Hur lång tid tog det för dig att fördubbla din lön?

2004 - första jobb efter examen: 12 500 kr/mån
2006 - första jobb som motsvarade utbildning: x2
2008 - x3
2015 - x4
2017 - x7
2019 - x8
2021 - x20

Edit: utbildning: magisterexamen i elektronikkonstruktion, men mest jobbat med hårdvarunära programmering.

11 gillningar

Du vann tråden @esko. :joy::+1:

2 gillningar

Vad jobbar du med och behöver du en apprentice ?:sob::sob::sob:

4 gillningar

Editerade min post med utbildningsinfo, men just nu jobbar jag som “System Software Engineer” för ett stort Amerikanskt företag.

2 gillningar

Jobbar inom IT och är utbildad systemvetare. Inledde min karriär år 2000 som konsult och tror min ingångslön var 16000kr. Idag är lönen ca 64000kr tror jag. Efter ett par år så bytte jag till en startup och gick ner i lön i utbyte mot optioner. Det var det särklassigt bästa ekonomiska beslutet jag gjort och kommer göra under min livstid. Jag offrade 2000kr/mån i lön för en möjlighet att tjäna miljoner långt senare.

Jag har aldrig jagat lön och löneökningar. Som chef idag blir jag helt matt när jag har anställda som vill maximera sin lön och i synnerhet innan de bevisat att de levererar på den. Mitt råd är att du både kommer dubbla och trippla din lön fortare om du inte blint fokusera på lönen. Se till att positionera dig på ett arbete med karriärmöjligheter och visa framfötterna. Var ambitiös och ta ansvar så blir du den givna kandidaten när någon skall lyftas upp på nästa nivå vilket i sin tur automatiskt kommer ge dig en bättre lön för då skall du helt plötsligt ligga i linje med övriga personer på den nivån.

13 gillningar

Ca 10 år 2010 - 2020

Jobbar som läkare

3 gillningar

3,5 år till dubbling och sen 5 år till nästa dubbling, dvs 8,5 år för att fyrdubbla ingångslönen. Det bådar ju inte gott med avtagande ökning. :nerd_face:
Civ ing IndEk.

1 gillning

Absolut! Mitt fokus kommer såklart primärt att vara på att göra ett bra jobb och se till att min chef ser och värderar det jag gör innan jag gör anspråk på en högre lön.

2 gillningar

Inser att jag inte är med i gamet.
20x12500=250’000:-/månad (3’000’000 /år)
Väldigt imponerad lön, grattis

2 gillningar

Smått galna lönekarriärer vissa gör… :astonished:
Själv har jag på ca 7 år ökat med ca 50%, hoppas kanske på en dubblerad lön sett till köpkraft jämfört med ingångslönen lagom till pension (med 2% inflation borde det bli en dryg fyrdubbling).

4 gillningar

8 år till dubblering från 2010.
Sedan dess kapat arbetstiden till ca 85% och ligger nu (netto inkl utdelning) på drygt 2,5 gånger insatsen.
Civ ing, ångrar inget.

2 gillningar

Ja, ingen kan anklaga forumet för att inte visa att det går att stretcha lönen. :joy:

Hoppas du som läser tar det som inspiration istället för att känna resignation. Kan de så borde man själv kunna också. Allt över 2 procent om året (=dubbling på 35 år) är ju bättre än snittet i Sverige.

Ps. Medianlön i Sverige är 32 400 sek/mån.

8 gillningar

Det är ganska lätt att Xa snabbt!

Man ska bara se till att komma ut på arbetsmarknaden i en riktigt usel tid (1991) då är det supernajs att Xa :joy:

2 gillningar

Det var verkligen meningen när jag startade tråden! Att se vad som kan tänkas vara en rimlig målsättning framåt, inte för någon att se ångerfullt tillbaka!

Jag trodde helt klart att det skulle vara fler som ännu inte dubblat sin lön, hade inte räknat med att se dessa snabba tre- och fyrdubblingar.

Jämför mig dock bara med mig själv. Inte folk här på forumet och inte heller befolkningen i stort som har helt andra utbildningar, åldrar och ambitioner.

3 gillningar

Får man lov att fråga vilket/vilka yrken du har och har haft?

2 gillningar

Dubblat på Ungefär 6 år. Gick in på 25000. Bytt tjänst två gånger under perioden till mer ansvar.

1 gillning

24 år och nu är månadslönen 100% upp :joy::+1:. Sedan kompenserar jag det med investerade pengar på börsen. Då slipper min arbetsgivare bli så fattig och ge mig 8-10% årlig löneökning :joy:.

3 gillningar

Civ.ing. i en relativt liten bransch som i grunden jobbar mot/för offentlig/skattefinansierad sektor. Bytt jobb två gånger och jobbat som både beställare och beställande.

Låg typ två snäpp under övre kvartilen av ingångslöner och ligger nu ett snäpp under övre kvartilen i den större bransch som min bransch ingår i (baserat på skakigt statistiskt underlag).

Baserat på samma underlag har jag gissat på att personer nära pension i min bransch idag tjänar ungefär dubbla min ingångslön.

Grafen nedan visar skillnad per år jämfört med min ingångslön och extrapoleringsgudarna siar om att dubbleringen infaller dryga 10 år efter examen.

3 gillningar

2017: ca 30000 kr
2022: ca 60000 kr

Från fast anställd i stort bolag till konsult i litet bolag med rörlig lön. Ej avslutad civ.ing datateknink. Arbetar inom IT.

2 gillningar

Jag tänker att det är ganska meningslöst att jämföra löneökningstakt mellan tidsperioder med olika inflation.

4 gillningar