier) tills dess att din nominella bruttolön var fördubblad, (om du vill även tripplad, fyrdubblad etc.).

Nämn gärna även utbildning, yrke och vilket år du började arbeta då detta såklart har ett stort förklaringsvärde.

Funderingen kommer egentligen från en målsättning jag har att från det att jag börjar arbeta på heltid i juni 2022 (vid 25 års ålder) fram tills dess att jag fyller 30 lyckas dubbla min lön. Jag vet inte om det är en realistisk målsättning eller inte men det borde inte alls vara omöjligt.

2 gillningar

Spännande fråga!

Nu är jag lite specialfall då jag drivit eget länge. Men det tog mig ca 10 år. Började på ca 22 000 SEK runt 2005. Runt 2015 hade jag en lön över 40 000 SEK.

Jag tycker dock ABSOLUT att du ska sikta på att dubbla den på 5 år! Det är ett bra mål - och - om du bara lyckas höja med 75 % så kan du gråta hela vägen till banken / fondroboten. :wink:

Få saker är så viktiga i ens ekonomiska resa som att försöka maximera sin lön. :+1:

6 gillningar

För mig tog det ca 3 år att nästan dubbla - hade en ingångslön på ungeför 32 000 och efter 3 år hade jag strax under 60. Nu efter 7 år har jag fyrdubblat från den lön jag hade när jag började (är 32 idag). Men stod ganska still i några år innan jag bytte jobb :slight_smile:

1 gillning

Tack Jan!

Följer en del FIRE-folk som ofta har stort fokus på kostnader, passiva inkomster och sidoinkomster. Även om jag tror att detta är bra så tänker jag ändå att det enklaste kanske är det bästa, gneta på och stadigt öka huvudinkomsten så kommer det andra efter hand som en bonus.

Ingång 27
31 efter 1 år
45 efter 2 år
55 efter 3,5 år
85 efter 4,5 år

2 gillningar

Mitt sämsta år hittills har varit 5,1% och mitt bästa var 11,8%. Det kändes stabilt tills för 1 minut sedan.
Har nog aldrig blivit så besviken över min löneutveckling som när jag började läsa denna tråden.

Edit: att @janbolmeson “gillar” min låga löneutveckling var sista spiken i kistan :joy: :joy: :joy: :joy:

9 gillningar

Man får göra som man vill, men jag tänker att:

• Finns en gräns för hur mycket man kan dra ner på saker och skära kostnader. Det finns ingen gräns för hur mycket pengar man kan tjäna.

• Högre lön skapar högre inkomster i framtiden eftersom t.ex. 18,5 % sätts av i obligatoriskt pensionssparande upp till 47 700 SEK/mån. Det maxar även alla välfärdssystem vi har.

• Kassaflöde är egentligen viktigare än stora tillgångar.

• Högre lön är ofta ett resultat av att man investerat i sitt humankapital vilket egentligen är det viktigaste.

och så vidare. Så det finns många väldigt viktiga aspekter i att “maxa” lönen så mycket som möjligt.

1 gillning

Fattar hur du känner… Det är som att läsa “Vad har du i lön?”-tråden all over där man känner sig typ sämst och fattigast i forumet. :flushed:

Det är nu man får komma ihåg att detta forum är så långt från genomsnittet i Sverige som möjligt. Det är ju bara kolla här:

Haha, nej, det var mer från ett empati-perspektiv. (Men inser nu att det kunde misstolkas) :man_facepalming::heart_eyes:

4 gillningar

Jag tackar för din empati och snyftar vidare till kontoret, snart dags för löneförhandling.

Så sant så sant.

4 gillningar

Jag kan ju säga att jag inte har hunnit dubbla min lön än, har jobbat 8 år, och hoppas att det kommer ske inom 1 eller 2 år.

2 gillningar

Det är alltid en fråga om vem eller vad man jämför mot helt klart. Är generellt sett mest för att jämföra mig mot mig själv och inte andra. Speciellt folk med andra utbildningar i andra branscher.

Att olika yrken har olika ingångslöner tycker jag är rimligt, den enorma skillnaden i möjlighet till löneutveckling känns däremot mer “problematisk” för ett samhälle (om man har som politiskt mål att det ska vara jämlikt vill säga). Betoning såklart på just “möjlighet”, då många aktivt prioriterar andra värden än lön.

2 gillningar

Jag har väldigt svårt att räkna på detta på ett jämförbart sätt.
Min ingångslön på mitt första jobb var runt 28k brutto.

Vad jag har idag “motsvarar”* ungefär tre gånger detta, ca 8 år senare.

* Motsvarar, genom att räkna baklänges av vad jag får ut netto skulle motsvara om jag fick det hela som lön. Men det gör jag inte, för min ersättning är en kombination av lön och utdelning där utdelningen har betydligt lägre skatt. Jag får alltså ut en nettolön som motsvarar att min bruttolön vore 3 ggr högre än för 8 år sedan, men den faktiska bruttokostnaden för det är lägre tack vare hur skattesystemet är utformat.

Tillägg: yrket sorterar in under IT-branchen.

2 gillningar

Jag tänker att det också är en fråga om välmående. Att höja lönen 1000kr med bibehållen konsumtion eller att sänka konsumtion 1000kr med bibehållen lön ger ju båda lika stort utrymme för investeringar men det är stor skillnad på livskvaliteten.

Speciellt för oss som fortfarande har den absoluta majoriteten av både investeringar och konsumtion framför oss.

1 gillning

Ja, men även sedan faktiskt.

Jag har vänner med stora tillgångar men inget kassaflöde. Det är ganska “rädda” eftersom om de blir av med tillgångarna så kommer de ha svårt att bygga upp dem igen.

Om man har ett högt kassaflöde, så behöver man inte vara så orolig för tillgångarna eftersom man kan bygga upp dem igen, men har alltid nya pengar för investeringar och så vidare. Så om jag skulle välja mellan en hög tillgångsmassa och ett motsvarigt kassaflöde (t.ex. 10 Mkr eller 700 000 SEK/år) så skulle jag hellre ta 700 000 SEK/år alla dagar i veckan.

3 gillningar

12 år från 2005-2017.
Det skulle ha gått betydligt snabbare om jag fokuserat på det.

Har aldrig haft något heltidsarbete.
Ärvde någon miljon i ungdomen och sedan dess har jag levt på börsen.

(edit: inte menat som ett svar till Jan egentligen…)

1 gillning

sep 2019 30’ ålder 21
mar 2022 53’
ålder 24
yrke IT konsult
snart dubbelt…

1 gillning
  1. Är det ett val du till någon del ångrar idag? Alltså, att du inte började arbeta (parallellt med passiva inkomster från börsen)?

2. Om du inte hade ärvt någonting alls och istället arbetat 100%, tror du att du hade haft mer eller mindre pengar idag?

1 gillning

2004-19000
2010-38000
2017-45000
2021-65000

Idag 44 år gammal, högre statlig chef. Lite galet ändå att jag är i lägre inkomstintervallet i den här gruppen :sweat_smile:
Edit:glömde utbildning, magister biologi (typ, inte tagit ut min examen…)

1 gillning

12 år ungefär, 1997-2009.

De 12 år som sedan passerade har verkligen inte dubblat slantarna sedan, men sådan är min bransch.