Vad är rimligt att begära vid ett lönesamtal?

Först lite bakgrundsfakta:

Förra året tog jag kandidatexamen i systemutveckling och fick jobb innan jag slutade skolan. Hade ingångslön på 28 500kr men blev fast efter 2 månder då företaget ville ha mig kvar. Då ökade lönen till 30 200kr vilket kändes oerhört mycket för mig som bara är 24 och lev på bidrag i flera år. Detta är i princip mitt första fasta jobb (bara haft timanställningar och sommarjobb tidigare) och jag trivs bra. Nu har jag varit fastanställd i nästan ett år och det är dags för lönesamtal.

Som frekvent läsare av bloggen och även Ramit Sethi så förstår jag att höja lönen är något av det viktigaste man kan göra för sin privatekonomi. Jag kan säkert höja min lön en bra bit genom att byta jobb men jag trivs bra och undviker det helst just nu. Jag har gått igenom lite olika sidors lönestatiskt som passar in på min profil och jag tog ett genomsnitt på dem och fick fram en siffra på ca 37 000kr i månden. Om jag ska gå från 30 200kr till 37 000kr snackar vi om en löneökning på närmare 22%. Jag har letat lite på nätet och hittar lite varierande siffror på vad som är vanligt, men det mesta jag sett är runt 5%. Så med andra ord låter 22% orimligt mycket i mina öron.

Under det här året har jag visat framfötterna, lanserat diverse project, gjort gott intryck på kunder och tagit certifikat för diverse tekniker (som givetvis kostat pengar för företaget). Jag tror ändå att jag lyckas genera mycket värde för företaget och då jag är ung misstänker jag att de vet att de har större omsättning på yngre. Dvs att de behöver höja lönen för att få en att stanna kvar. Dessutom anställer vi mycket folk så troligtvis vill de hålla kvar så många som möjligt.

Vad tror ni är en rimlig ökning? Som ett annat exempel kan jag ge på min kollega som började samtidigt som mig. Han har ingen utbildning eller erfarenhet inom branschen alls (och var tröttsam att jobba med då han inte kunde något…) och hans ingångslön var 35 000kr. Största skillnaden där var åldern, han var 35 år och hade arbetslivserfarenhet vilket jag inte har massor av (fast jag har sommarjobbat sedan jag var 15, men det räknas väl knappt)

Jag ska såklart få dem att ge ett bud först och jag ska förebereda mig så mycket som möjligt innan. Men det vore ändå intressant att få se er sak på saken. Vad är en rimlig ökning? Jag kan ju tycka att det är en större chans för att större ökning de första åren då man visar vad man går för liksom.

Meddelande från moderatorn
Jag kan även rekommendera följande tråd som du kan ha intresse av att läsa:

1 gillning

Jag skulle att det handlar om hur stor kostym är du beredd på att bära upp och kunna motivera. Jag har en kompis som jag nyligen coachade att öka sitt löneanspråk från 42 000 till 60 000 kr. Nu var det en speciell tjänst, han var sjukt nervös men han kunde motivera det och han fick det. Utan diskussion.

Jag skulle därför leka med det och om du tycker att 37 000 låter helt sjukt, testa 40 000 kr och lek med. Att löneförhandla är att sälja och du behöver motivera för den andre varför du är värd de pengarna. Som t.ex. att du kommer med initiativ, att du startar projekt, du lär upp andra och en massa andra saker.

Mitt råd är således är verkligen - ignorera högaktningsfullt vad andra tjänar, vad som är kutym och så vidare. Det är ett utbyte av värde mellan dig och arbetsgivaren. Av erfarenhet från att ha arbetat i styrelser, som personalansvarig och så är det svåraste som finns att hitta rätt, bra och ambitiösa människor. Att betala 4 000 kr extra för en bra anställd är växelpengar för de flesta företag om det är rätt person.

Så i min värld är din fråga felställd. Den borde INTE vara “Vad är en rimlig löneökning?” utan snarare

• “Vilket värde kan jag tillföra arbetsgivaren och vad är det värt för hen?”

Lycka till och berätta gärna hur det har gått!

