35 årig civilingenjör, känner att jag ligger lite lågt i lön | Hjälp mig resonera kring jobbsituationen

Du missförstår frågan. Det är främst värdet av den kollektivavtalade tjänstepensionen som är väsentligt.

2 gillningar

De där siffrorna är alltid högt tilltagna.
Är han på samma industribolag som mig vilket det låter som kan jag garantera att ingen nyexad får i närheten av 39500.

På de här siffrorna får man också vara vaken på om det övertidsavlöst eller inte, är han på samma bolag som mig är han det troligen inte, och åtminstone i avtalet här är det 10% lön som skiljer då.
Jag kan tycka att jag ligger lågt i lön också men när jag tar hänsyn till det ligger jag rätt ok för min tjänst.

@Rewzen har du räknat in bonus, vinstdelning, extra pension osv?

4 gillningar

Är själv strax över 30 år och har 63k i lön, arbetar som IT-konsult och har också ca 5 års erfarenhet. Tycker du ligger otroligt lågt i lön. Känns som många ingenjörer inte förstår vad dom är värda. Byt jobb så klättrar man upp rätt snabbt, många sitter kvar i “tryggheten” på samma jobb med den årliga 3-5 procentshöjningen, man måste våga.

1 gillning

Men den kan också se bättre ut som i mitt fall. Jag har idag mer avsättning till tjänstepension än kollektivanslutet.

1 gillning

Förstår vad du menar här men känner att min baslön är låg på 40k. Ska inte ha lönesamtal förrän våren 2025 så ska jag då tjäna 40k tills dess? Känns ju inte bra alls.

Varken banken eller jag räknar med bonus, vinstdelning eller extra pension, vill ha en så hög garanterad grundlön som möjligt och kunna göra alla mina utbetalningar varje månad men ändå ha mycket pengar kvar för att leva, idag känns det som att jag lever på existensminimum efter alla räntor, avgifter och amorteringar är utbetalda, för att inte prata om maten som ska köpas in…

Finns ju jättemånga fördelar med en trygg anställning i industrin men lönen skaver ofta på mig, tänker mycket på det och det känns inte bra i magen alls.

Jag har också mycket högre avsättning till tjänstepension på ett mindre konsultföretag utan kollektivavtal…

1 gillning

Jo jag har ju många vänner inom IT som alla ligger mellan 55-65k/mån, och så är jag kvar där på 40k… Har inte fått något erbjudande än så ska bli intressant att se vad de säger i löneförhandlingen på IT-konsultbolaget. Är 62k för mycket att be om tror du i Göteborgsområdet? Hade ju i så fall varit en löneökning på 55% för mig.

Tror ni också det blir tal om provanställning från deras håll? Det tänker jag aldrig ha igen så måste ju gå att bortförhandla i så fall, hur ser det ut i branschen när man byter från en fast tjänst?

Du missförstår ju vad kollektivavtal är, det är bara ett kollektivt avtal som ersätter individuella diton. Många utan kollektivavtal har ju lika bra eller bättre tjp och övriga förmåner. Då är ju värdet av kollektivavtal negativt.

Det finns inget som hindrar att avtala om högre avsättning till den kollektivavtalade tjänstepensionen. Det är själva formen som är ”grejen”, inte att den exakta nivån på avsättningen skulle vara skriven i sten.

Nej, men det förekommer ju sällan. Jag har aldrig haft bättre tjp(annat än löneväxling) eller sjukförsäkring kollektivavtalet när jag jobbat på bolag med kollektivavtal. Jag har alltid haft bättre totalt sett när jag jobbat på bolag utan kollektivavtal. Det är i min värld “det som är grejen”. Kollektivavtal kan ju också förstöra vid lönesättning för de som är högpresterande. Några tusenlappar extra per månad skulle jag kräva som kompensation för att jobba hos bolag med kollektivavtal.

1 gillning

Kan du inte berätta lite mer vad det är för arbetsuppgifter?

Jag har en Civingexamen från KTH och jobbar som utvecklare (kodapa, mjukvaruingenjör, whatever you want to name it) men det är väldigt svårt att veta om mina erfarenheter är relevanta baserat på ditt inlägg.

