Nu har vi fått vår köpta data från SCB som visar hur mycket svensken tjänar per ålder i median och snitt. Kan avslöja att snittlönen i Sverige nu är nästan 43.000 kr (baserat på 2025 års siffror). Så nästa vecka spelar vi in det första avsnittet i hur rik är svensken. Därför vore det också roligt att som förra året komplettera med lönedata.
Du får därför gärna fylla i detta formulär, så får du din jämförelse med snittsvensken direkt. 100% anonymt som vanligt och sammanställningen kommer i avsnittet. Kan berätta att på ISK-frågan fick vi in över 8.000 svar, så det blir roligt att få redovisa de siffrorna.
De flesta myndigheter tar en avgift om man vill ha viss data, eller data som behöver behandlas enligt ett specifikt behov. Du har rätt att mycket finns publikt, men rådata eller behandlat data utöver det som finns publikt kommer med en avgift.
Ja, på aggregerad nivå finns det. Men vi har köpt data som är percentil 1-99 fördelad på kön och ålder. Så vi kan säga att om du är 43 år och man, då ligger du i P83, t.ex. Nördigt? Javisst!
Det verkar bara gå att fylla i upp till 150k? Tänkte själv inte fylla i som expat, men lite folk inom finans och på Spotify osv borde kunna tjäna mer än så tänker jag?
Väldigt intressant med sådan här statistik för övrigt. Ska bli spännande att se hur lönerna ligger jämfört med förmögenheterna. Kan tänka mig att det råder hög sparkvot här.
En grej jag tänkte på när jag fyllde i var att jag tog min lön i dag, efter lönerevision 2026, men undersökningen från SCB gäller väl lön för 2025 baserat på Skatteverkets uppgifter? Blir lite missvisande, borde jag kanske fyllt i min lön för 2025?
Jag tänker att den diffen får vi leva med. Samma som jag t.ex. som är född september 1981, jag räknas jag som 44 åring eller 45-åring? Tänker att det får vara.
@janbolmeson ,kan du göra redskapet tillgängligt utan att man måste “skicka in”? Inte för att jag inte vill “skicka in” utan för att jag också vill prova med annan data än min egen (av nyfikenhet)