Relevant diskussion:

15 gillningar

Spännande att mitt svar blir nedröstat. :slightly_smiling_face:

Det får mig att tänka på den här historien:

"As my friend was passing the elephants, he suddenly stopped, confused by the fact that these huge creatures were being held by only a small rope tied to their front leg. No chains, no cages. It was obvious that the elephants could, at anytime, break away from the ropes they were tied to but for some reason, they did not. My friend saw a trainer nearby and asked why these beautiful, magnificent animals just stood there and made no attempt to get away.

“Well,” he said, “when they are very young and much smaller we use the same size of rope to tie them and, at that age, it’s enough to hold them. As they grow up, they are conditioned to believe they cannot break away. They believe the rope can still hold them, so they never try to break free.” My friend was amazed. These animals could at any time break free from their bonds but because they believed they couldn’t, they were stuck right where they were.

Like the elephants, how many of us go through life hanging onto a belief that we cannot do something, simply because we failed at it once before?

How many of us are being held back by old, outdated beliefs that no longer serve us? How many of us have avoided trying something new because of a limiting belief? Worse, how many of us are being held back by someone else’s limiting beliefs?"

5 gillningar

Tack för inspirerande svar Jan. Jag ska definitivt tänka på detta när jag förbereder mig! :slight_smile:

2 gillningar

Som arbetsgivare tycker jag att ni pratar om ,fantasilöner ,för en så ung person ,även om resp.person jobbar som IT programmerare ,Sverige är ett höglöneland jämfört med andra EU länder ,ingångslönerna är för höga speciellt för vårdpersonal och i den offentliga sektorn lönerna borde minska med runt 25% , många företag kommer att flytta ur landet p.gav det höga löneläget .

1 gillning

Jag håller med dig i stora drag. Jag själv har anställda konsulter utomlands för en bråkdel av vad motsvarande inhemsk personal skulle kosta (många hade inte ens tagit uppdragen på grund av för liten omfattning). Jag oroar mig långsiktigt för frågan för mig blir:

Varför anställa en svensk civilingenjör för 500 kr i timmen när jag kan anställa en indier för 100 kr som är mer motiverad och har samma kunskapsnivå om inte högre?

Däremot vidhåller jag min åsikt om att ersättning är och bör vara kopplat till värdet man skapar och inget annat.

Detta är väl ett gammalt problem för hela “väst”. Min personliga erfarenhet är att det oftast inte är samma sak att anlita någon från andra sidan världen, även om de kan det teoretiska minst lika bra som någon närmare ifrån. Har hört otaliga historier om saker som “skickats” till indien och resultatet har blivit katastrof för att det är något de missat som är “standard” här.

Men såklart finns många tillfällen då det helt enkelt är billigare att anlita någon med lägre lön. Men riktigt så enkelt som ni får det att låta tror jag inte det är.

1 gillning

Håller med Kalle, jag tror dock att det handlar om vad man delegerar och upphandlar. Det går inte att outsourca ett helt projekt, men en svensk duktig projektledare och ett team av t.ex. indier har fungerat alldeles utmärkt för mig.

Sticker Sverige verkligen ut lönemässigt när det gäller ingenjörer och högskoleutbildade utvecklare? Jag hade fått intrycket av att lönerna i andra västländer (Norge, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Australien) är betydligt högre.

Är runt 35 000 verkligen en fantasilön för en 25-åring systemutvecklare? Jag har en känsla av att lönerna har stuckit iväg en del inom IT-branschen i Sverige de senaste 10 åren, kanske vissa som behöver kalibrera om sina skalor?

Om vi räknar att 35000 SEK motsvarar runt 3500 euro då den är en fantasilön i Tyskland där en nyexaminerat utvecklare får en lön på runt 1800 euro för att inte pratar om UK där lönerna är betydligt lägre p.g.av den billiga indiska arbetskraften som pressar ner alt inom IT men i Norge Danmark och Sverige är bristen på arbetskraft som driver upp lönerna och inte kompetensen ,detta ser man nästan överallt och speciellt inom sjukvården.

