Det är i praktiken ingen skillnad mellan det scenariot och löneväxling.
Jag tycker du ska be företaget att komma med ett första bud. Om de av någon anledning vägrar så kan du ju dra till med 61. Lite prutmån på det så…
Samtidigt är det svårt att veta utan att ha koll på bolaget. Kanske kolla upp en handfull presumtiva kollegor på Ratsit.
@Rewzen Borde verkligen börja kolla sveriges ingenjörer, knapa in dina förutsättningar (ålder, ort, område, tid sedan exam osv.) och se vart du hamnar.
Jag är också civ. ing. sedan 5 år tillbaka. När vi tog examen hamnade de flesta på 31-34KSEK hos industribolag.
Samma personer i industribolag ligger på allt från 40-60KSEK beroende på tjänst och ansvar.
Anedotiskt, men spridningen ökar per år.
Vad får du för erbjudande om du byter arbetsgivare?
Min fd kollegor, visserligen inom en helt annan bransch.
Ligger idag 35% lägre i lön för att dom inte bytt arbetsgivare.
Objektivt har du en låg lön. Den är i linje med ingångslönen för civilingenjörer.
Gör en research inom området och försök bilda dig en uppfattning om lönen. Bolaget du nämner har säkert personer som är 35-40 år gamla och har samma roll som de nu erbjuder dig. Du kan alltid kolla upp dessa på rRatsit eller dylikt för att se förra årets lön. Du kan även prata med facket eller bara försöka Googla fram lönenivåerna för liknande roller. Personligen anser jag att 60k är absolut minimum för vad du behöver ha. Gissningsvis kommer bolaget fakturera 900-1100kr/h för dina tjänster, ge dem inte för höga marginaler.
Vad skulle en ledarroll ge dig för ekonomiskt ersättning på nuvarande bolag och hur långt fram i tiden? Höjer du din lön redan idag med 20-30k i månaden kommer du sannolikt aldrig kunna ta igen den summan genom att stanna på nuvarande arbete. Ledarroller innebär vanligen sämre timpenning och en massa krav, värdelösa utbildningar m.m. Den enda gången jag förespråkar ledarroller är om du är på ett större företag där lojalitet faktiskt premieras, exempelvis genom optionsprogram när du när en viss “nivå”. Ett annat exempel är om ledarroll på nuvarande företag skulle fungera som en språngbräda till ett bättre arbete.
Oavsett är en ledarroll inte helt stängd framöver. Kanske kan du t.o.m. komma tillbaka till nuvarande arbetsgivare och få en ledarroll där framöver?
Jag tittar lite på information från Sveriges Ingenjörer.
Där skriver man på sin websida
“Civilingenjörer tjänar i genomsnitt 59 400 kronor och högskoleingenjörer 50 700 kronor. Med chefer och företagsledare undantagna landar medellönen för alla på 52 400 kronor.”
Dvs de som jobbat över 20 år kan då antas ha över 52400/månad. Och de som jobbat upp till 20 år ligger under. Lite förenklat då.
Och desto mer under 20 år desto lägre lön.
Så om de som jobbat i 20 år då ligger på ca 52400/månad.
Var hamnar då de som jobbat i 15 år? 50000/månad?
Var hamnar då de som jobbat i 10 år? 45000/månad?
Var hamnar då de som jobbat i 5 år? 40000/månad?
Svårt att säga vad som är en rimlig lön, beror ju på många faktorer som bransch/ort/tjänst/erfarenhet osv. Generellt låter din lön relativt låg men i ett normalspann. 60K är kanske lite högt. Försök ta reda på mer, antingen statistik och/eller fråga arbetsgivaren vilket lönespann dina tilltänkta kollegor med samma roll ligger inom.
Så här ser det ut i Göteborg för civilingenjörer som tog examen för 20 år sedan enligt Sveriges Ingenjörer, alla kategorier:
I vilken branch och vilken stad? Känns som att det kan variera kraftigt…
Inom IT i Stockholm så ligger ingångslönerna närmare 40k och efter 5-10 år har du (med lite jobbhoppande) närmare 60-65k, självklart beroende på vilken kompetens du har också.
Det är ingen vidare statistik för just civilingenjörer eftersom en stor del outliers (som jag själv) absolut inte är medlem eller delger siffror till ett fackförbund, chef eller ej.
Bransch, roll, geografi etc spelar enorm roll och spridningen är stor.
