Såhär i tider av löneförhandling blev jag nyfiken på hur min löneutveckling sett ut historiskt. Så jag började skapa en graf från mitt första jobb efter universitetet med start 2008 och framåt.
Tyvärr hittar jag inte siffror för vissa av åren. Är det någon som har tips på vart jag kan leta? Min bank verkar inte spara transaktioner för så långt tillbaka och jag hittar inget på Pensionsmyndigheten.
Ifall ni är nyfikna och vill starta en diskussion och jämförelse så kan jag bjuda på några siffror (med uppskattade siffror på de år som saknas):
Snitt 5 % och 1464 kr per år
Högst 11 % / 3700 kr (bytte till en annan konsultfirma)
Lägst -7 % / - 2500 kr (började jobba i idéburen sektor)
Har civilingenjörsutbildning med en mindre lönsam inriktning och bor i storstad.
Vet inte hur länge tillbaka du vill kolla, men kanske gå in på skatteverket? Där hittar man gamla deklarationer och på det sättet hitta tidigare inkomster, alternativt om du vill veta så långt bak i tiden att e-deklaration inte fanns får du kanske ringa in och begärara fysiska kopior på gamla deklarationer.
De var ju ett trevligt hopp 2018-2019. Sen lönar de väl alltid att byta jobb och kontrollera vad man kan få för löner. Man upptäcker ju hur mkt du är värd på “marknaden”.
Absolut, lönen är bara en del. Och jag värderar många andra saker väldigt högt också, annars skulle jag tex inte gått till idéburen sektor trots sänkt lön.
Ska se om jag kan hitta info om mina första sommarjobb, vore intressant att komplettera med
Tack, det funkade! Collectum hade allt samlat. Dock verkar det vara vad som står på lönespecifikationen som dom har, dvs även semesterersättningar och traktamenten etc, men kunde lista ut vad själva grundlönen var.
Låter ju som en oerhört bra utveckling! Men om man börjar lågt så påverkar det mycket förstås.
Jag vet inte hur intressant siffran är egentligen. Men tänker att det kan ge en lite energi inför löneförhandlingen om man vet att man brukar snitta kring 5 %, så att man inte har 2 % som referens eller något annat.
Har oerhört brokig löneutveckling, med allt från 0% till 45% lönehöjningar sedan 2006.
Men i snitt (CAGR) har jag fått 12,4% årligen. Ej räknat bil och andra förmåner.
Själv fick jag 2,8%. Tråkigt när man jämför med er andra här! Facket rekommenderade 2,2%, så var nöjd först men deras riktlinjer kanske inte är något man bör gå efter?
Det skiljer mycket i olika branscher förstås, och vart man är i karriären och annat. Men Akademikerna (som jag tillhör) har ett sifferlöst avtal som jag förstått så det finns inga procent att förhålla sig till.
3,35%/år på 17 år i Sverige nu utan att byta arbetsgivare. Nu kan man anse att det är mer än inflationen, men man har ju samtidigt ökat vad man drar in betydligt mer. Så kommer att avfyra om några veckor tydliga varningar mot chefen nu när inflationen drar iväg. Hellre lägre lön någon annanstans än att känna att man blir utnyttjat tycker jag. Jag är fortfarande nyfiken nog, så att få mindre lön kan kompenseras av att möta detta behov - alla dagar. Betalar man högste skattenivån som jag, tror jag att netto jag hamnar under inflation, men har inte undersökt detta exakt.
Något hände där mellan 2021 och 2022… . Fick du mer ansvar eller var det bara en vanligt jobbyte? Jag upplever att sådana hopp har hänt rätt många utvecklare senaste 1-2 åren…