Jämka bolånet, bra eller dåligt?

Sett att det går att jämka bolånet så att man får ränteavdraget varje månad istället för en gång per år. Vad finns det för för-och-nackdelar att göra detta egentligen? Är det inte bättre att höja sin månadsinkomst med jämkningen lägga extrapengarna på t ex buffert eller i någon hink istället för att vänta? Vi är dessutom 2 personer som står på lånet och min sambo är föräldraledig med lägre inkomst. Jag tar lön upp till brytpunkten för statlig skatt, behöver jag tänka på något särskilt då?

Fördelar: Kassaflöde, lånar inte ut pengar till staten över 1 års tid.

Nackdelar: Svårt att se.

Jo tack. Jag höjer gärna månadsinkomsten och jämkar ränteavdraget :wink:

4 gillningar

När räntorna var 10-15 procent hade var och varannan människa jämkning, helt enkelt för att få ekonomin att gå ihop. När räntan låg runt 2 procent blev behovet betydligt mindre. Nu stiger behovet igen.

Du gör som du vill. Skatteeffekten på ränteavdraget lever sitt eget liv och har inget med brytpunkten för statlig skatt att göra.

3 gillningar

Det är alltid bättre att jämka bolånet.
Även om du inte behöver pengarna så är det bättre att sätta dom på ett räntekonto för garanterad form av avkastning än att låta staten ha dom med 0% ränta.

Man får inte jämka fullt ut ändå, bara en viss del.
Jag jämkade förra året och SKV gick bara med på att ge mig 500kr/månad mer netto i lön, så jag får ändå skatteåterbäring på 15k i år.

Du får ju bara jämka din del av lånet, så vad din sambo har för inkomst spelar ingen roll för din jämkning.

1 gillning

Fördelar:

• Högre livsförmögenhet eftersom man kan investera pengarna direkt.

Nackdelar:

• Krångligt
  • Gissningsvis får man en restskatt om man har ett relativt stort ISK eftersom man inte kan kvitta schablonintäkterna mot ränteutgifterna.

Vidare krångligt är det inte, man får fylla i lite information hos skatteverket, tar typ 5 minuter sen är det klart.

Man fyller i denna informationen hos Skatteverket, sålänge man är ärlig och fyller i allt korrekt kommer dom se till att man inte får en restskatt att betala.

https://sso.skatteverket.se/pa/pa_ejmk/tillBlanketten.do?type=j

5 gillningar

Och man kan jämka mer än en gång per år om man inte gillar återbäring/kvarskatt. Skickar in sin bästa gissning inför året och sen till sommaren så jämkar man igen t.ex. när man har ett halvårs information och en uppdaterad estimat av kommande halvår vad gäller räntor och inkomster av tjänst och kapital.

Ser alltid till att jag får rejäl kvarskatt, jag har större användning för pengarna i år än vad staten har. Betalar in kvarskatten i februari efterföljande år istället för att slippa betala ränta på “lånet”.

1 gillning

Aha, detta visste jag inte :smile: Jag trodde det va en gång bara.

Detta är ju dock samma för mig hela året oavsett vad som händer, så jag behöver inte göra det igen :slight_smile:

Så kan det ju vara, det folk “snubblar” dit på kan ju vara att de byter jobb med annan lön, bonusar, betalar mer/mindre räntor än de trodde inför året o.s.v. “Folk” verkar bli förvånade varje år vid deklarationstider. Vill man ha koll har skatteverket en utmärkt kalkylator där man kan kolla hur man ligger till själv:

1 gillning

Dum fråga - fyller jag i uppgifter hos skatteverket, som ger mig en blankett, som jag sen skickar till min arbetsgivare? (Typ)

Exakt så. 10 tecken

1 gillning

Jag har gjort det under flera år.
Ser inga nackdelar att slippa låna ut till staten, speciellt nu när det är en hög inflation.

Många arbetsgivare hämtar uppgifterna automatiskt från skatteverket också. Lönekontoret har koll på sånt.
För mig tog det 10 min att fylla i på Skatteverket och sen gick resten automatiskt.

1 gillning

Jag jämkar för att kunna göra rätt löneavdrag på min förskottsutbetalda halvårslön i mitt eget företag.

Den enda nackdelen är om man har uppskattat helt fel på ränteutgifter, inkomst iom jämkningen och får pynta 100k i restskatt. Det har hänt mig. Alla skulle inte gilla det. Isf alltid skönare att veta att man får tillbaka deg. :slight_smile:

Ja gör man fel kan det ju bli jobbigt såklart, men det är ju väldigt enkelt att göra rätt så det borde inte vara ett problem :stuck_out_tongue:

Går det att jämka “fel” med flit för att få restskatt utan att det är olagligt?

I sådana fall, where do I sign? :smiley:

Bättre ekonomiskt lifehack finns ju inte, lån till 0% ränta.

Lån till 0 % ränta som du måste betala tillbaka bara några månader senare. Ganska liten summa du kan trixa dig till också, troligtvis. Vad tänkte du göra för pengarna?

Investera dem tidigare och betala restskatten med lönen när det är dags :money_mouth_face:

Haha, hojta om du har några garanterade vinster på ett års tidshorisont :sweat_smile:

Det behöver inte vara garanterad vinst varje enskilt år, i längden ser jag det som garanterad vinst och det räcker finfint :smiley:

Men sparkonto eller amortering är ju annars garanterad vinst, om man är en fegis :wink: