Jag behöver hjälp angående val av arbete. Idag arbetar jag på ett väldigt stort och tryggt industribolag i en storstad och är runt 35 år gammal med civilingenjörsexamen.
Idag tjänar jag runt 40k i månaden och känner att jag ligger lågt, har arbetat i över 5 år med kvalificerade uppgifter nu.
Ett privatägt IT-konsultbolag med 3 000 anställda och kollektivavtal, 4 miljarder i omsättning och 12% vinst, ägs av större koncern med 10k+ anställda, kontaktade mig angående en projektledarroll fast som konsult och jag undrar vad jag ska be om för lön och om jag ens ska byta? Känner att det kan vara otryggt att byta nu om det blir lågkonjunktur och jag har ett bolån som jag måste betala av med höga räntor, känns tufft att riskera att inte kunna betala de räkningarna i värsta fall.
Kan jag be om 60k i månaden eller är det alldeles för högt? Känner ändå att det är ungefär det som krävs för att jag ska våga chansa och byta från min trygga situation, vad tänker ni? Har tidigare arbetat som IT-konsult i några år också så har bra erfarenhet och utbildning tycker jag.
Känner också att om jag satsar på nuvarande arbete så kanske jag kan ta mig an en ledarroll i framtiden, vilket kanske inte går om jag byter till IT-konsult, då företag ofta premierar de som arbetat länge på bolaget för de bästa ledarrollerna. Så jag ser alltså nuvarande anställning som en investering på ett sätt, men kanske tänker fel här?
Om det är det stora trygga industribolaget jag tror att det är och du värderar trygghet högt så satsa på att byta roll internt.
Bäst påslag får du antagligen genom att byta bolag i koncernen men även inom samma kan ge rätt bra tillskott.
Ja tack för ditt svar. Ifall jag ska be om någon lön då, vad tror du är rimligt på det IT-bolaget?
Känner att jag sitter lite fast på bolaget jag är på idag, har försökt söka internt men får inte ens komma på intervju på något av de jobben jag sökt. Har en känsla av att HR pratat med varandra och tycker att jag sitter bra där jag är idag, billigt blir det ju också för dem…
Vet inte riktigt, men 60k låter ju inte helt orimligt. Bäst är om du får ett erbjudande från dem först.
Jag begärde just 60k för en tjänst som it-konsult förra året (dock data analyst / engineer, inte projektledare). De erbjöd 52k först, de hade säkert gått upp lite från det men 60k ville de inte ge. Så jag är kvar på ett stort tryggt industribolag
Det enklaste sättet att få fram ”rätt lönenivå” är att prata med den lokala fackrepresentanten. Det bygger förstås på att det finns en lokal arbetsplatsorganisation men ofta finns det.
Du behöver inte själv vara med i facket för att kontakta denne. Facket har ett intresse av att hålla uppe lönenivån och hjälpa dig att undvika att ”hamna för lågt”. De har tillgång till alla lönelistor och kan bedöma vad som borde vara rätt lön för dig, givet tjänstens karaktär och din erfarenhetsnivå.
Du hade inte fått 60k av mig.
Beroende på ort så hade jag erbjudit 46k till 53k för någon med din erfarenhet.
Speciellt nu när det dräller av projektledare utan jobb.
Jag tror att få en rak lön på 60 blir svårt (beroende på vart man bor såklart) men lägg det i deras händer, vad erbjuder de?
Jag tror att när man kommer till högre lönenivåer så är det mycket lättare att förhandla sig till högre lön mha rörlig lön. t.ex fast lön på 50k + 10k/mån i bonus vid uppdrag etc.
Men bäst är om du kan få de att skapa ett kompensationspaket utifrån hur det kan se ut om det är en rak lön och grundlön + uppdragsbonus. Sedan är det viktigt att titta på hela paketet. Hur många semesterdagar och vilka andra förmåner finns.
Och trivs du där du är så hade jag rekommenderat att få ett erbjudande, ett avtal skickat till dig, gå till nuvarande chef och säg att du fått si och så men vill stanna. Vad kan de göra?
Sedan är det helt subjektivt med tryggheten, den måste kännas bra för dig men har du akassa/inkomstförsäkring så kan ett år med nya lönen t.o.m ge dig mer än din nuvarande ordinarie lön.
Jag hade jag frågat om 60. Oavsett om de erbjuder dig lägre kan du alltid försöka få upp din nuvarande lön om du säger att du fått ett erbjudande som antagligen är högre.
För 2 år sedan fick jag 65 i lön på ett konsultbolag som utvecklare med 8 års erfarenhet. Mitt gamla jobb kunde höja till 60 (från 47). Glöm inte också kolla med vad för tjänstepension de erbjuder.
Jag tror att skall du få upp lönen så är det ny tjänst som gäller, internt eller externt. 60K verkar svårt internt , ialla fall i första steget.
Externt kanske det är svårt att få 60K direkt, men jag har inte koll på IT sektorn. I min bransch måste man vara senior på riktigt för att få sådana löner. Men den är inte så fancy
Men om du inte frågar så … Vill de ha dig kommer de med ett motbud. Men kanske du skulle säga en siffra under 60 istället, för det skall se bättre ut
En annan tanke är - kan du växla upp internt? Det verkar vara som de bromsar dig.
Vad är din magkänsla? Du skriver ju att det verkar finnas möjligheter eller hur skall man tolka det?
VILL du? Eller är det Villhöver du?
Och ja, industribolag trycker ner folk i fyrkantiga hål oavsett deras form.
Det är ofta konsultbolag rekryterar in chefer externt rakt in i organisationen.
Låter som din nuvarande arbetsgivare tar dig för givit. “Man blir aldrig profet i sin egen hemstad”.
Om du vill ha extra trygghet så teckna en extra inkomstförsäkring hos Sveriges Ingenjörer och sök det nya jobbet. Frågar de efter löneanspråk så säg 60k om det är vad du vill ha. Med 60k har du satt summan från vilken vidare förhandling kommer utgå ifrån (anchoring).
Den rekomenderade ingångslönen för civilingenjörer var förra året (2023) 39 500. Så med mer än fem års erfarenhet ligger du lågt på dina 40 000 och lägre än många nyexade. Rekommenderar också att ta reda på löneläget på arbetsplatsen genom den fackliga representanten.
(På den myndighet där jag arbetar har vi några ingenjörer. Även om de har ganska olika erfarenheter ligger de rätt sammanpressat på 60-70 000. Som jämförelse tjänar 95 % av juristerna under 60 000. 2023 års löneläge.)
Fast värdet av kollektivavtal ger bara en minimilön, eftersom de är en förhandlingsfråga och lön ofta setts individuellt så ser jag inte de vara ekonomiskt betydande om man kan förhandla fram en lön som är bättre, ett kollektivavtal kan även för vissa personer vara en bromskloss för hur mycket man får arbeta. Jag böt precis arbetsplats med samma tjänst till ett väletablerat företag utan kollektivavtal där jag fick en löneökning med 17.000 kr.