Jag skulle säga att när man pratar höga löner börjar det också bli svårt att definiera lön.
Det gäller också att förstå att olika bolag konkurrerar om olika arbetstagare. Jag jobbar på internationellt techbolag och har en grundlön som inte får folk att höja på ögonbrynen jättemycket.
Men sen har jag ett sånt där matkort jag jag använda på Ica för att handla livsmedel - något jag hade köpt oavsett. Det laddas på med 2000kr/mån (och min arbetsgivare skjuter till på lönen för att täcka förmånsskatten). Jag har dessutom två parallella optionsprogram (ett jag fick när jag började och ett vid promotion) samt en summa pengar som betalas ut i dollar varje månad. Jag har också en engångsbonus på två månadslöner som betalas ut om jag är anställd om ett år.
Och det här säger jag inte för att skryta utan mer för att… Förtydliga att de höga inkomsterna får man inte alltid genom en hög månadslön. Vill jag skryta på internet kan jag säga en väldigt hög siffra utan att ljuga men sanningen är ju att den beror på valutakursem och aktiekursen samt om man räknar matkortet som lön eller inte.
Hur rapporterar jag något sånt här i Sveriges Ingenjörers löneundersökning?
Projektledare har stor spridning i lön även om de har samma erfarenhetsår. En avgörande faktor är vilken budget det har varit på de projekt du har drivit. Har du fem års erfarenhet med små projekt på några hundra tusen blir det betydligt svårare att begära högre lön än om du under dessa år har drivit projekt i miljonspannet.
Utvecklare har idag kommit ifatt och i vissa fall gått om positioner som projektledare, delivery manager och dylika “ledarroller”. På Alfa Laval har vissa utvecklare till och med mer i månadslön än chefer på mellannivå.
Hade jag varit lönesättande chef hade jag nog skrattat om en medarbetare med 40 000 hade kommit och bett om 60k för samma jobb. Hoppet är rent för stort. Då är det nog bättre du byter till ett annat bolag eller en helt ny tjänst.
Det vi ser i lönestatistiken är att spridningen är väldigt stor i samma roller. Vi ser också att många äldre, som inte hoppat runt mellan bolag, har halkat efter enormt mycket i löneutvecklingen. Spetskompetens, experter eller utvecklare i äldre språk, har varit ensamma om sin kompetens och således kunnat begära därefter. Vill du ha hög lön, bli bra på en sak som ingen annan är bra på.
I löneenkäten så rapporterar in förmånen. Vet inte riktigt varför frågan uppkommer.
“kompetenta”?
Tråden handlar om civ ing. Inte att dom skulle vara mer eller mindre kompetenta.
Ja, vanliga gräsrötter är representativt för majoriteten. Varför behöver jag nämna det.
Eller vad skulle annars vara representativt för majoriteten. (Nu börjar jag tvivla på att du är bäst).
Ja, jag har en yngre bekant som jobbat på ett stort företag och drivit mindre projekt. (Dvs runt 50 mille). Han har ofta knorrat över lönen. Men enda sättet att få upp den är att bli äldre och få driva större projekt. Men han har haft svårt att få driva större projekt. Det finns redan rutinerat folk där. De som kör de stora projekten med en run rate på 1 mdr per år är runt 60. (Och nej dom har inga fantasilöner. Man ser projekten som en kollektiv ansträngning. Med ett utspritt ansvar).
Nu är det ju så i verkliga livet att det är få utbildningsbakgrunder som leder till så spretigt fragmenterade karriärer som just civ ing. Det är i min värld helt meningslöst att kategorisera oss i någon form av facklig löneranking eftersom det redan vid examen kommer skilja enormt på individers lön. Därutöver är de flesta av de riktigt högavlönade spåren knappast sådana som inbjuder till ett fackligt medlemsskap eller att man petar in sin kollektivavtalade industrilön i SIs årliga enkät…
Har inte läst hela tråden men jag tror definitivt 55 tkr vore en rimlig lön. IT uppdrag har bra arvoden och konsultbolagen kan därför ge dig en bra lön.
