Jan, på vanliga jobb får man lön efter en tabell. Så, nej.
Byt jobb. Rent krasst. Byt. Annars väljer man att vara kvar. Det är helt okej att välja det.
Tarifflöner är väl i dagsläget dessutom ganska ovanligt?
Nej. Men herregud! Var är verklighetskontakten!
Ursäkta? Tarifflöner är väl relativt (läs jätte) ovanliga idag. Oerhört få branscher som har kvar det. Nästan alla kollektivavtal har ju idag individuella löner. Inklusive kommunala, industri o.s.v.
Var menar du att tarifflöner skulle vara vanliga?
Ja. jag kanske kan det. Men jag skriver inte enbart ur mitt perspektiv. Om man bara har en vanlig yrkesutbildning blir det inte så himla lätt att bara byta jobb till något helt annat än det man har utbildning till. Hej, jag skulle vilja jobba här hos er som revisor så jag kan förhandla lönen själv. Jag är bilmontör nu men tror det kommer och funka.
Metall, Transport, Kommunal, Seko, Byggnads, Handels, Hotell och restaurang mm
Metall har mestadels individuell lönesättning. Kommunal likaså om man inkluderar de lokala förhandlingarna (där man lätt kan vara med själv).
Seko har också mestadels individuell lön om jag inte minns fel. Byggnads jobbar väl mest med ackordslöner och inte tarifflöner?
Handels och hotell/resturang har jag ingen koll på och orkar inte kolla upp.
Poängen är i vilket fall att tarifflöner tillhör inte normen idag.
Fast det har till stor del förändrats. Verkligheten förändras. I dagsläget har många kollektivavtal även på låglönesidan individuella inslag och/eller arbetsplatslokala avtal för de sista pengarna.
Det går faktiskt att förändra sin situation rätt mycket om man är frisk… Mycket mer så nu än för 10 år sen.
Från metalls kollektivavtal,
Förhöjda månadslöner kan efter lokal överenskommelse utformas som tillägg för enskilda arbetares särskilda kvalifikationer, såsom yrkeserfarenhet, mångkunnighet, användbarhet och utbildning.
Observera kan och sker vad jag vet enbart i undantagsfall
I regel finns en pott som alla delar på. Får en mer får en annan mindre, nästa år byter man. Det är inte heller ovanligt att den som är duktig får mindre eftersom denne ändå jobbar och sköter sig. Då ger man hellre till en slöfock i hopp om att få fart på den. Finns ingen gräns för hur man utnyttjar folk om man får chansen.
De har inte ett likadant för alla…
Från en undersökning 1998
Detta skulle betyda att cirka 65 procent av Metall -företagen har individuell lönesättning i meningen att lönesättande chefer sätter (eller är tänkt att sätta) en del av lönen efter bedömningar av metallarnas beteenden och egenskaper.
Jo men metalls definition av individsattlön är lite speciell, jämnför med byggnads där alla på samma bygge ofta får samma lön.
De största delarna av den enskildes lön bestämdes av en grundlön och kraven/utvecklingen i arbetet. Detta lönesystem gäller fortfarande och brukar kallas individuell lönesättning.
Den som får lön baserad på ett visst antal arbetsupp- gifter, har ett visst antal år i yrket och presterar ett visst arbetsresultat (t ex antal felfria produkter till kund i rätt tid) har en individuellt satt lön.
Nu finns det industrier med individuella löner men många följer tyvärr en fast lönestege.
Byggnads är ju dock väldigt speciella med mycket ackordslön. Så jobbar man fort kan man där driva upp sin lön ordentligt. Även om man på pappret har samma “lön”.
Metalls är mer likt det som sker inom tjänstemannayrken. Där man även där man i princip måste byta arbetsgivare för att få upp lönen speciellt mycket mer än potten för året som delas ut.
Jo, men oftast är det hela arbetslaget tillsammans som får samma ackordlön, inte enskilda individer på bygget.
Verkligen inte. Jag har aktivt valt bort att driva företag. Även om möjligheten låg mitt framför mig. Jag ville inte.
Jag lever långt under mina tillgångar. Gjort mig löjligt priviligerad.
