Vad tjänar du och andra i forumet? | Undersökning med svar i form av RT Lönestatistik

Med tanke på den nya lönestatistiken från SCB och ett kommande avsnitt om så rik är svensken, låt oss prova gemensamt. :slightly_smiling_face:

Om nedanstående formulär inte visas, använd gärna länken här.

1 gillning

Hur fyller vi i som är Fire, sjukskrivna, pensionärer eller arbetslösa? :blush:

Eller ska vi hoppa över? :rabbit2:

1 gillning

Jag vet att ni är många i forumet som är duktiga på statistik, så jag tänker att här hittar du svaren från ovan:

Förhoppningsvis kan vi lägga ihop ett lika fint histogram som i Medlingsinstitutet har gjort:

Här är min karusell på datan:

8 gillningar

Denna får ni hoppa över. :smiley: Gäller bara oss som jobbar. :slight_smile:

3 gillningar

Det vore nog bra med någon räknesnurra där man kunde stoppa in både skattepliktiga och skattefria ersättningar. Jag antar också att det är årsinkomsten som räknas. Det finns också ersättningar som pensionsgrundande och de som inte är det. Pensionsdelen kanske man inte ska räkna med även om den ju också har betydelse. Vissa har stora variationer under året. Det är inte helt lätt för alla att veta hur man ska räkna så att det blir jämförbart och rättvisande.

1 gillning

Ok, 30 minuter in och 40 svar in så ligger vi på:

Snittlön 65 228,21 kr
Medianlön 50 100,00 kr
Snittålder 41 år

Inte direkt oväntat… :scream:

8 gillningar

Hur ska egenföretagare svara som tar lön till statlig skatt, utdelning och sparar i företaget?

3 gillningar

Men hallå, skärpning! I vissa undertexter framstår det ju som om det är synd om stackars höginkomsttagare som jobbar så hårt och att vissa löner är direkt kopplade till värde och produktivitet (det är de inte).

3 gillningar

Jag svarade lön exkl utdelning. Tänker att utdelning är inkomst av kapital.

Ja, det var ju inte min avsikt att det skulle tolkas så.

Vad menar du tex med “Grattis till ett jobb väl utfört” om man tjänar 57400 (typ). Att det är bra att ha kommit till den lönenivån för individen eller att personen gör reell nytta automatiskt vid de summorna? Ursäkta taggig men blir provocerad.

4 gillningar

Skattefria ersättningar är väl utformade just att de inte ska vara inkomster, t ex traktamenten baseras på att det ska kosta dig mer att jobba på annan ort… sen om det gör det eller inte är en annan fråga

Att den personen har gjort något bra. “A job well done”-typ. Man har liksom inte haft tur att ligga på de lönenivåerna, det kommer alltid med ett pris på andra sidan.

Lön / Värde diskussionen finns här:

4 gillningar

Ok, då är jag med. Tack för svar. Håller inte helt med om att det automatiskt handlar om ett större värde än för individen själv. Då är mitt perspektiv offentlig sektor och allt tokeri som belönar sig där.

4 gillningar

Du får nog rensa för 0-resultaten i svaren. Alltså att flera verkar ha svarat 0kr i inkomst. Då jobbar man ju inte.

2 gillningar

Ja. Någon svarade 440.000 kr också. Jag vet om några sådana, men det är ju en outlier - till och med för forumet… :rofl::see_no_evil:

4 gillningar

Medianen fixar det

1 gillning

Wilderäng brukar rensa rätt hårt i de fallen. Men med tanke på läsekretsen så är det ju långt ifrån omöjligt.

2 gillningar

Var inte meningen att det skulle framstå som tondövt. Så tack för feedbacken. Fixat i bildspelet nu.

4 gillningar