Är sjuksköterska och går alltid över höginkomstvallen där det blir negativt att arbeta vs skatt. Tog ett större blanco lån innan crachen för att kunna göra gränsen trubbig när det gäller höginkomstagare och vill inte betala massa restskatt och utnyttja ränteavdrag. (Samt som ett tvångssparande) bott i hyresrätt och inte några övriga lån i ca 10år. Då äga inte var min grej
Satte pengarna på sånt fast ränte konto hos en stor bank som ger nära 4% och lånet ligger just nu på nära 6% hos en annan stor bank. Vad ska man göra ? Betala tillbaka allt? Eller ha is i magen och vänta på att bostäder sjunker 40-50% ? Har en fräsch hyres lght centralt i en av de större städerna och betalar ca 6500/ månad …och kollar man hemnet så skulle man få pynta 16000 om man köper bostadsrätt på samma gata med samma kvadrat.
går alltid över höginkomstvallen där det blir negativt att arbeta vs skatt
Va? Vad menar du? Du får aldrig mindre pengar av högre inkomst, så funkar inte skattesystemet.
Du har missförstått hur systemet funkar. Tyvärr ett vanligt missförstånd men ändock. Inkomståret 2023 är gränsen för statlig inkomstskatt 598 500 kronor. Om du tjänar exakt så mycket på ett år så betalar du bara kommunalskatt, ungefär 30% (sen blir det mindre än så pga jobbskatteavdrag mm, men det kan vi bortse från). Om du tjänar 598 501 kronor så måste du också betala statlig skatt, 20%, på den del av inkomsten som är större än 598 500. Du behöver alltså betala ungefär 50% i skatt på den enda kronan av din inkomst som är över 598 500, på resten betalar du fortfarande bara kommunalskatt. Du får aldrig mindre pengar i plånboken när din inkomst höjs, det vore ju absurt.
Låter ju helt vrickat. Varför skulle jag vilja ha mindre pengar? Man måste sen tänka på att det tar ett bra tag innan de där 50% börjar betyda nåt. Om du tjänar en miljon kronor om året så är din genomsnittsskatt (på hela årsinkomsten) efter jobbskatteavdrag mm fortfarande bara omkring 37%.
Jag ligger själv långt över brytpunkten och har aldrig ens tänkt tanken att försöka sänka min inkomst för att betala mindre skatt.
Kan inte svara på om det skulle kännas bättre i Danmark eller ej, det får du avgöra själv, men betala för sjutton tillbaka det där blancolånet. Det du gör just nu är att istället för att använda dina pengar så har du dem inlåsta så att du inte kan använda dem och du ger du en rätt stor del av dem till en bank i ränta. Är det så himla farligt att staten får lite mer skatt att det är bättre att ge pengarna till banken istället för att ta dem själv? Sämre skatteplaneringsidéer får man leta efter.
Du betalar som sagt bara 50% skatt på det över 598 500kr/år. Om det är ett problem hade jag tagit lite ledigt istället för att ge bort pengar till banken.
Men hur tänkte du att blancolånet skulle hjälpa dig?
De syftar nog på ränteavdraget.
Ja, säkert, men frågan kvarstår. Hur var det tänkt att ränteavdraget skulle hjälpa till att betala mindre skatt, utan att gå med förlust på det lånade kapitalet.
Du vill flytta till ett av de extremt få länder med ett högre skattetryck än Sverige för att undvika skatt? ![]()
Vi är många som betalar 54% marginalskatt varje månad.
Jag gör allt för att höja min inkomst istället, det känns mer rationellt …
Om jag förstår frågan rätt, så vill du se till att få ner din marginalskatt. Då finns det några alternativ som kan vara intressanta:
Löneväxla till tjänstepensionen
Rut-/Rot-avdrag
Avdrag för dubbelt boende (du pratar om att flytta för att höja lönen)
Att bilda aktiebolag och hyra ut sina tjänster (lågbeskattad utdelning enligt 3:12-reglerna)
Att ta blancolån och en ränteutgift till ingen nytta förutom att minska lite på skatten ser jag som kontraproduktivt.
Det är inte klart om du är medveten om att att ett lån i syfte att skatteplanera i detta enkla fall är en ren Ebberödsk finansiell strategi, dvs du får garanterat mindre kvar i plånboken netto.
Enkla siffror, låt oss säga att brytgränsen är 100k per år, kommunal skattesats 30% och statlig 50%, blancolån 10k med 10% ränta och detta insatt på sparkonto med 5%, och att du har en årsinkomst på 120k
Case 1
Du tar inga Ebberödska lån. Du kommer du få ut 120k - (30k + 10k) = 80k
Case 2
Du kör din skatteplanering. Du har då
Lön: 120k
Ränteintäkt: 500
Räntekostnad: 1000
Skatt inkomst: 0.3 * 100k + 0.5 * 20k =40k
Skatt ränteintäkt: 0.3 * 500 = 150
Avdrag räntekostnad: 0.3 * 1000=300
Netto: 120k +500-1000-150-(40k-300) = 79.65k
Dvs du har 350kr mindre i plånboken vid årets slut, staten har 150kr mindre, och banken har 500 mer (som de sannolikt kommer få skatta på och transferera pengar över till staten)
Case 3
Om ditt mål är att tjäna 350 kronor mindre (varför det nu vore ett mål…) så kan du gå ner i arbetstid till en tjänst på 99.42% vilket också skulle leda till en slutinkomst efter skatt på 79.65k. På köpet slipper du göda bankerna.
Case 4
Om ditt mål är att anbringa en minskad skatteintäkt för staten på 150kr relativt vad du skulle betalat om du haft full tjänst få du gå ner på en 99.75% tjänst (och sålunda få ut 79.85k)
Tjäna mindre med pengar då om skatten är ett problem. Men då har du ju samtidigt mindre pengar netto.
Förstår faktiskt inte alls logiken i ditt resonemang.
Alternativt be din arbetsgivare dra av mer skatt varje månad så du ”slipper” restskatt.
Tyvärr tror jag det är vanligt att jobba mindre och ta mer ledighet. Känner en hel del som går ner till att jobba 80 procent alternativt tackar nej till extra pass och tar ledigt istället. För att man ändå bara ”skattar bort det”
Tyvärr? Är bättre att prioritera sig själv och sitt eget välmående än att finansiera annat.
Fullt medveten om att inte ”allt” försvinner i skatt, men ett av problemen här är att de där sista tusenlapparna gör väldigt liten skillnad i levnadsstandard så egentligen är det mer rationellt att vara mer ledig kan jag tycka. (nu är jag högskattare själv)
Ett sätt att inte tjäna mindre men minska sin skatt, trots att man ligger över 598 500 kronor (eller vad det nu var, 2023) är att försöka få åtminstone en del av inkomsten genom eget bolag. Då kan du välja att lägga dig precis på brytpunkten. Och så kan du dela ut schablonen till 20% skatt, och på så sätt få en ännu lägre skatt (i procent) än bara den kommunala skatten. Mer pengar till dig, även om det så klart även blir mer pengar i skatt.
Tyvärr för mamma staten. Vi har olika uppfattning om Lafferkurvans topp.