Har en bekant med en bedrövligt låg lön. Lever ännu sparsammare med familj med sambo, egenbyggt hus och barn. Han har gnetat ihop över en miljon via investeringar. Han är i princip ekonomiskt fri enligt mig. Han väljer att gå till sitt jobb med bedrövlig lön för att det är vad han vill göra. Han brinner för det och har ingen högre utbildning alls.
Alla på Volvo (bandet) tjänar nog ganska lika. Busschaufförerna på Nobina likaså. Lokala förhandlingar avviker lite eller inget från det centrala avtalet. Seko? Ja, dom flesta brevbärare eller tågvärdar har nog rätt så samma lön (inom sin bransch). Byggnads, ja bra löner. På mindre företag finns nog ett visst utrymme för att förhandla men på dom stora företagen sticker nog inte någon ut särskilt mycket. Handels och Hotell & Restaurang rätt mycket tarifflön. Om inte företaget saknar avtal. Då får man förhandla och det slutar i sämre lön än avtal i nästan 100% av fallen skulle jag påstå.
Jag har jobbat i leksaksaffär, bygghandel, livsmedelslager, stållager, som lastbilschaufför och teknisk officer. Tarifflön överallt.
Teknikkonsultföretag, där kunde jag förhandla. Tyvärr var jobbet för trist.
Sedan hade jag åkeri. Där kunde jag förhandla men chefen sa bara nej.
Dom anställda gick på Transportavtalet.
Är lokförare nu = tarifflön.
Kan ju ändrats för något yrke sedan jag jobbade där men dom flesta tror jag har kvar tarifflöner.
Enligt min uppfattning är tarifflöner mycket vanligt.
Jag blev på riktigt paff över att någon hade en så annorlunda uppfattning.
Typ alla branscher som har kvar det exklusive typ skorstensfejare och sjöfart.
Där ser du! Du valde bort det för det sög. Det är frihet. Frihet innebär inte att får kakan och kan äta upp den. Det innebär att du kan välja om du vill äta upp den eller ha kvar den.
Grattis du är inte långt ifrån ekonomisk frihet! Du kan välja arbetsgivare.
Känns mest som en gammal relik för mig. Vissa branscher med starka fackförbund men annars rätt utdött sen det till stor del försvunnit hos offentlig verksamhet som nästan bara hade tarifflöner förr.
Från kommunals hemsida:
- Fördelningssystem - den vanligaste lönemodellen. Den bygger på samband mellan arbetsinsats, yrkesutveckling och den faktiska lönen. Kräver lokala kollektivavtal om hur lönefördelningen ska gå till, inklusive struktur och tidplan. Generella regler och tydliga kriterier är nödvändiga för att systemet ska fungera.
- Befattningslönesystem - Lönen vid anställning bygger på olika lönenivåer utifrån utbildningsbakgrund och erfarenhet. Lönen ska öka i takt med att du som medlem utvecklas i ditt arbete. Så fort kraven uppfylls ska lönen upp! Ska även innehålla individuella eller rörliga delar som inte ska tas ur den gemensamma lönepotten. Modellen bygger på att medlemmarna är delaktiga när systemet utvecklas.
- Tarifflönesystem – lönen höjs enligt en tabell som bestäms i centrala förhandlingar. Förekommer till exempel bland skorstensfejare, vissa bussförare, medlemmar inom jordbruk och hästbranschen.
Tarifflöner är inte vanligast längre utan olika fördelningssystem.
Ja, så kanske det känns för dig. Men jobbar man i ett företag med 900 anställda och utför ett ganska inrutat jobb så är det lite svårt att sticka ut och utmärka sig som särskilt mycket bättre än någon annan. Ingen har precis hört av sig och sagt att jag körde tåget extra bra idag. Har aldrig träffat HR-chefen för övrigt.
Men det är så här det ser ut i den verkliga verkligheten.
Jag har inget att tillägga i diskussionen förutom att jag tror att ni pratar förbi varandra. Att man officiellt har tarifflöner är ovanligt idag, men det jag tror menas är att många branscher i praktiken har tarifflöner eftersom den individuella skillnaden och möjlighet till påverkan är väldigt låg.