Jämkning för att förbättra kassaflödet och kunna spara mer | Har vi tänkt rätt?

Det beror på hur mycket restskatt det handlar om:

"

Kvarskatt på mer än 30 000 kronor

Om du räknar med att få kvarskatt på mer än 30 000 kronor undviker du kostnadsränta på följande sätt:

• Betala in den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor så att betalningen är bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari 2024.

• Betala in resterande belopp så att det är bokfört på ditt skattekonto senast 3 maj 2024.

Betalar du senare än dessa datum behöver du bara betala ränta för tiden efter dem.
"

Aha okay, men den tiden som går från jämkningstillfället fram tills nästa års deklaration betalar man väl ingen ränta på så att säga? Så det är enbart tiden från deklarationen och framåt?

Nej, det är två olika tidspann.
Ett fram till i mitten på Februari för beloppet som överstiger 30000.
Ett annat fram till början på Maj för beloppet under 30000.

Exempel:
Om du säljer aktier på depå idag och gör en vinst på 1.000.000 så skall du betala 300.000 av denna vinst i skatt nästa år.
Om du vill undvika kostnadsränta betalar du in 270.000 i mitten på Februari och 30.000 i början på Maj.

1 gillning

Okay perfekt, men då kan det väl räknas som ett gratis lån fram tills ränteperioden nästa år alltså? :slight_smile:

Ja, om man väljer att se fördröjd skatt som ett lån.
(Det är dina pengar som beskattas)

Kanske inte ett lån egentligen… men jag ser det som ett tillskott på kapital varje månad som jag kan välja att investera, jag betalar ingen ränta på dessa pengar och behöver återbetala hela summan efter cirka ett år.

Känns som en rätt bra deal ändå, förstår inte riktigt avskyn mot restskatt.

Har fått allt igenom och kan se min preliminära lön redan. Brukar få 30450~ men kommer få 33500 efter skatt nu. Det är lite högre än jag trodde. Däremot är det inte tillräckligt hög för att bli orolig eller något. Jag gör nog som @Nestor sa, en avstämning i oktober.

Mycket smidigare än jag trodde.
In på Skatteverket, fyll i uppgifterna. Tog 15 minuter (jag dubbelkollade allt).
Fick svar en dag senare.

Gick till min chef (som aldrig hade fått frågan!? Han har jobbat här i 10 år och det är en stor kommunal verksamhet).

Gick till admin som hänvisade mig till kommunens PA.

Gick in på mitt lönesystem och skickade in dokumentet till PA. Tog 3h och sedan var det uppdaterat.

Avskyn mot restskatt kommer från oväntad restskatt, t.ex. för att en arbetsgivare har gjort fel. För gemene man kan det skapa stora problem att få beskedet att de t.ex. fått ut för mycket lön tidigare för att AG använt fel skattetabell och nu behöver pynta in 20k de inte har längre.

Egentligen är restskatt åtråvärt precis som du säger, ju mer desto bättre. (Men pynta in i februari vid högre än 30k.)

På den tiden Sverige hade tvåsiffriga räntor hade var och varannan bostadsägare skattejämkning. När räntorna sjönk som en sten försvann skattejämkningen nästan helt.

Nu är den tillbaka igen. Troligen kommer den aldrig bli så omfattande som på 90-talet, men klart större än den var under Riksbankens 0-ränteperiod.

Det som förbryllar mig är att många av mina kollegor tycker att jag är knäpp. Men ränta på dessa pengarna är ränta. Men många tycker det är bättre att få en klumpsumma i juni varje år.

Även om jag försökte argumentera att du får samma mängd pengar men mer om du gör så här så ansågs jag som knäpp :rofl: Däremot sa en snubbe som är insatt i ekonomi att det handlar om ekonomisk disciplin och många verkar sakna det.Då jobbar jag med människor som är högutbildade.

1 gillning

Ekonomisk disciplin har ingen direkt koppling till utbildningsnivå.
Det finns många välutbildade och högavlönade som bränner hela lönen varje månad, och där varje löneförhöjning leder till höjd utgiftsnivå.

2 gillningar

Det är väl alldeles utmärkt att du har bra grepp om er ekonomi. Strunta i dina knäppa kollegor👍.

1 gillning