2-3%, dvs cirka 500-1000 kronor i ditt fall är en rimlig och normal löneökning. Har man väldigt låg lön kan man få kanske 5-6%, men det har du ju inte.

Vill man ha mer än så får man vanligen byta jobb.

Men här pratar vi ju inte om någon indexuppräkning. 2-3% är ju vad arbetsmarknadens parter brukar förhandla fram som generell löneökning för att hänga med i generella kostnadsutvecklingen i samhället. Den här killen är ju i början av karriären och bör ha betydligt mer än så om han är duktig på sitt jobb.

Tre gånger i livet har jag fått rejäla löneökningar. Två gånger när jag bytte jobb och den tredje gången när jag fick ett jobberbjudande från annat håll.

Att bli “gammal trotjänare” har aldrig betalat sig lönemässigt. Det är tryggt och bekvämt att gå kvar på samma arbetsplats. Både arbets- och lönemässigt är det däremot intressant att vara öppen för andra alternativ.

4 gillningar

Hej Karl!

Bra svar ovan, nöjd dig inte med några procent i löneökning, det är vad man får om man inte förhandlar.

Däremot så ska du in på en lönerevision om jag inte misstar mig, en lönerevision är något arbetsgivaren måste ge dig en gång om året och där får du egentligen bara en ökad lön utan något samtal, någon förhandling måste inte arbetsgivaren ha.
Om så skulle vara fallet för dig så får du själv kalla din löneförhandling för att motivera ditt nya anspråk på lön, oftast måste man bara be om det och motivera för att få igenom en förändring, säger man inget så händer inget exceptionellt om man inte har en chef som verkligen vill pusha fram en till något bättre!

1 gillning

Snöa inte in dig för mycket på ökningen i procent. Jag vet inte vilken statistik du tittar på, men snittet dom första 5 åren i den statistik jag har är 7-8% i löneökning. Snittet av alla, både låg och högpresterande. Jag jobbar i samma bransch som du och har sett löneökningar på 15-20% procent på unga duktiga personer som gått in relativt lågt. Absolut inte som regel, men till dom som argumenterar bra och företaget vill behålla. Byter du jobb 2-3 år efter examen så är 20% närmare regel än undantag.

2-3% ska du inte enligt mig acceptera dom första 5 åren i karriären, möjligtvis dom 5 sista åren i karriären…

Hade samtal nu i December. Min gamla lön var 30 500kr. Chefen ville ge mig 33 000Kr. Jag sa att det kändes något lite och hänvisade till statistik och vad jag har gjort på företaget. Då erbjöd hon att vi skulle ha ett nytt lönesamtal om 6 månader vilket jag sa var ok. Dagen efter ringde hon och erbjöd 35 000kr vilket jag tackade jag till.

Jag hade kanske kunnat trycka lite till där men lät bli. Mina kollegor fick bara ca 2-3% ökning medans jag fick närmare 13% så det känns ändå helt ok. Nästa år siktar jag på 38 000kr.

6 gillningar

Stort grattis Karl. Kul med lite återkoppling. Du har fått vad du förtjänar och får vara stolt att du tog upp det här med arbetsgivaren.

Vilken bra början av det nya (arbets)året. Gott slut!

1 gillning

Snyggt Karl!
Kul med återkoppling!

2 gillningar

Nu har vi svaret varför så många IT företag flyttar från Sverige och från andra väst länder till Östeuropa ,i Baltiska länderna, Bulgarien och Rumänien företag skatten ligger mellan 12-16 % ,lönerna 30-40% lägre ingen pappa ledighet och anställda som bidrar med hög kompetens.

I förhandlingsteknik är ett centralt begrepp BATNA (best alternative to no agreement), dvs hur bra alternativ har du om motparten säger nej.

I det här tillfället skulle ett erbjudande från en konkurrerande arbetsgivare vara ett mkt bra sådant alternativ.

Då kan du helt enkelt säga - ge mig 45.000 - annars säger jag upp mig.

Jag har kollegor som sagt upp sig på dagen vid snåla löneförhandlingar och fått lukrativa motbud inom några dagar.

3 gillningar