Baserat på min tid som konsult och senare även egenkonsult inom branschen skulle jag säga detta vore rimliga löner:
Göteborg: 52 000kr - 58 000kr
Stockholm: 58 000 kr - 63 000kr
Malmö: Ingen kunskap om lönerna
Detta är dock givet att du har i alla fall 4-5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som det tänkta konsultuppdraget inom IT innehåller.
Det argumentet köper jag inte riktigt, fastän det är ganska vanligt att att man hör det. Idag är det inga konstigheter att jobba mestadels remote, framförallt inom IT. Man kan mycket väl bo på ett billigt ställe och ändå ha jobb i en storstad. Mitt val av bostadort kan ju inte ligga till grund för min lön. I så fall skulle man lika gärna argumentera att man behöver en hög lön eftersom man vill ha en dyr bil, har en massa barn, dyra hobbys eller vad vet jag.
Jag har jobbat åt företag både i Göteborg och ute på vischan. Min erfarenhet är att de betalar ungefär lika mycket (eller lite). Det skiljer några procent hit och dit, men inget våldsamt. Jag har tvärtom kollegor som faktiskt bor i centrala Gbg men som jobbar remote för företag utanför storstadsområdet. Jag tror inte ett de får sämre betalt, annars hade de inte gjort det.
Det är svårt att hitta duktiga ingenjörer som kan tänka sig jobba utanför storstäderna. Man måste alltså betala rimliga löner oavsett var man befinner sig.
ja du, du skulle kunna göra lite egna undersökningar för att få en hum.
antar att du vet vem din blivande chef kommer bli
kolla upp några personer med liknande/samma roll som du kommer ha, antingen på linkedin eller du redan nu vet några eller frågar bolag om några interna referenser för att förstå rollen bättre.
sen går du in på ratsit och gör lönekoll och ser vad de deklarerat. Är ingen 100% sanning vad de har för lön idag då deklarationen är från förra året men det ger en hint.
ligger du långt över med dig krav redan idag jämfört med din benchmark så kan du förbereda dig på att få argumentera iag
Det är för högt för någon som har “arbetat i över 5 år med kvalificerade uppgifter”.
Speciellt i dagsläget.
För lite erfarenhet för en sådan lön, speciellt om han ska arbeta som konsult i dagens marknadsläge.
Jag skulle vilja se 8-10 års dokumenterad erfarenhet där en person kan visa på vilket resultat de fått. Vilka projekt har de drivit med goda resultat?
Förstår vad du säger men av det jag kan hitta på nätet så verkar det vara bäst betalt i storstäderna, speciellt Göteborg och Stockholm, vad kan det bero på då?
Även om jag går in på Sveriges Ingenjörer och kollar i olika städer är det alltid högre i Göteborg och Stockholm, så all data verkar stämma med det jag skriver, upplever jag i alla fall.
Finns det data som säger att det är lika höga löner i Åmål och Köping som i t.ex. Stockholm, speciellt IT-branschen? Villig att byta åsikt då såklart, öppen för att jag har fel.
Ja jag kommer ju rapportera hur det går i löneförhandlingen sen i tråden, så bara att hänga kvar här! Kan bli intressant för oss alla att se vad de erbjuder tillslut.
Jag kommer absolut säga att jag vill öppna förhandlingen på 62k, har ändå inget att förlora då jag är fastanställd idag och kan jobba kvar och söka annat ifall de blir sura. Men kommer inte byta jobb om de i alla fall inte erbjuder 55k och fastanställning för en person som jobbat flera år som både IT-konsult och projektledare inom IT. Är ju bred och kan ta många olika typer av uppdrag. Är också en pigg och frisk 35-årig civilingenjör, känns ändå rimligt med minst 55k tycker jag.
Vill aldrig känna att jag lägger mig lågt i en löneförhandling igen som jag gjorde sist, när de blev glada och bara log mot mig när jag berätta vad jag hade för löneanspråk, hellre att de blir lite sura i så fall.