Jag har mängder av gamla kursare som tjänar en fjärdedel av vad jag själv gör, och jag har även några få som tjänar minst en tiopotens mer än jag.
Vi civ ing konkurrerar ofta med ekonomer, it-nissar, fysiker, högskoleingenjörer och annat löst folk så det gäller ju att begripa vad rollen egentligen har för krav.
Att TS i sin nuvarande roll med relativt oansenlig lön skulle pyssla enbart med uppgifter som kräver 5 år teknisk högskola i relevant disciplin är inte säkert.
Hade en anställd många år sedan som gjorde precis det. Han sa att han hade höga kostnader för sin pendling och ville ha högre lön.
Han bodde på samma plats när han tog jobbet så inget hade förändrats och mitt svar var Nej.
Jag ville inte betala mer för någon som gjorde jobbet han gjorde och hans privata kostnader var inget jag tog med i mitt beslut kring vilken lön han skulle ha.
Med den logiken bör man sänka lönerna på de som flyttar närmare till jobbet och får sänkta pendlingskostnader ![]()
Precis som om ett företag skulle öka priser pga ökade omkostnader… Helt uppåt väggarna skogstokigt ![]()
Jag pendlade långt till min förra arbetsplats, när chefen sa att de erbjuder X kr/mån som ingångslön sa jag att det funkar super men att det kommer kosta mig Y kr/mån att pendla så jag går med på X + Y kr/mån -“Taget”, sa han och så var det inte mer med det. Detta dock vid själva anställningstillfället så förstår att det blir annorlunda om man redan är anställd och det kommer plötsligt.
Jag har en bekant i Nederländerna och där ingår pendling i arbetstiden och arbetsgivaren står för kostnaden, intressant skillnad i kultur…
Medellön känns också väldigt lurigt, exempelvis gör gubbar som Martin Lundstedt att medellönen kan bli kraftigt missvisande. Nästan alltid bättre att titta på medianen i lönesammanhang om man vill veta vad den stora massan tjänar.
Edit: Nu vet jag ju inte om just Martin rapporterat in sin lön till exempelvis Sveriges Ingenjörer, det var mest för att göra en poäng.
Det var därför jag uppehöll mig vid medlemmar som inte är chefer.
Vanliga gräsrötter mao. Och dom är ganska ofta med i Sveriges ingenjörer.
Datat kan därmed vara ganska rättvisande. Tvärtemot anonyma påståenden i diskussionsfora.
Du har väl antytt att du har en ledande befattning och skulle därmed inte ingå, även om du hade rapporterat in din lön.
Så där nu fick jag lite data från sonen som är med i Sveriges ingenjörer.
För Gbg så gäller att:
- medianen för födda 93- (ca 2000) är 37900/månad. 90 percentil 45 500/månad
- medianen för födda 88-92 (ca 2500) är 44 500/månad.
- medianen för födda 83-87 (ca 2300) är 49 500/månad.
Så ser det ut. (Obs att dessa lönesummor inkluderar chefer projektledare mm. Skulle man exkludera dessa så åker då medianen ned).
Man kan ju undra hur många det är som har över 60k. 0.1% kanske. Dvs 2 stycken. Och det är alltid dom som skriver i forumen. Hur dom nu kan ha tid med det. ![]()
Hur ligger 70-talisterna till?
Dom ligger mellan 54-58 i median. (Kan vara relevant att detta är data för 2022. Dvs lönerevisionen för 2023 är inte med. Tror jag i alla fall).
Är ”vanliga gräsrötter” representativa för kompetenta civilingenjörer alltså. Jag är rätt övertygad om att datan som SI har är ordentligt skev eftersom de flesta som är ordentligt starka i sin roll kan skippa allt vad facket heter… jag har tidigare jobbat i en bransch med helt skev lönebild, där i princip ingen är med i något fack eller har något intresse av att dela data med SI.
Datan du får från SI kanske är bra om man vill bli mekanikkonstruktör på Volvo eller liknande.
Sant att datan troligtvis stämmer bättre för “traditionella” ingenjörsbefattningar som maskiningenjör på Volvo ex, dock var det just ett industrijobb som TS hade så det behöver ju inte vara en nackdel för just denna diskussionen.
Sen finner jag det osannolikt att fackets lönestatistik skiljer sig extremt mycket mot verkligheten, men svårt att veta utan att själv analysera datan och kanske inte ämnet för denna tråden.