Hur stor genomsnitts-löneökning i % har du haft per år sedan år 2000

Jag räknade enligt formeln:
(lön år 2000)*(procentuell ökning)^22 = (nuvarande lön)

Exempelvis:
12000kr * 1.05^22 = 35103kr

Sedan år 2000 har jag uteslutande inom IT och jag har jag haft 4.34%/år i genomsnittlig löneökning.

Bra eller dåligt?
Hur ser det ut för er?

Mitt värde är oändligt då jag hade 0 i lön 2000.

Tar vi från 2009 istället.

17800xX^13=46241
X=1,0762

2 gillningar

Sedan jag började jobba heltid i slutet på 2011 så har jag nästan exakt dubblat min bruttolön från ingångslönen på 29k. På 11 år blir det en snittökning på 6,5%.

Det är ingenting jag förväntar mig fortsätta framöver utan att bli chef eller liknande, men förhoppningen är ju fortfarande att slå inflationen liksom :grimacing:

edit: det är en mix av ~2% löneökningar, ett jobbyte samt en större och en mindre lönerevision. Men när man ritar upp det över tid ser det faktiskt ganska linjärt ut…

1 gillning

5% i snitt sen 2000.
Men har inte fått årets höjning än.

Har även vid två tillfällen gått ner rejält i lön för att jag prioriterat annat än lönen. 12% ena gången och 10% (och dessutom till nästan ingen bonus) andra gången.

1 gillning

Tänkte bara förtydliga att tanken med denna tråden var lite att kunna jämföra löneutveckling utan att redovisa vad man har i lön.

Kan man ju göra om man vill här med eller i tråden Vad har du i lön?, men jag tänker att det kanske är fler än jag som inte vill skriva ut en siffra och ändå kunna göra en jämförelse…

Jag är samhällsvetare i botten, så uppställningen får jag fan inte till, men 4,5% i snitt sedan år 2000 ungefär. Merparten de första åren då jag fick en större ökning på ca 15%.

1 gillning

100% på 24 år. Sedan 1998. :grin:. 100% Lojal till samma företag. Börsen och 100% Global indexfond eller bred Sveriges indexfond har säkert avkastat “lite” mer senaste 24 år :+1:.

2 gillningar

4% i snitt sedan 2008. Jobbar som testare/utvecklare inom järnvägsbranschen.

1 gillning

Om jag räknar på exakt samma sätt och samma period så blir det 6,97% per år i snitt, men då har jag helt bytt bransch och de verkliga löneökningarna har kommit i samband med byte av tjänst eller tjänstegrad medan årliga revisioner har varit rätt snåla, dvs runt 2%.

1 gillning

Hej,

Har haft ca 17% per år i löneutveckling senaste 22 åren. Räknade på lön efter skatt eftersom jag var doktorand och försörjde mig på stipendier 2000, så detta är min ungefärliga löneutveckling under hela min karriär.

Mvh
F

1 gillning

4.8% per år sen 2005.

1 gillning

Eftersom det är lördag kväll så kommer här lösningen på ekvationen:

Löneökning = ( Lön2022 / Lön2000)^(1/antal år)-1

För mig: 3 %… :flushed:

2 gillningar

Tjusigt, tack för den snyggare ekvationen!

Jag var lite lat och slog bara in uträkningen i telefonens kalkylator, sedan justerade jag procentsatsen tills jag fick “rätt” nuvarande lön :slight_smile:

2 gillningar

Haha… Jag brukar också göra så. Men så satt jag här på kvällen och kände att det var lite hjärngympa. Är ju inte så ofta man får repetera den muskeln. Har ju ändå mina 110 (gamla) hp-poäng i matte.

1 gillning

Just det, för du har väl inga andra inkomster förutom det du redovisar som lön? :thinking: :smiley:

Haha, frågan var ju på lön. Började på 25 000 SEK år 2000 och har 47 000 SEK idag. Räknade inte med kapitalinkomster, då blir det ju jobbigt… :flushed:

1 gillning

Hmm, jag läste till Systemvetare, 20 poäng förenklad matte… :roll_eyes:

1 gillning

Kan avslöja att vi använde den här sajten redan 2005…

Gjorde det ikväll också för att få facit… Men det är en hemlighet… :grin::nerd_face:

2 gillningar

HR chefer på ens egna bolag är ofta sjukt snåla. Gav honom en rejäl utskällning vid förra lönerevisionen … i spegeln :joy:

3 gillningar

Jag räknar från 2002 eftersom jag startade mitt nuvarande jobb då. 5,2% i snitt sen dess. Hade ganska låg lön initialt och har haft några större höjningar som höjer medlet pga av att jag bytt tjänst inom företaget.

1 gillning