Sedan jag började jobba heltid i slutet på 2011 så har jag nästan exakt dubblat min bruttolön från ingångslönen på 29k. På 11 år blir det en snittökning på 6,5%.
Det är ingenting jag förväntar mig fortsätta framöver utan att bli chef eller liknande, men förhoppningen är ju fortfarande att slå inflationen liksom
edit: det är en mix av ~2% löneökningar, ett jobbyte samt en större och en mindre lönerevision. Men när man ritar upp det över tid ser det faktiskt ganska linjärt ut…
5% i snitt sen 2000.
Men har inte fått årets höjning än.
Har även vid två tillfällen gått ner rejält i lön för att jag prioriterat annat än lönen. 12% ena gången och 10% (och dessutom till nästan ingen bonus) andra gången.
Tänkte bara förtydliga att tanken med denna tråden var lite att kunna jämföra löneutveckling utan att redovisa vad man har i lön.
Kan man ju göra om man vill här med eller i tråden Vad har du i lön?, men jag tänker att det kanske är fler än jag som inte vill skriva ut en siffra och ändå kunna göra en jämförelse…
Jag är samhällsvetare i botten, så uppställningen får jag fan inte till, men 4,5% i snitt sedan år 2000 ungefär. Merparten de första åren då jag fick en större ökning på ca 15%.
100% på 24 år. Sedan 1998. . 100% Lojal till samma företag. Börsen och 100% Global indexfond eller bred Sveriges indexfond har säkert avkastat “lite” mer senaste 24 år .
Om jag räknar på exakt samma sätt och samma period så blir det 6,97% per år i snitt, men då har jag helt bytt bransch och de verkliga löneökningarna har kommit i samband med byte av tjänst eller tjänstegrad medan årliga revisioner har varit rätt snåla, dvs runt 2%.
Har haft ca 17% per år i löneutveckling senaste 22 åren. Räknade på lön efter skatt eftersom jag var doktorand och försörjde mig på stipendier 2000, så detta är min ungefärliga löneutveckling under hela min karriär.
Haha… Jag brukar också göra så. Men så satt jag här på kvällen och kände att det var lite hjärngympa. Är ju inte så ofta man får repetera den muskeln. Har ju ändå mina 110 (gamla) hp-poäng i matte.
Jag räknar från 2002 eftersom jag startade mitt nuvarande jobb då. 5,2% i snitt sen dess. Hade ganska låg lön initialt och har haft några större höjningar som höjer medlet pga av att jag bytt tjänst inom företaget.