Många verkar ha denna typ av ingång i en lönediskussion. Men det är ju en helt professionell dialog där du enkelt förklarar vad du kostar som säljare av arbetskraft. Om köparen inte tycker det är prisvärt eller har råd med det så är det inte mer med det.
Ja fast man kan ju diskutera och förhandla om lönen, tänker att ifall jag lägger mig lågt så blir ju taket också lågt eller? Säger jag att jag kostar 48k i månaden och de blir glada och ler mot mig så känner jag ju att de var villiga att betala mycket mer för mitt arbete, jag vet ju inte idag hur de värderar mina tjänster.
Tänker jag fel här? Vad tycker ni att jag ska be om ifall de frågar? Tänker också försöka få de att säga en siffra först, så de kan lägga nivån, eller är det inte en bra strategi?
Många bra kommentarer i tråden men jag försöker lägga till lite generella tips som ni kan tänka på.
Om ni använder Sveriges ingenjörers lönestatistik, se till att ni filrerar specifikt mot det ni jobbar med. Nu var det ett tag sedan jag var inne, men förslagsvis följande:
Sektor : Om ni jobbar privat, ange det. Utbildning : Civilingenjör Inriktning : Om jag utgår från trådskaparen skulle jag gissa på att han inte jobbar med IT utan “Data teknik och elektronik”.
Ange den region du jobbar i samt om du är övertidsavlöst.
Du ska försöka få fram en så bra matchning mot det jobb du utför, inte vilken utbildning du har. Du kan ha en civilingenjör examen inom IT men jobbar i fordonsindustrin som projektledare. Då hamnar du inte under kategorin “högavlönad IT konsult”.
Ingen expert i ämnet, men något jag fått lära mig är att inte lämna anspråk i exakta siffror på intervjun. Ta diskussionen när det väl är mer eller mindre klart att man får jobbet då man har bättre förhandlingsutrymme.
Har fungerat bra för mig, jag har exakt samma lön som dig och jobbar som tjänsteman (typ innesäljare/konstruktör) inom industrin. Men är yngre, gått 2 årig YH utbildning samt bor och jobbar i en kommun med 25 000 invånare.
Började på ett jobb 2015 efter min YH utbildning med 24000, har använt denna taktik och några byten av jobb för att nå 40 000 år 2023. Något som jag är mycket nöjd med, men inte hade varit nöjd med som civilingenjör.
Jag tycker du ska göra din research som vi tipsat om i tråden. Det här är ett av få tillfällen Ratsit kan vara bra att ha.
Och ja, du ska försöka få dem att komma med ett bud. Inte konstigare än att fråga hur deras lönestruktur ser ut, och att du är van vid en viss transparens.
Storstäderna har en större del huvudkontor, säten för internationella bolag etc.
Men det finns definitivt välbetalda jobb i hålor med. Jag själv bor och jobbar i en mindre stad men för en global koncern. Min lön är satt efter nån form av svenska förhållanden och global konkurrens, inte efter vad det kostar att leva i typ Säffle. Å andra sidan hade jag kunnat sitta och göra mitt jobb i såväl Säffle som Barcelona.
Frågan uppstod för att du precis listat ett gäng siffror som benchmark från SI och jag ville utmana tankesättet att man kan titta på en siffra och avgöra om man är rättvist kompenserad eller inte då en stor del av TC inom IT kan komma från annat håll.
Har läst igenom tråden och tycker dina siffror är mest riktiga.
I min erfarenhet så har en ingenjör med 60 000 i lön och mer +10års erfarenhet och har ofta något som arbetsgivaren är i extra stort behov av (bra på att sälja etc.)
En sak jag upplever är att det endast är erfarenhet (mätt i år) och din roll/utbildning som påverkar din lön nämnvärt, alternativ personliga kontakter. Ingenjörer med samma typ av uppgifter och liknande utbildningar har ofta väldigt lika löner.
Dessutom så är det lätt att bli förfärad när man läser om vad folk tjänar på det här forumet. Är du en 35 årig civilingenjör (d.v.s en modern knegare) är runt 40k helt normalt och inte alls dåligt. Välkommen till den stora grå massan