Hade någon jag pluggat med jobbat som IT-konsult och tjänat 40tkr med fem års erfarenhet hade jag sagt att de blev lurade. När jag tog examen 2017 var det ungefär vad vi erbjöds i ingångslön om man skrev kod och var konsult.

Men en “IT-konsult” - är det att sätta upp nya konton åt nyanställda på företag? Är det kodskrivande? Är det infrastruktur? Är det projektledare för mjukvaruprojekt?

Vad är det du skulle ha för arbetsuppgifter?

2 gillningar

När folk pratar löner så kan det ju va så att man är övertidsavlöst också som man inte nämner.

Så en lön på 50k men att man får övertid kan ju va mer värt än 55-60 knfast man är övertidsavlöst.

Så ta med det i beräkningen bara när du jämför dig med andra :v:

3 gillningar

Skulle säga att 62 för en PM/konsult i Gbg beror på vilka kunder de har och vilken inriktning de har.
Om det är ett av bolagen som i sin tur går mot våra kära industribolag, så kommer det troligen vara svårt. Men om det är mer mgmt-konsult/PM, alt många mindre kunder så är det kanske mer möjligheter.

Hade jag bytt från mitt jobb nu, hade jag nog kunnat få 55-58’ på konsultsidan, tror jag hade fastnat där.
Provanställning är 50/50. Vissa är stenhårda med det, vissa öppna för att ta bort.

40 är oavsett vilket i lägsta laget. Din kompetens torde ju vara efterfrågad inte bara från konsultbranchen tänker jag? Något av de andra stora bolagen som lockar?
Kan ju utan problem lyfta lönen 10-15, men utan att gå mot konsult om det inte lockar.

Du ska ju inte behöva vänta till 2025 för en lönediskussion oavsett, man kan alltid justera löner mellan lönerevisionerna :slight_smile:

1 gillning

Hade jag sökt jobb idag hade jag aldrig vågat kräva 60k. Jag är civilingenjör, 50 år, har 25 års relevant arbetserfarenhet, jobbar inom IT, främst systemutveckling.
Jag hade varit glad om någon hade velat betala 55k, men det tror jag är orealistiskt. Åtminstone där jag bor. I storstäderna betalar man kanske bättre.

3 gillningar

Jo förstår vad du menar, skulle säga att det är projektledare för mjukvaruprojekt som är aktuellt för mig, kan koda lite lätt men trivs inte med det.

Nej jag kommer inte kräva något, utan öppna upp för en förhandling där min startpunkt är 62k, för att sedan se vad de tycker. Känns dumt att lägga mig lågt från början då under en intervjuprocess tidigare i mitt liv slutade i att de tyckte mitt löneanspråk var “jättebra” och blev glada när jag sa det, kände direkt att jag lagt mig för lågt. Hellre att jag lägger mig högt och går ner till 55k då. Sen är det skillnad på att fråga om lön i Stockholm eller Göteborg eller till exempel Åmål eller Köping. En fin lägenhet i Köping kostar kanske runt 1 miljon, i Göteborg 4 miljoner.

Hur lätt är det för arbetsgivaren att hitta en kompetent civ ing i Åmål el Köping?

1 gillning

Jo men menar mer att det inte finns så mycket kostnader där. Du kan ju köpa en fin lägenhet i Köping utan att behöva ta lån för kontantinsatsen som krävs i Göteborg.

Absolut, men försök tala om för en arbetsgivare att du har höga privata kostnader så du behöver få löneförhöjning. :grin:

Hur som, du ligger lågt i lön vad det verkar, förutsatt att du faktiskt jobbar med arbetsuppgifter som kräver en civ ing.

Jag hade inte tvekat att byta jobb med de förutsättningar du nämner.

2 gillningar

Ja men intressant det du skriver, vad beror det på egentligen att lönerna är så mycket högre ofta i storstäderna?

Tack för input, skriver i tråden ifall jag får erbjudande och vad det är på. Vad tycker du jag ska be om @Denkmal?