Hej,
Jag tjänar helt okej, strax under brytgränsen(50K i månadslön förre skatt).
Däremot är jag aktiv inom föreningslivet(särskild fotbollen) där jag får arvode skattefritt runt 25 000. Ibland kan ytterligare en annan förening höra av sig och även då kommer jag upp till 25 000 skattefritt.
Senast 2 åren har jag haft ca 40.000 i månadslön och tillsammans med arvoden endå kommit över brytgränsen och behövt betala tillbaka en del skatt.
Bifogar förra årets slutliga skattebesked. Totalt drogs 140 457 från ordinarie tjänst, vilket innebär att jag har behöver betalt 25 000 kr.
I år ligger jag redan 617 163 i inkomst och 156 407 i avdragen skatt.
Än har inte föreningen/föreningarna rapporterat kontrolluppgifter till SKV så de uppgifterna + dec lönen saknas. Jag har lagt in 500 kr extra i skatteavdrag på min månadslön men börjar tveka nu om det hjälper så mycket.
Vad kan jag göra för att undvika hamna i denna situation varje år?
Bör jag sluta med ledarrollen och fotbollen pga av detta? Jag tror inte föreningen/föreningarna jag jobbar med har så bra ekonomi att de vill ha en faktura av mig, så det är uteslutet.
Har vi några skatte experter här som kan hjälpa mig?
Kanske redan kört för i år(2023) men vill lägga upp det bättre 2024.
Tänker spontant också att det inte behöver vara ett problem. Det är många i forumet som ligger på statlig skatt. Dessutom så är det ju lätt att glömma bort att om man faktiskt betalar skatt så har man tjänat pengar. Så jag skulle väl snarare säga grattis till att du till hör dem som tjänar mest i Sverige.
Eftersom din arbetsgivare inte vet om dina övriga inkomster så blir det upp till dig att föra bok kring detta. Om föreningsinkomsterna är hyfsat jämna/säkra så kan du be din arbetsgivare att löneväxla in mer pension isf.
Antingen lämna in jämkning och räkna med inkomsten från föreningen så du löpande betalar mer skatt under året eller håll koll på hur mycket du ska betala och spara pengarna till följande års deklaration. Ser inte heller problemet (mer än att skatt är stöld / det är coolt att betala skatt, men det är en helt annan diskussion! )
Om det är ett problem att du tjänar bra så visst. Men du betalar ju bara statlig skatt på det belopp som skjuter över brytpunkten så jag förstår inte problemet.
Jag skulle be föreningen betala in 50% skatt på ditt arvode. Det jobb du gör där är ju inte skattefritt så som du beskriver det utan problemet är att inte föreningarna betalar in skatt på beloppet till Skatteverket och istället betalar ut helt beloppet till dig. Alternativ borde du själv kunna sätta in halva beloppet i samband med att du får utbetalning från föreningen.
Problemet är väl att man blir av med hälften av pengarna. Jag brukar försöka “skatteplanera” för att slippa statlig inkomstskatt genom att tex ta föräldraledigt längre perioder och istället spara semesterdagar. Har räknat på det under nästa år då det blir tufft att komma under gränsen så jag kanske får satsa på att unna mig lite sjukpenning och vab också.
Tjänar man 100 spänn och betalar 50 i skatt, så får man behålla 50 kr.
Det har alltid förundrat mig att folk hellre förlorar pengar än att betala skatt. Under årens lopp har jag sett många enskilda näringsidkare som köpt maskiner som man inte behöver allt för att minska sin skatt.
Jag har sett samma näringsidkare sen sälja dessa maskiner utanför firman och så har minskat sin skatt. Absolut skattefusk, men de har minskat sin totala skatteinbetalning.
Exakt! Försvinner 50 procent får man inte tillräckligt med pang för sin arbetstid vilket gör att det är bättre att vara ledig mer. Utöver det känner jag en bitter avsmak till att bidra med skatt i dessa tider.
Javisst är det sexigt men bara till en vss gräns… Det är klart att vår välfärd och byrokraterna behöver stålar men när Skatteverket ska ha lika mycket eller mer än du själv får kanns det inte så motiverat att anstränga sig. T. ex. att starta ett litet företag (AB) är riktigt svettigt i Sverige eftersom Skatteverket varje månad vill ha din förväntade vinstskatt i förväg. Momsen ska också betalas från det datum du skickar fakturan och inte när du själv får betalt. Cirka 60% av allt du tjänar in går till moms, skatt och sociala avgifter. m. m. Då känns det inte heller så sexigt längre…