Jämför din lön med andra | Tjänar du mer eller mindre?

Förhandstitt för er i forumet. Veckans avsnitt kommer handla om “Vad tjänar svensken?”. För att fira det avsnittet har jag både köpt data från SCB och gjort följande kalkylator på hemsidan.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot din feedback. :slight_smile:

PS. Då jag vet att ni är duktiga på data och beräkningar. Jag har från SCB köpt snittlönen för alla åldrar uppdelat per percentil och kön. Finns det något mer roligt vi skulle kunna visa utifrån den datan? Är det något mer man vill veta?

PS2. Statistiken för communityn kommer från undersökningen här.

Relaterat avsnitt

Om du gillade dagens avsnitt, se gärna även:

28 gillningar

Är det lön med eller utan rörliga ersättningar?

1 gillning

Siffrorna för Sverige är omräknat till heltidslöner. Vågar därmed inte säga något. När det gäller communityns siffror skulle hoppas jag att folk har svarat någon slags snitt som inkluderar rörliga ersättningar. Är ju dock inte supermånga som har sådana.

2 gillningar

Lite överraskande att 3% av Sveriges befolkning har en såhär pass hög lön :wink:

(ja, jag förstår att datan förmodligen är begränsad. Och det var inte min lön jag slog in, jag testade åt… en kompis.)

Det här är kanske en mer överraskande siffra :thinking:

13 gillningar

Jaja, dessa edge-case. Fixat lite nu. Tack! :heart:

Svårt i svansarna på grund av för lite data dock.

7 gillningar

Måste väl vara vanligt med olika slags bolagsbonusar t ex? Många storbolag har det iaf.

Här vore intressant att lägga att ta fram en enkel prognos för lönehöjningar på individnivå, som i genomsnitt är högre än kollektivets ökning.

Dels så ökar den genomsnittliga lönen för kollektivet med ca “märket”. Dessutom kommer du som individ bli ett år äldre och röra dig ett år till höger i grafen. Här kommer förstås de yrken där erfarenhet påverkar lönen ha en högre individuell löneutveckling, t ex ingenjör.
Den reala löneökningen för din ålder borde vara ännu enklare att räkna ut, det är lutningen på lönen för din percentil och ditt kön när man går ett år upp i statistiken.

Statistiken för forumet slår kraftigt eftersom det är så litet underlag, men det skulle kunna gå att kurvanpassa en lognormalfördelning för att försöka snygga till och glätta kurvan.

Det beror nog helt på din definition av ”vanligt”. Merparten svenskar lär ha mer eller mindre fasta månadslöner, kanske med lite OB o dyl strösslat på toppen.

Kul med hård data @janbolmeson - jag ska kolla mer när jag gnuggat sömnen ur ögonen. :+1:

3 gillningar

Inte lätt att vara studerande fattiglapp inte :rofl:

16 gillningar

Volvo, Scania, Ikea, Rusta, Swedish Match är några som jag känner till som har det.
Redan där är det ju en hygglig mängd människor.

Vanligt betyder inte att det skulle vara merparten.

1 gillning

Jag tror också, tyvärr, det är vanligare än man tror. Både jag och min fru har årlig bonus, och vi jobbar för relativt små bolag (i Sverige, stora globalt sett). Tyvärr menar jag på för bonus är dels “osäker” (diverse mål ska uppnås) och dels inte (rätta mig om jag har fel) pensionsgrundande (?).

Hur ska man räkna som egenföretagare? Kör AB med lön och sen årlig utdelning, lägga ihopa Netto från detta och sen jämföra med vad det hade varit brutto lön?

Ta det som är utbetalt som lön så blir det mest rätt.

Den är pensionsgrundande hos min arbetsgivare iaf.
Det jag kan tycka är tråkigt, åtminstone på ett stort bolag är att min insats har noll påverkan på utfallet.

Nej, utdelning är en kapitalinkomst. Det kommer eventuellt en jämförelse för det senare. Ta det som du rapporterar som lön.

1 gillning

Okej, känns som det finns risk att det blir skevt runt 51500 strecket då många, mig inkluderat, optimerar skatten.

Men förstår resonemanget då det annars också blir fler kapitalinkomster att räkna in.

3 gillningar

Ja, känns fullt rimligt att det blivit så:

3 gillningar

Hur tolkar man intervall i relation till staplarna? Var hamnsr t ex 52500? :thinking:

Tillägg: Inser att det är 50000-54999 nu… så cirkulera.

5 gillningar

Blir spännande att kika på.

Kunde satt hela släkten i pant på att diskussionen skulle hamna i ”definitions” problematik … och mycket riktigt :joy:

9 gillningar