Jämkning för att förbättra kassaflödet och kunna spara mer | Har vi tänkt rätt?

Hej

Vi funderar på att jämka för att öka vårt sparande / betala in extra på vårt privatlån som vi tog till kontantinsats. Det är första gången vi gör det och vill mest kolla så vi fattat rätt och inte gör fel.

Vi ringde SBAB som gav oss dessa siffror:
Bolån ränta varje månad: 13 883
Privatlån ränta varje månad: 2066
Totalt: 15 949 ränta varje månad.

Vi fick vårt bolån i början av mars.
Om vi ränkar från April - Dec blir det 9 månader: 143 541 i räntekostnad.

För att undvika restskatt tänkte vi lägga oss lite under. Det vill säga, räkna med 14 000 i månaden. Totalt: 126 000 mellan April - December.

Vi har i övrigt inga avdrag som vi gör. Endast bostadslån + privatlån för kontantinsats och CSN.

Vi är två personer som delar på det. 63 000.
Vi bör alltså “få tillbaka” 18 900 per person.

1. När vi jämkar. Ska vi skriva in 63 på varje eller 126?
  2. Verkar jag fattat jämkning rätt?

Över tid (bortom nästa skatteår) spelar jämkning inte så stor roll.
Den skatt du betalar mindre i år hade du ändå fått tillbaka nästa år.
Vitsen med jämkning är om du har dåligt kassaflöde varje månad.

1 gillning

Jo, det förstår jag. Vi har inget problem med kassaflöde (cirka 12tkr till nöje / sparande varje månad). Men vi tömde våra tillgångar på bostaden + privatlånet har en hög ränta (7%) så vill öka vår buffet igen samt betala av privatlånet snabbare.

1 gillning

Skatteverket har en e-tjänst för detta.

2 gillningar

Eftersom ni söker jämkning båda två, är ju 63000 den adekvata räntan. Skriver ni 126 000 vardera lär restskatten bli hög…

4 gillningar

Tack så mycket för hjälpen av er båda.
En sista fråga.
När jag fyller i ränteutgifter m.m. Ska jag fylla i 63 000 där eller 18 900?

1. Det är för helåret.

Du borde väl skriva 71000 eftersom det är för helår.

Men som du säger, du vill undvika restskatt, så skadar inte att dra ner den där lite. Jag gjorde samma sak, skruvade ner den siffran lite. Så 63000 blir säkert bra.

Så jag ska fylla i min totala räntekostnad och inte 30% avdraget?

63000 är min totala räntekostnad.
18900 är 30% av de 63000.

Vill bara vara tydlig :rofl:

Ja, du ska fylla i ränteutgifter. Så 63000.

2 gillningar

Tack! Blir lite lugnare för mig nu.

Fick mitt beslut i morse och det står att jag ska skatta 17%. Känns som att jag kommer få tillbaka mycket mer än 19tkr som jag beräknat själv.

1 gillning

Som sagt bör du vara på den säkra sidan eftersom dina ränteutgifter egentligen är 71000, inte 63000. Har du koll på hur mycket du skattar i vanliga fall?

1 gillning

Tabell 32.

Men använde rakna.net och ser att min summa i procent blir 22% och marginalskatten blir 32%.

Om jag går från 22 till 17 så verkar det stämma. Jag räknade 17% av min totala lön och det blev ganska mycket högre.

Mycket man lär sig när man växer upp.

1 gillning

Jag har försökt lära mig lite mer om det här och jag antar att det kan finnas andra som har samma frågor som jag har.

Om jag fattar det rätt så kommer min kommunala skatt att sänkas från ~22 % till 17 % i mitt beslut medan min regionskatt inte förändras?

Regionskatt?

Den skatten som arbetsgivaren betalar in till skatteverket kommer gå från vad denne nu betalar in, om det är 22, 25, 30 eller något annat, till 17 %.

Påminner om att det inte gör någon skillnad för hur mycket skatt du faktiskt betalat i slutändan - eller vad den går till.

1 gillning

Nej. Enligt beslut skall arbetasgivaren dra 17 procent på din lön. De 17 procenten skall täcka kommunalskatt inl. skatt till regionen, ISKskatt, Public Serviceavgift. Dessa skatter är vad de är.

De 30 procenten på låneräntan finansieras av staten.

Det det skulle ju bli extremt krångligt om dina 17 procent skulle delas upp och att din hemkommun skulle bli någon form av clearinginstitut.till förmån för övriga skatter, för att uttrycka sig milt.

Notera vad Pannkaka skriver, skatten blir vad den blir. Med eller utan jämkning. Din kommande slutskattsedel kommer att bli likadan som som om du inte hade jämkat. Med ett undantag! Summa av dig inbetald skatt.

Någon form av korrigering av din kommunalskatt kommer inte att ske. Ingen uppsagd förskolepersonal på grund av dig, med andra ord.

2 gillningar

Då har jag missuppfattat allt helt och hållet. Tur att jag inte är ekonom eller arbetar med sånt här.

Men men! Jag får lita på er alla och på Skatteverket. I värsta fall får jag restskatt men syftet med att jämka är att få upp ett sparande då får jag bara ta tillbaka där ifrån. Ingen större skada som skulle ske.

Jag tjänar 40500 och att skatta 17 % maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december istället för min normala och att det skulle ge mig 18900 eller 2362.5 i månaden känns fel? Men jag är inte heller bra med siffror och förstår uppenbarligen inte systemet tillräckligt väl, ännu.

1 gillning

Jag tycker det låter rimligt :slight_smile: du kan ju jämföra en lönespec före och efter jämkningen.

Och som du säger, se till att ha pengarna undanlagt ifall du skulle åka på restskatt i värsta fall. Förhoppningsvis då inte så lite.

Själv fick jag tillbaka knappt 2000 från förra året, istället för min tjej som inte jämkade och fick närmare 40000.

1 gillning

Tänk på att en jämkning är en budget och inget annat. En budget brukar aldrig stämma på kronan.

Skulle din inkomst sjunka lär du då pengar tillbaka. Skulle räntan sjunka lär du få restskatt, om du inte ändrar jämkningen.

Själv hade jag jämkat 50 000 i räntor och gjort en avstämning i oktober (eller låtit bli). Det blir som det blir ändå.

Ta det lungt, detta är ingen stor grej och du kan inte göra jämkningen exakt.

1 gillning

Varför vill man undvika restskatt egentligen? Mig veterligen så betalar man väl inte ränta på restskatten tills efter ett visst datum (efter deklarationen) så det kan väl snarare ses som ett räntefritt lån från staten som betalas ut månadsvis?